Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gør jeg af gødningen?  (Læst 2667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvor gør jeg af gødningen?
« Svar #15 Dato: 14 Februar , 2012, 12:04 »
Det kan da godt være det er byboere der kommer og henter sådan noget men det er da en smart måde at komme af med sin mødding på. ;) OG så er det jo miljøvenligt at det bliver spredt på den måde. hi hi

Jamen det er da super smart. Jeg kunne godt tænke mig at tjene penge på den måde. Men hvis jeg satte et skilt op ude ved vejen med: Lort sælges, så tror jeg at mine naboer ville grine ad mig ::)

Men alt respekt for at man kan gøre sådan i nogen områder. Det er da fin udnyttelse af dyrenes møj hvis alternativet er at smide det i skraldespanden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #16 Dato: 14 Februar , 2012, 12:13 »
De genbrugspladser jeg kender, har alle et hjørne til organisk affald. Så komposterer de det, og borgerne kan senere afhente komposten. Nogle steder gratis, andre steder for et lille beløb. Jeg ville nu ikke selv bruge den kompost, da man jo ikke kan vide, hvad folk smider i, men det er da en løsning til at komme af med det, man ikke selv kan bruge frem for bare at kassere det. Det er jo gode varer, og her hos mig, kan vi aldrig få nok.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #17 Dato: 14 Februar , 2012, 12:23 »

Men alt respekt for at man kan gøre sådan i nogen områder. Det er da fin udnyttelse af dyrenes møj hvis alternativet er at smide det i skraldespanden.

Det er spørgsmål om udbud og efterspørgsel, Tag en kig  på din  lokale planteskole jeg er sikker på at de sælger mødding i en plastiksæk med billede af rose på og i sækken stå Bayer ;)
Og det er ikke billigt
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 14 Februar , 2012, 12:41 »
Jammen Danny, du skal jo ikke skrive " lort sælges"
På skiltet skal stå " 10 kg hønsemøg/hestemøg til dine roser eller stauder--- 25 kr pr sæk.

Eller feks.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #19 Dato: 14 Februar , 2012, 12:50 »
Ina, du er selvskrevet til en kometkarriere i marketingsafdelingen hos "Dansk Gødningssalg"  ;D

Det er da værd at overveje! Mine forældre efterspørger jævnligt en sæk og de bor altså ikke i storbyen (dog heller ikke på en gård)...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #20 Dato: 14 Februar , 2012, 22:31 »
Jeg skal prøve den med sellerien. ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
« Svar #21 Dato: 14 Februar , 2012, 23:08 »
Tjente over 400 kr på hønselort sidste år... 30 kr pr sæk.
Der er penge i lortet  ;D

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #22 Dato: 15 Februar , 2012, 07:15 »
Jeg skal prøve den med sellerien. ;)

jeg gravede et godt spadestik ned, fyldte med halm/ fra bundsrtøelsen, med nogle klatter i, trampede til og dækkede med 3-5 cm jord og plantede ud i det, med det samme, og så fik de løbende opsamlede klatter lagt tæt ved sellerierne /o, så han man små håndbolde.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #23 Dato: 15 Februar , 2012, 07:26 »
Vi plantede i den almindelige, nyfræsede havejord og lagde så halmet gødning mellem rækkerne. Dette blev gentaget med jævne mellemrum - og det samme med kål og kartofter samt majs. Og ja, det giver små håndbolde af selleri - som er så massive at jeg ikke kan skære dem igennem. Det må der mandekræfter og en god stor kokkekniv til! Ikke noget med hul midt i sellerien eller bløde områder /o.
Da vi havde højbede, lagde vi hvert efterår/tidlig vinter et ordentligt lag halmet gødning (blandet kanin og hønse-) oven på jorden. Når foråret kom kunne vi lige feje de sidste halmstrå væk, rive lidt i jordoverfladen og så plante i jorden. Regnorm havde trods hård kulde trukket halm og gødning ned og efterladt jorden porøs, let og meget velgødet. Vi såede i striber af så-og priklejord da der var nogle frø der ikke ville spire i den gødede jord. Når først de var spiret var der ikke noget problem. Vi havde gulerødder, der var så saftspændte at de flækkede få øjeblikke efter at de var trukket. Ved ikke hvorfor men så piblede saften ud af sprækken. De smagte fantastisk. Så når vi er færdige med vores ombygning skal der etableres højbede igen!
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2012, 08:03 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #24 Dato: 15 Februar , 2012, 07:31 »
ja oss højbeds freak /o /o
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2012, 11:39 Fra kristiank »

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #25 Dato: 15 Februar , 2012, 11:00 »
Hønsemøg!
I min ungdom, da jeg var i lære som gartner, brugte vi Orgabio, til at gøde med. Det var ovntørret hønsemøg! Når vi skulle gøde potteplanterne i drivhusene, gav vi hver potte det der kunne være mellem tre fingre. Super effektiv, og langtids holdbar.
Men jeg vil lige sige, inden i gaår igang. det er ikke helt lugtfri.
I gamle dage, før det der moderne ovntørrede hønselort, gødede man med latrin.
Latrin tønden, blev tømt i en lærreds sæk, hvorefter man slog sækken ned i en tønde, for at trække væden ud. Så fortyndede man med vand, før det blev brugt til planterne.
I dag vil de fleste nok mene at det er noget svineri.
Sjovt med ord! Hvad tænker du når du læser ordet svineri? Og hvad tænker du når du læser ordet hønseri. Godt det er høns jeg har
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 Februar , 2012, 18:41 »
Jeg vil prøve modellen - en række hønsemøj, vande det når foråret kommer  ;)
plastik over, laver nogen huller i plastikken og -    Hvad gør jeg så  ??? 
kan jeg så frø/kerner i hullerne ?  eller skal jeg købe små urte planter ?
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #27 Dato: 15 Februar , 2012, 19:22 »
@madsen, taler vi nu om rent hønsemøg eller halmet gødning? Jeg tror ikke at man kan få andet end evt. brændenælder :o til at trives i rent hønsemøg. Og du kan i hvert fald ikke så i det med godt resultat. Så enten lægges det imellem rækkerne når plantevæksten er godt i gang eller komposteres og blandes godt i øverste jordlag. Hønsemøg er MEGET kraftig gødning. Og egentligt en god ressource som ikke bør brændes eller ende i et hjørne af haven. Faktisk er det også lidt sjovt at lave et mini-kredsløb så man kan da også dyrke f.eks. grønkål til hønsene af deres eget møg /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #28 Dato: 15 Februar , 2012, 23:55 »
hmmm gad vide om FVST vil synes om at vi distribuerer vores lort omkring, de er nok ligeglad med om vi tager penge for det, men hvis de er imod, kan de jo konfiskere det   ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 16 Februar , 2012, 17:50 »
jeg har en aftale med en bondemand med mødnings plads om at jeg må køre mit møj ned til ham :-) så prøv at spørg en landmand i nærheden af dig  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder