Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racebestemmelse for sjov  (Læst 2106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Racebestemmelse for sjov
« Dato: 17 Februar , 2012, 17:22 »
Hej.

Jeg har jo 1,3 katte som jeg er meget glad for, og nu synes jeg at I skulle have lov til at se dem.

Jeg kunne nu også godt tænke mig hvis I kom med et bud på hvad der skulle/kunne være i de forskellige katte af racer - her tænker jeg på at jeg selv nævner de racer jeg har fået at vide (på dem jeg ved af) og så kunne I byde ind på om I har set den slags før eller om de bare er en god "rundkørsel"

Jeg har en hankat - RAMSES - han er afkom af Ivy og en alm. gråstribet gårdkat v. kaldenavn "Farmand" (meget originalt, jeg ved det godt - men han reagerer på navnet)

Så har jeg min ældste hunkat  - NUSER - Race ukendt - som blev fundet ved en restauration mortens aften 2002 som en lille bitte killing der kun lige havde fået øjne - ejeren af denne restauration havde observeret en hunkat var kørt ned og efterfølgende fandt hun killinger frosset ihjel i vinpapkasser bag restauranten hvor de var søgt hen fordi der lugtede af mad. Nusers første måltid fra mig var andelår i forruden af min bil.

Så har jeg to næsten lige gamle katte på ca 1½ år nu - IVY - som er hvid med gråmelerede pletter og - BONNIE - som er sort med hvide poter, hals og hage.

Lidt om de forskellige katte:

Nuser er lavstammet, tætpelset med underuld og meget snakkende (formoder hun er en "rundkørsel" der ligner en Russian Blue af farve.

Ivy er tætpelset med god underuld, langbenet m. lang muskuløs krop og meget aktiv og snakkende(jeg har fået at vide der skulle være Maine Coon i hende - findes de i kortpelset version?)

Bonnie er lidt lang i pelsen med ikke så meget underuld, meget fin hårstruktur og meget let af sin størrelse (har fået at vide hun skulle være en blanding af Maino Coon og Norsk Skovkat - jeg synes ikke hun ligner dem der skulle være forældre)

Ramses er tætpelset m. underuld, ikke ret langpelset at se til men med lange dækhår, er langbenet og muskuløs af krop - han har krop efter sin mor Ivy - lang og muskuløs - når han står på sine bagben kan han tage fat i bordkanten af mit køkkenbord uden problemer
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline kærlund

• Passiv bruger
Sv: Racebestemmelse for sjov
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2012, 18:24 »
Hvis der er noget racekat i den "blå", så tror jeg nærmere at det er british blue, som er mere kompakt og rund i det end russian blue. Ellers er jeg blank hvad angår bud  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2012, 06:23 »
Tak for buddet - havde ikke lige tænkt på den race også - det var kun mit bud på russian blue - nu vil jeg gå ind og slå british blue op for at se racekendetegn
mvh. Joan

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2012, 11:48 »
Den fine blå (elsker den farve) kan nu også bare være en helt almindelig rundkørsel, eller på pænt sprog landkat. Har selv haft et par stykker i den farve, og den ene havde en mor der var helt almindelig gråstribet gårdkat. Den blev nemlig født på vores loft, og var den første killing her på gården. Søsteren lignede moderen, og de to gråstribede er siden blevet mødre til mine sorte hankatte. Fædrene ved jeg af gode grunde ikke meget om, ud over at de larmer og kommer fra gårde og huse i nærheden.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2012, 06:38 »
Jeg ved godt at hun jo nok "bare" er alm gårdkat - har da set en hankat med lige nøjagtig samme farve som hende...

Det er også kun for sjov at jeg bad om forslag på racer i de katte.

mvh. Joan

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2012, 11:42 »
Jamen jeg elsker jo landkatte. Har altid kun haft sådan nogen, og de kan findes i alle mulige smukke farver, kort- eller langpelsede og så er de generelt sunde dyr. Jeg har haft dem i efterhånden alle afskygninger. Er nu mest glad for de ensfarvede eller stribede. Bryder mig knap så meget om brogede katte, men det er heldigvis et problem der er til at komme ud over. Man kan jo anskaffe sig lige den farve man vil for en billig penge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2012, 12:51 »
Hej

Langbenet kat og lang i kroppen og meget snakkende kunne godt tyde på main coon blanding, men det er sværet at se, jeg har nogle korthåret stald katte som ligner din Bonnie de er  oldebørn til min nu afdøde main coon kat, men det kan man ikke se jeg ved det kun fordi jeg har hele familien, og main coon ud i flere generationer falder lidt forskelligt ud, af samme mor som dem der ligner din Bonnie har jeg en der ligner din Ivy han er dog meget langhåret nærmest som en perser, det eneste der er fælles for de katte der er efterkommer af min main coon er at de har et fantastisk sind.

Nå men det jeg ville sige med hele denne her forklaring er at det er svært at finde ud af hvad kattene er blandet af, men dejlige er de og det er jo også det vigtigste.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2012, 14:38 »
Min trefarvede Mokka har en fin blå og hvid MC til mor og en stooor rød skovkat til far, og så er hun mor til din den sorte.
Mokkas killinger, de der ikke er langhårede, har enten meget tyk pels, eller meget silkeagtig pels, men hvem hun har valgt til far, ved jeg ikke, men Mokka har også fået mange langhårede killinger, i alle farver.

Din Hvide kat har en meget smuk hvid MC kat til mor, og hun er så vidt jeg ved datter af Mokkas moster, der var cremefarvet. hankatten har jeg ikke styr på.

I Mokkas forskellige kuld har der været en del helt ensfarvede blå, store og kompakte katte, så det kan da være din blå faktisk har race aner.

Ligesom hos Elise, følger det fantastiske sind, der er karekteristisk for en langhårskat med dem alle.

« Senest Redigeret: 21 Februar , 2012, 08:42 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2012, 06:33 »
Min trefarvede Mokka har en fin blå og hvid MC til mor og en stooor rød skovkat til far, og så er hun mor til din den sorte.
Mokkas killinger der ikke er langhårede, har enten meget tyk pels, eller meget silkeagtig pels, men hvem hun har valgt til far, ved jeg ikke.

Din Hvide kat har en meget smuk hvid MC kat til mor, og hun er så vidt jeg ved datter af Mokkas moster, der var cremefarvet. hankatten har jeg ikke styr på.

I Mokkas forskellige kuld har der været en del helt ensfarvede blå, store og kompakte katte, så det kan da være din blå faktisk har race aner.

Ligesom hos Elise, følger det fantastiske sind, der er karekteristisk for en langhårskat med dem alle.

Tak Ina - jeg mente også nok at kunne huske bare MC delen skulle være i både Ivy og Bonnie - men lige blandinsforholdet kunne jeg ikke huske.

Dejlige billeder du har sat i din besked.
mvh. Joan

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2012, 12:40 »
Jeg er fuldstændig vild med vores maine coon blanding, men hun er et snakkeøre udover alle grænser. Jeg vil have en til da hun mangler selskab, men skal først ha fundet den rigtige. Den skal være ung, mange farver og ikke for dyr :-) faktisk svært at finde.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2012, 17:17 »
Jeg er fuldstændig vild med vores maine coon blanding, men hun er et snakkeøre udover alle grænser. Jeg vil have en til da hun mangler selskab, men skal først ha fundet den rigtige. Den skal være ung, mange farver og ikke for dyr :-) faktisk svært at finde.
Johanne, så kommer du bare til mig, jeg kender en der jævnligt har sådan nogle, og de er fantastiske, det er der mine langhårede kommer fra.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn