Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns smitte papegøjer?  (Læst 1380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elton

• Passiv bruger
Kan høns smitte papegøjer?
« Dato: 02 Oktober , 2008, 23:57 »
 UPS, jeg prøver lige igen.Tro nok jeg fik skrevet mit brev et helt forkert sted  :o.
Jeg er helt ny her og har ikke lige helt styr på det endnu.
jeg vil meget gerne have høns og hane, har pladsen og det hele.
MEN jeg har også to dejlige kælene papegøjer som min mand og jeg både nusser og kysser med.
Men efter at have læst om stakkels mikkels kvaler :( . Er jeg blevet i tvivl om jeg tør have høns. Hvor stor er risikoen for at evt. få en sygdom, jeg kan tag med fra hønsegården over til papegøjerne?
Jeg hører meget gerne jeres mening :)

Jeg har ændret din overskrift, så flere kan se hvad du spørger om  :)
/Susanne admin
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2008, 08:49 Fra Susanne Hansen »

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: hej alle samme
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2008, 00:10 »
Hej Ina
Velkommen til  <I
Hvis dine dyr ikke deler miljø tror jeg ikke at der er nogen fare.

Man bliver altså også lidt noia af at læse om alle de udyr og sygdomme ens dyr kan rage til sig.
Men i rigtig mange tilfælde går det jo godt og hvis vi ikke ved hvad vi skal gøre så ihvertfald hvor vi kan hente råd.
Dette forum er uhyre hjælpsomt og med folk der har erfaring og viden.

Der hvor jeg køber foder har de masser af parakitter og papegøjer i volierer som de har haft samtidigt med at de havde stort salg og produktion af høns. Efter Fugleinfluenzaen har de ikke høns mere !

Jeg siger .. Go for it !!

MVH Lene, Rungsted

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:18 »
Jeg vil da også lige byde dig velkommen  <I
Jeg ville godt ture at have parakitter og høns bare som Lene skriver de bor adskildt, og have høns er noget så afstressende og det bare sidde og betragte dem er sjælebalsam i sig selv, så bare se at komme igang med høns.  :D
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2008, 10:13 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:44 »
Hej og velkommen til  :)

Der vil altid være en risiko, men opretholder du en god hygiejne vil du minimere risikoen.
Du kan evt. bruge et par sko til hønsene og de områder de færdes.

Jeg har selv haft fugle i samme rum som høns og det gav ikke problemer. Men hvor tæt skal de færdes?
Har i gøjerne inde eller ude?

Hilsen Susanne

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:45 »
Vi har masser af høns og også 2 papegøjer - gulkindet amazoner.

Vi har heldigvig aldrig haft sygdom hos hønsene og jeg ved faktisk ikke, om man kan overføre sygdom imellem dem.

Vi har en udendørs voliere, som papegøjerne er i om dagen. Den ligger ikke i nærheden af hønsegårdene.

Jeg vasker dog altid hænder, inden jeg rører papegøjerne, hvis jeg har været hos hønsene. Bare for sikkerheds skyld.

I får lige et foto af papegøjerne.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan høns smitte papegøjer?
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2008, 10:01 »

Hej Ina

Med sund fornuft og rationel tænkning kan alting lade gøre.

I kysser jo selv med papegøjerne, selvom de evt. kan smitte med papegøjesyge.  ;)

Og hvis man læser en bog om menneskesygdomme, så kan man altid finde en masse symptomer bagefter hos sig selv.

Her på forummet er der et par enkle tilfælde om sygdomme og det kan jo godt virke som om der er farligt at holde høns. Men tænk på alle de andre som har haft høns og hvor der ingen problemer er.

Og jeres høns og papegøjer skal vel ikke have kontakt med hinanden- hønsefugle og duer må vel heller ikke engang holdes sammen med andre fjerede væsner, efter al hysteriet der var omkring fugleinfluenzaen..........

Hej Søs

Sikken nogle fine papegøjer du har
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2008, 10:04 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2008, 10:19 »
Hej!
jeg bor på landet og har mine høns og også undulater og nymfer i den gamle staldbygning. Indtil videre uden problemer.
Hvorvidt smitte kan overføres tør jeg ikke svare på, men så længe jeg ikke er stødt på problemer får de lov at gåi samme stald!
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2008, 10:21 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2008, 11:08 »
Tak for det Lestat, vi er også meget glade for dem. Håber helt vildt på unger næste forår.

Ups - det var vist lige et sidespring på tråden.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2008, 17:04 »
Hej

Jeg har haft høns og alt fra store parakitter til undulater gåen sammen og har ikke oplevet at de smittede hianden,  parakitterne og de andre fugle jeg havde var dominerende over hønsene og tiltvang sig adgang til hønses foder, især hvis de fik lidt godt brød eller andet godt.

Tommy