Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kæmpe jersey  (Læst 865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elton

• Passiv bruger
kæmpe jersey
« Dato: 04 Oktober , 2008, 16:19 »
takker for jeres svar. ang. papegøjer og høns. :)
Min mand og jeg har lidt kik på racen kæmpe jersey, hvad siger i om den som begynder fugl, vi vil helst have en stor race.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kæmpe jersey
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2008, 20:40 »
Jersey Kæmper er en dejlig stor race, ja faktisk den største. De er rolige og flyver ikke så meget, flyver dog op på pind på max en meter.

De findes i sorte, blå rand/tegnede, hvide og spættede. Spættede er en "affaldsfarve" der kommer når man parre blå med blå, de spættede parres så med sorte og der vil komme 100 % blå ud af det.

Det værste med racen er at der kun findes ganske få opdrættere her i Danmark. Og at det er meget let at avle dem for små !!!

Racen har desværre også været krydset med Australorps, da mange tror de er den samme race. Men fodsålerne plejer at afsløre disse dyr.

Jersey Kæmper SKAL være store, min 5,9 kg for en udvokset hane, hønen 4,9 kg. udvokset. Og gerne større.

De lægger okay med æg også om vinteren, ved den rigtige fodring.
Æggene vejer 60-70 g. og skalfarven er brunlig.

Det vigtigste ved en Jersey Kæmpe er størrelsen, den SKAL være stor, kropsformen, skal være  lang, bred og dyb og nok vigtigst af alt så skal den have gule fodsåler.

Se og læs mere på www.lestat.dk på siden Jersey Kæmper. Der er også en del billeder af dem.  ;D
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2008, 20:42 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub