Ok, Mikkel
Her også en lille beretning fra mit hønseri.
Jeg har haft høns i 13 år.
Startede med nogle meget flotte blå Wyandotter. Som jeg fik tilsendt med post danmark. Det var tilladt dengang

Postbuddet fulgte med ud i hønsegården for han ville se den levende pippende kasses indhold.
Wyandotterne stoppede jeg med fordi at de lagde nogle meget tyndskallede æg og jo de fik alt... skaller og vitaminer.
Efter dem kan jeg ærlig talt ikke huske rækkefølgen på racerne.
Jeg har også haft en meget blandet flok. Ligesom på mit kaffekrus som kan ses i galleriet.
Jeg havde : isa brown, lys sussex, orpington (gul og legbar), plymouth rock, Faverolles (laksefavede)
brun og gøgespættede maraner.
Jeg har et hus bygget af træ,hævet over jorden, som er delt. Den ene halvdel skulle ha været redskabs skur meeen..... en to mange.

Den halvdel er så delt igen og der har jeg 2 hold kyllinger. Jeg har 2 volierer som pt. kun huser kyllinger. De voksne går i halvdelen af haven.
Jeg vil faktisk ikke fortælle hvor mange jeg har ialt. For jeg har for mange ! Også derfor at der er haner på vej i fyseren hvis ikke at de skal til det jyske.
Jeg har på nuværende tidspunkt 1,9 gøgespættede maraner,voksne.
Derudover har jeg en brun stamme maraner hos en veninde som selv har danske landhøns.
Derudover har jeg en enkelt orp. og en orp./maran blanding som jeg prøver at forære Dorte i skanderborg.

Af skrukker har de 2 ovennævnte udruget 12 tilsammen. orpen har ruget 2 gange. Hun var temmelig klodset. Trådte et æg istykker på 14.dagen og åd kyllingen

kun 2 af de kyller som de har ruget er hønniker.

2 maraner har også været skruk. De har ikke fået lov at ruge ! pladsmangel !

Derudover har jeg jo ruget i min nye store MATADOR rugemaskine.
Købt sammen med veninden med DL.
Det var nu meget sjovt lige at skulle huske hvad og hvornår man har haft hvad og hvorfor.
MVH Lene