Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdom i hønsehuset...måske - HJÆLP  (Læst 6210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sygdom i hønsehuset...måske - HJÆLP
« Dato: 14 Februar , 2012, 13:01 »
Åhnej...tror jeg måske har fået sygdom i hønehuset :-[
Da jeg kom ud idag lå min lille Gokke-mus død i redekassen og Peter min flotte nye faverolle hane jeg næsten lige har købt og fået fragtet helt fra Søndejylland lå død i søndags midt på gulvet. :'( <W

Jeg har ingen ide om hvad det kan være. Mellem Jul og nytår rengjorde jeg helt i bund og skiftede sandet. Havde strøet stalosan inden jeg fordelte sandet. Der kom nyt halm i redekasserne og jeg og gav hønsene en tur med chock-spray og drop-lop, som forebyggende behandling, noget jeg ikke havde gjort før men tænkte at jeg kunne jo starte på en rutine så de fik det 2 gange årligt så kunne det være jeg helt undgik angreb af kryb og kravl.
Efter da jeg har holdt huset vedlige med rengøring osv. Vasker deres vandbeholder af ca 1 gang om ugen og ellers får den med en børste hver gang når jeg fylder den, fodre ikke anderledes end jeg plejer og jeg har givet dem hønseguf og spiret hvede ind i mellem også for at holde dem i god foderstand netop fordi det blev så koldt.

Kan det være kulden der har været for hård ved dem? Det kan jeg bare ikke forestille mig.
Jeg synes ikke de har virket syge. Det eneste jeg kan komme i tanke om som kan være startende årsag, er at Gokke jo havde en noget bar nakke efter at Manse fik godt og grundigt fat i hende og Peter fik pillet en hel del halefjer af, af tøserne de første dage efter han var kommet så han var noget bar i rumpen, men ikke sådan så han gik rundt med numsen bar. Man skulle løfte ham og næsten vende bunden i vejret på ham før man kunne se det og der var også ved at komme nye fjer ud.
Så kan de havde frosset for meget og blevet syge alligevel uden at jeg har observeret det???

Jeg er bare så ked af det <W Jeg havde jo også "slagtet i bund" i mellem jul og nytår så nu står jeg tilbage med 3 enlige dame som er noget forvirret over det hele og jeg aner ikke mine levende råd :'(

Skal jeg tage Guldbold, Fru Blå og Betsy og sætte dem ind i drivhuset hvor de har mulighed for at få varme og snakke med serama'erne eller skal jeg hurtigst muligt skaffe en ny hane?
Jeg er virkelig på bar bund, for hvis de sidste nu er syge og sætter dem ind i drivhuset og de så måske smitter serama'erne, så får jeg jo spredt det om det nu kan være. Men som sagt så virker de på ingen måde syge. Det er som om både Gokke og Peter bare er døde hvor de stod og lå.
Jeg har også mulighed for at hænge en varmelampe op i hønsehuset, men er det smart når de nu ikke er vant til at få tilskudsvarme? Tænker på at temperaturforskellen udenfor og indenfor så måske kan være for stor for dem og de så bliver syge.
Jeg har ikke træk i huset, det er jeg 98-99% sikker på.

Pyyh..et noget rodet indlæg, håber i bærer over med mig.
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2012, 13:03 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Halldor

• Bruger
Sv: Sygdom i hønsehuset...måske - HJÆLP
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2012, 17:07 »
Forstår dig, men det er ikke nemt at se, hvad det drejer sig om. Ihvertfald må du prøve at se roligt på det lade være med at blæse det helt op til de store bekymringer.

Kan vi sige: A- det er kulden, B- det er sygdom, C- det er tilfældig død.

A: Det kan vi næsten udelukke, raske høns kan klare megen kulde, ikke mindst når de har den pasning og vilkår, som du giver dem.

B: Ved (smit-)sygdom, ville du sandsynligvis se tegn på flere syge dyr. Du har netop sagt at det er ikke tilfældet. Der er mulighed for at indkøbte dyr kommer med noget "skidt", men det forklarer ikke din hønes bortgang.

C. Jeg hælder til denne forklaring. Nye dyr kan du sikkert anskaffe dig uden de store problemer.

Fat mod!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2012, 17:16 »
Jean...ro på! Som Halldor så fint siger!

Jeg har osse lige mistet 2 haner uden forklaring... unge dyr! Ingen andre ser heldigvis ud til at følge deres dårlige ide!

Det er drønærgerligt og sikkert ikke til at forklare  :-\

Håber seføli ikke for dig at det er løsning B... hold dem adskilt for en sikkerheds skyld  ;)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2012, 17:44 »
Ok.
Jeg slår koldt vand i blodet, jeg blev bare noget skræmt over at finde 2 døde med så kort interval og så rimeligt unge dyr.
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2012, 17:55 »
Igen en af mine kæpheste, nemlig karantæne, karantæne, karantæne.
Når dyr flyttes, bliver såvel nytilkomne som de dyr man havde i forvejen, udsat for en, i nogle tilfælde, helt fremmede og nye bacciller mv.
Undertiden er der et eller nogle dyr hvis imunforsvar ikke kan klare denne udfordring, og de går under. Det er de stærkes lov.
De svage skvat har vi alligevel ikke brug for /o

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2012, 18:19 »
Jeg tager det til mig!!! Fremover hedder det også karantæner her hjemme hos mig, for det her..puuuh det var en grim oplevelse. Så må jeg se hvordan jeg får det arrangeret..... :-\
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2012, 18:27 »
Jeg tager det til mig!!!

??? jo, og jeg kritiserer aldrig andre for hvad de gør, jeg fortæller altid KUN om hvad/hvordan jeg gør tingene her /o

Men enhver er selvsagt velkommen til at afprøve mine metoder, som har virker her igennem mange år ;)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2012, 18:29 »
Jeg tager absolut ikke som kritik, men som et godt råd /o
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2012, 18:30 »
Hvor lang tid sætter du så nye i karantæne?
Mand og 3 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2012, 18:53 »
Hvor lang tid sætter du så nye i karantæne?

Ja hvor længe?
Jeg har i ca 1 måned.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2012, 18:59 »
Hvis alt ser fornuftigt ud og de indkøbte dyr arter sig fornuftigt, lader jeg dem kun have ophold i en staldlænge som ellers kun er en længe for fåre-besætningen, i  ca. 1 måneds tid, aldrig under.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2012, 19:51 »
Lyder fornuftigt. /o
Mand og 3 børn