Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klumpfødder  (Læst 18197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mango2705

• Gæst
Sv: Klumpfødder
« Svar #15 Dato: 18 Februar , 2012, 10:57 »
Man kan kun undersøge for de forskellige meraks typer, hvis de viser sygdomstegn som blindhed eller lammelse, hvor man kun finde ud af om man har smittebærerne med blodprøve.

Billedet viser den type som gør hønsene blinde, sund til venstre og syg til højre.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2012, 11:02 Fra Mango2705 »

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 18 Februar , 2012, 15:32 »
Altså, Peter Agger.... Her går vi andre og er bekymrede for dine småfugle - og du tænker bare på at spise dem :o.
Jeg tror ikke at jeg selv ville men tvivler dog på at du kan smittes med Mareks ;)
Jeg kunne nu ikke drømme om at spise syge eller selvdøde dyr, men denne betragtede som en med en skavank jeg måtte aflive den for.
Man kan kun undersøge for de forskellige meraks typer, hvis de viser sygdomstegn som blindhed eller lammelse, hvor man kun finde ud af om man har smittebærerne med blodprøve.

Ja det er jo lidt volsomt at skal tage blodprøve af samtlige dyr.
Til gengæld er planen at bygge helt nyt kombineret hønsehus og drivhus på bar jord ca. 100 meter fra det gamle. Så jeg vil så nok gøre brug af dine gode forslag under alle omstændigheder.
Hilsen
Peter

Mango2705

• Gæst
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2012, 16:22 »
Jeg kunne nu ikke drømme om at spise syge eller selvdøde dyr, men denne betragtede som en med en skavank jeg måtte aflive den for.

Ja det er jo lidt volsomt at skal tage blodprøve af samtlige dyr.
Til gengæld er planen at bygge helt nyt kombineret hønsehus og drivhus på bar jord ca. 100 meter fra det gamle. Så jeg vil så nok gøre brug af dine gode forslag under alle omstændigheder.

/o

Mine hønsehuse er også på bar jord, synes det er meget nemmere at ordne, og holde utøj og sygdomme væk. ;) /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2012, 21:15 »
Raske smittebærere ville aldrig vise sygdomstegn, så dem der ikke udviser sygdomstegn vil enten være smittebærere eller immune. Jeg har aldrig hørt eller set nogen høns overleve mareks, men hvis de skulle kunne komme sig igen, og ikke vise sygdomstegn ville de højst sandsyndelig have udviklet immunitet.

Det er vigtigt at 'holde tungen lige i munden'. Derfor tillader jeg mig en lille omskrivning af ovenståemde.

Raske smittebærere ville aldrig vise sygdomstegn, så dem der ikke udviser sygdomstegn (i en flok med tilfælde af Mareks) vil være immune smittebærere.

Jeg har aldrig hørt eller set nogen høns der har udviklet symptomer på Mareks overleve. (De immune i flokken må trods alt formodes at have overlevet.)
Mvh
Erik Andersen

Mango2705

• Gæst
« Svar #19 Dato: 19 Februar , 2012, 08:12 »
Raske smittebærere ville aldrig vise sygdomstegn, så dem der ikke udviser sygdomstegn vil enten være smittebærere eller immune.

De høns som ikke udviser sygdomstegn kan være immune eller smittebærere. De immune vil ikke kunne få den type Mareks som de andre høns har fået, og den vil ikke blive optaget i deres system, så de vil ikke kunne smitte andre med den type som de er immune imod. Hvor smittebærerne har fået Mareks men ikke bliver syg af den, men de vil smitte de andre som ikke er immune for lige den type Mareks som de har.

Jeg har aldrig hørt eller set nogen høns overleve mareks, men hvis de skulle kunne komme sig igen, og ikke vise sygdomstegn ville de højst sandsynlig have udviklet immunitet.

Det jeg mener her er hvis at dyrene har været syge og udvist sygdomstegn, og de har overlevet (har aldrig set eller hørt om nogen der har overlevet) vil de have udviklet immunitet imod lige den type Mareks som de har været smittede af, og vil være immune imod den resten af deres liv.

Det er lidt som forkølelse eller influenza, hvis du har været smittede og har overkommet sygdommen, vil du have udviklet immunitet for den type du er blevet smittet af. Hvis ens immunforsvar er stærkt nok bliver man ikke syg (man går måske og smånyser eller småhoster et par dage), men man udvikler immunitet under processen af at blive smittede.
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2012, 20:45 Fra Mango2705 »

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2012, 09:13 »
Øv Peter, det lyder ikke opløftende :-\

Jeg fandt denne gamle tråd, hvor Julie fik mareks hos sine rheinlændere. Hendes startede også med klumpfod /d
Måske kan du få lidt ud af at læse den...

Jeg *k for de resterende!

Jeg fandt tråden, du glemte jo linket. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10618.msg101452#msg101452

Det er interresant læsning hvor også Gunni er på banen med sine erfaringer

Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 20 Februar , 2012, 20:05 »
Nu har jeg haft et par dage at gå og funderer over dette her. Det kom lidt bag på mig, men jeg er sikker på i har ret.
Jeg har nu læst både Julies tråd, og artiklen om hønselammelse her på forum, og jeg er ikke i tvivl.
Efterfølgende har jeg jo nok båret mig dumt ad. Jeg havde jo næsten alle mine høns med fra Gavnø, da mine efterfølgere kun arbejder de 37 timer, og mellem mandag morgen kl. 7 og fredag middag kl. 12. så der kunne jeg ikke efterlade dyr.

Her går alle i en stor hønsegård, men med hver deres hus, også de små "sebritter" . som jeg så skrev fik nogle af dem problemer med benene, og jeg satte dem indenfor.
to styk blev så skruk her for en månedstid siden, og da jeg ruger La-bresser ud i stor stil for tiden, syntes jeg da lige så godt de kunne passe nogle af dem.

Så, pu-ha, nu har jeg vel mareks overalt.

På billedet har de to sebritter 18 kyllinger, og lige ved siden af er der 34 kyllinger som de skulle sammenføres med.

Skal jeg starte på en frisk når jeg får nyt hønsehus??

« Senest Redigeret: 20 Februar , 2012, 20:08 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #22 Dato: 20 Februar , 2012, 20:22 »
Øv hvor er det trist peter. Ærgerligt... *t
Hvis jeg var dig ville jeg imorgen ringe og tale med en klog dr. Dyr ud i høns.
Hvordan er det nu.... En Bjarne et eller andet dyrlæge. Andre må på banen med et link.
Mon ikke at du kan nå at få vacc. Alle de små. Det vil da unægteligt være ærgerligt hvis de skal gå til.

Jeg håber på det bedste for dig og dine fynske ;) kyllinger *k *l

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 20 Februar , 2012, 20:28 »
Om du skal starte forfra eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på men hvis du spørger mig så er kalkben, lus og mareks noget der rammer alle hønsegårde på et eller andet tidspunkt. Jeg mener at Jørn engang skrev at der var mareks virus/kim i 95% af alle hønsegårde (eller der omkring). Nogen racer er bare mere modtagelige for det end andre.
Da jeg havde silkehøns for ca. 5 år siden havde jeg også 2 tilfælde af mareks (indenfor kort tid). Jeg har ikke set noget til det siden.

Som sagt så har Jørn før omtalt denne sygdom og det virker som om at han har rigtig godt styr på netop dette. Enten kan du søge i gamle tråde eller skrive til ham, om et godt råd.

Og hvis jeres kommunikation kommer til at forgå i pb'er så skriv gerne her hvad de "gode råd" indebærer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 20 Februar , 2012, 20:34 »
Øv hvor er det trist peter. Ærgerligt... *t
Hvis jeg var dig ville jeg imorgen ringe og tale med en klog dr. Dyr ud i høns.
Hvordan er det nu.... En Bjarne et eller andet dyrlæge. Andre må på banen med et link.
Mon ikke at du kan nå at få vacc. Alle de små. Det vil da unægteligt være ærgerligt hvis de skal gå til.

Jeg håber på det bedste for dig og dine fynske ;) kyllinger *k *l
Tak Lene
Det med at vaccinere vil jeg helst undgå. Jeg ved det kan koste dødsfald, men lad os nu se. De høns som er smittebærer uden sygdomstegn kan stadig bruges, både til slagtning, og lægning af rugeæg (mareksfri vel og mærket)
Hilsen
Peter

Mango2705

• Gæst
« Svar #25 Dato: 20 Februar , 2012, 20:42 »
Hvis du ikke vaccinerer så ville jeg ikke være bekymret, da du højst sandsynlig har en god portion immune dyr + nogle få smittebærere (måske 1 ud af 10-20 stykker). Alle mine høns har gået sammen, til jeg for nyligt flyttede nogle til en anden gård.

Jeg har haft en enkelt høne der fik den type der gør dem blinde, hun blev aflivet og der er ikke andre der har vist nogen former for sygdom, så lad hellere vær med at vaccinere, afliv de dyr der bliver syge og lad dyrene udvikle naturlig immunitet. /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 20 Februar , 2012, 21:31 »
@Andreas

Du lyder så overbevisende, men jeg må nok alligevel korrigere dig lidt. Immune dyr kan godt være smittebærere (hvilket du så indirekte også selv antyder i den rettelse du lavede tidligere i dag til dit indlæg fra 18 feb kl 10:00).

Jeg vil ikke påstå at alt hvad der står på Wiki er lov, men det er dog checket af ganske mange. Og her kan man om Marek's bl.a. læse følgende:

''Birds infected with GaHV-2 can be carriers and shedders of the virus for life.''

GaHV-2 er betegnelsen for Mareks. Medmindre det var hensigten at 'for life' skulle relatere til de få dage en syg kylling med Mareks har tilbage at leve i, så må vi konkludere at det refererer til resten af livet for en kylling/h*ne der ikke bliver syg af Mareks. Altså med andre ord, en h*ne der er immun.

For god ordens skyld linker jeg lige til Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marek's_disease

@Peter

Jeg har prøvet dette af to omgange. Begge gange med silker. Jeg aflivede dyrene efterhånden som de viste tegn på sygdom, og de dyr der klarede sig igennem har efterfølgende været sunde og raske.

Men det er altid trist at se en stor del af ens unge dyr gå til.
Mvh
Erik Andersen

Zoro

• Gæst
« Svar #27 Dato: 20 Februar , 2012, 22:16 »
Tak Lene
Det med at vaccinere vil jeg helst undgå. Jeg ved det kan koste dødsfald, men lad os nu se. De høns som er smittebærer uden sygdomstegn kan stadig bruges, både til slagtning, og lægning af rugeæg (mareksfri vel og mærket)

@ Peter Agger.

Hej Peter.

Jeg er godt nok ked af at skulle give mit bud, på din situation i dit hønse hold, men må desværre nok konstatere, at du har et Mareks udbrud kørende i din besætning.

Mareks er ikke anmelde pligtig, men er desværre alligevel, en alvorlig sygdom at skulle slås med, da al behandling er nytte løst, når først sygdommen er brudt ud.

Da Mareks virus forputter sig i fjerkræ støv, og dermed kan ligge ladet i sprækker samt mellem rum, kan den stort set være til stede i en hver fjerkræ besætning.
Dødeligheden er i værste fald over 90 % , med en inkubations periode på ca. seks uger, imellem hvert udbrud.

Vaccination imod Mareks virus er mulig, hvis den gennemføres indenfor første levedøgn, samt at dyrene holdes isoleret, og at de revaccineres igen på syvende dagen, vaccinen er dog ikke 100 % bæredygtig, men er dog over 90 %.

NB: Vaccinerede kyllinger må ikke sættes til skruk høns, kyllinger ruget på skruk høns må heller ikke vaccineres.

NB: Mareks virus er et særdeles hæftigt herpes virus, som er indelt i flere typer, men som desværre alle føre til det samme kedelige ende resultat.

NB: Evt. overlevende haner vil ofte være golde, hvilket formentligt også vil gælde for høner.

NB: Jeg har andetsteds her på forum, beskrevet listen over de fjerkræracer, som er særligt disponeret for Mareks, hvor desværre Sebrieght også optræder.

Hvad kan du nu gøre i dit tilfælde ???

" Ja " du kan faktisk kun vente, og aflive de dyr som har sygdommen i udbrud, samtidigt skal du huske at skrive datoer ned imellem udbrudene, så du har fuldt styr på indkubations perioderne imellem udbrudene.

Du kan også vælge at aflive hele flokken, og rengøre effektivt i dit inficerede stald område, og så starte helt forfra igen, med en gennem vaccineret besætning, af friske kyllinger eller ungdyr ???

Håber du kan bruge noget af denne udredning Peter.

Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 20 Februar , 2012, 22:26 Fra Jørn Clevin »

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #28 Dato: 20 Februar , 2012, 22:34 »
Jeg har 2 Lutter, hvoraf den ene har en fod der "vender forkert" som den på billedet. Den anden har en enkelt tå, der vender bagud. De er 2 år gamle, og mine bedste og mest stabile æggelæggere. Ud over deres handicap er de friske og helt normale. Æggene bruges kun i køkkenet  :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 20 Februar , 2012, 23:02 »
Lone , det er sikkert med"født" . Det får kyllinger bla. p.g.a. forkert temp.