Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Afstemning

Hvad skal æggene koste hvis man kan få lov til at sælge æg til fødevarbrug fra racehøns?

1 kr
5 (5.1%)
1,5 kr
17 (17.2%)
2 kr
61 (61.6%)
2,5 kr
13 (13.1%)
Andet (skriv det herunder)
3 (3%)

Totale antal stemmeafgivende: 3

Forfatter Emne: Hvad tager I for et æg?  (Læst 2450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad tager I for et æg?
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2012, 15:51 »
Industrien tager ca kr 4,- for et frilandsæg - så jeres æg er meget billige. Kan det passe at æg fra havehøns også kostede kr 1,- for 20 år siden? synes jeg at huske. Det er vist på tide med en prisstigning:)
Der er mange delte meninger om æggepriser. Nogle af mine potentielle købere vil ikke betale 2 kr. for et æg og synes at 1 kr. er den maksimale pris. En del synes desuden at æggene skal veje min. 70 g som de store industriæg, og det kan mine små araucanapiger altså ikke klare.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2012, 16:01 »
Der er mange delte meninger om æggepriser. Nogle af mine potentielle købere vil ikke betale 2 kr. for et æg og synes at 1 kr. er den maksimale pris. En del synes desuden at æggene skal veje min. 70 g som de store industriæg, og det kan mine små araucanapiger altså ikke klare.
Jamen hvis det bliver tilfældet når du må sælge dine havehønseæg, så ber' du da bare folk om at æde det udpinte ækle æg, og så giver du dem et stort billede af de stakkels burhøns.
Og man kan jo altid sætte en plakat op med det nøjagtige regnestykke på kylling foder og færdige æg, så,,, Aj det er jo for meget spild af tid
mod dumhed kæmper alle jo forgæves.  :o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2012, 16:17 »
Hvis jeg havde f.eks maraner, som lægger godt med æg - og hvis jeg havde æg i overskud (efter at naboen og familien havde fået deres) ville jeg tage 2 eller 2,5 krone.

Men det er også fordi, jeg ved, at de mørkebrune æg er meget eftertragtede (udbud/efterspørgsel)

Hvis jeg havde æg fra brune italienere ville jeg tage 1,5 eller 2 kr.

Vi var for nylig på besøg hos et vennepar fra Galten ved Hadsten. De køber æg - lige i nærheden - fra økologiske fritgående høns for 45 kroner for en bakke med 30 (store fine æg) (Jeg var med derude og blev glad for at se et stordrifts-hønsehold med masser af udendørs græssende høns)

Så vores priser skal måske også sammenlignes med sådanne æg. Det ville sikkert være samme slags mennesker, der ville købe vores racehønseæg, som køber de fritgående økologiske.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2012, 16:38 »
Jeg ville til hver en tid tage minimum kr. 2,50 for mine fine æg på ca. 50 g. Hvis jeg altså solgte dem. Og så ville jeg endda synes det var billigt. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2012, 16:47 »
Det er blevet til 2 kr i fodertilskud pr stort æg som er maran æggene og så 1,5 for små æg (silker og sebright) har snakket med dem som betaler fodertilskuddet til deres høner her, og det var der ingen problemer i overhovedet :D

Jeg oplever også en langt større efterspørgsel på brune æg end på hvide, men hvad grunden er andet end "de er pænere end de hvide æg" ved jeg ikke rigtig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2012, 16:49 »
Jeg oplever også en langt større efterspørgsel på brune æg end på hvide, men hvad grunden er andet end "de er pænere end de hvide æg" ved jeg ikke rigtig :D

Jeg synes nu brune æg smager bedre end hvide.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2012, 16:55 »
Ha ha... I skrivende stund... Min chef har lige sagt at hvis hun skulle købe æg af mig i morgen, så skulle det ikke være de der små turkise nogen, de passer ikke til et stort æggebæger, så ville hun hellere vente til der kom større æg på banen, og gerne betale 1 kr. mere for dem. Altså hvis hun skulle købe nogen. :D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2012, 17:11 »
Tror nu ikke man kan smage forskel på brun og hvid, kan man det? :D

Tanja, genialt! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2012, 17:28 »
Var det ikke dig Marianne, der havde lavet en blindtest af æg?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2012, 17:55 »
Vi har lavet blindtest, og Maranæggene vandt (selvfølgelig) ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2012, 18:05 »
Hm.. Jeg må indrømme at jeg tvivler stærkt på at det har noget med skallen at gøre :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2012, 20:00 »
Det har da sikkert ikke noget med skallen at gøre, maran laver bare de lækreste æg. /o
Vores blindsmagning var af æg, der var pillede, så man ikke kunne gætte vha. skallen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2012, 22:25 »
Har aldrig hørt om andre der kunne smage den mindste forskel på raceæg fra "rigtige" fritgående høns. Til gengæld vil jeg til enhver tid hellere undvære æg end nøjes med butiksæg, lige meget hvor økologiske de så er. Der kan man tale om tydelig smagsforskel.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #28 Dato: 16 Februar , 2012, 22:41 »
Der kan man tale om tydelig smagsforskel.

Og i de fleste tilfælde også en tydelig 'synsforskel'. Hvor er de købte æg dog bare blege i blommen ift egne æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 16 Februar , 2012, 22:42 »
Jamen hvis det bliver tilfældet når du må sælge dine havehønseæg, så ber' du da bare folk om at æde det udpinte ækle æg, og så giver du dem et stort billede af de stakkels burhøns.
Og man kan jo altid sætte en plakat op med det nøjagtige regnestykke på kylling foder og færdige æg, så,,, Aj det er jo for meget spild af tid
mod dumhed kæmper alle jo forgæves.  :o

Ja man skal vælge sine kampe og en sådanne kamp er vist tabt på forhånd når folk ikke har forståelse for kvalitet.

Jeg ville til hver en tid tage minimum kr. 2,50 for mine fine æg på ca. 50 g. Hvis jeg altså solgte dem. Og så ville jeg endda synes det var billigt. ;D

Helt og aldeles enig.
Folk jeg kunne sælge til hvis jeg havde nok vil gerne gi 15 pr. Bakke . Det er stadig billigere end i butikkerne...

Har aldrig hørt om andre der kunne smage den mindste forskel på raceæg fra "rigtige" fritgående høns. Til gengæld vil jeg til enhver tid hellere undvære æg end nøjes med butiksæg, lige meget hvor økologiske de så er. Der kan man tale om tydelig smagsforskel.

Enig
Smage og se tydelig forskel om det så er i bagværk.