Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på pind ???  (Læst 16683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
Høns på pind ???
« Dato: 12 Februar , 2012, 19:12 »
Hej derude.

Vi købte for en uges tid siden, 4 høner og 1 hane, dværg wyandotter.

De virker til at trives, de snakker rigtigt meget og spiser godt :-)

men jeg undrer mig meget over, de flyver ikke på pind om natten, men sidder samlet i et hjørne, er det normalt for denne race eller er de stadig for utrygge til at gå på pind?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns på pind ???
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2012, 20:11 »
Jeg ville sætte dem på pind hver aften indtil videre. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2012, 20:17 »
Jeg kan tilslutte mig Marianne jeg har i 14 dage båret 3 af mine høns ind og på pind og de sidste 2 dage har de selv klaret det så du må igang med at løfte dem på pinden
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2012, 20:17 »
Jeg havde samme situation da jeg i efteråret fik dv-wyandotter. (For øvrigt samme antal som du).

De sad også sammen i et hjørne, indtil far her fik nok og satte dem på pind, en efter en. Dette var kun nødvendigt denne ene aften. Siden har de ligeså fint hoppet op hver aften.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2012, 20:21 »
Hvor højt sidder pindene, hvad er de lavet af, udformede (runde,firkantede), hvor er de placeret.

Hvis du giver lidt mere detaljerede oplysninger vil der sikkert komme flere tilbagemeldinger med ideer.

Hos mig er det ca halvdelen der bruger pind. En 1/4-del sætter sig istedet på kanten af åbne redekasser og den sidste 1/4-del foretrækker at sidde på gulvet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2012, 20:23 »
He he, det må prøves  :D

Pindene sidder i forskellige højder, det er afrundet lægter der er lagt om på siden.

Der ligger et billed af det inde på mit galleri.

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2012, 20:27 »
Nårh, det gjorde der vist ikke, i for lige et her.

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2012, 20:35 »
Hej,

Mine fire damer sad også og puttede sammen i et hjørne den første tid, som vist nok varede i et par måneder. Mine damer er for øvrigt danske landhøns.

Jeg forsøgt at løfte dem op på pinden, når det blev mørkt, men inden jeg havde sat alle fire op, var der altid en, eller to, som var hoppet ned igen :(

Jeg besluttede, at det måtte de så bare selv om. Da de havde været hos mig et par måneder, fandt de selv ud af det, og sidder nu alle pænt på pinden om natten :)

Jeg har i øvrigt pinde, som ligner dine.

Hilsen
Brian

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2012, 20:41 »
Hej!

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er at de sidder på pind? Det, jeg kan forestille mig, er at der kan være risiko for træk på gulvet?
Mine har den fineste pind, men vil IKKE sidde der , så tjah...

Mvh
Christina.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2012, 01:01 »
det eneste kunne måske være at pindene skulle ha været sat op af den anden væg istedet. De fleste høns skal ha lidt plads til og kunne hoppe/flyve ned igen, og det kunne måske godt komme til og knibe lidt.Det kunne osse godt se ud til at der ikke er for meget plads mellem væggen og den nederste pind. Men ellers er det bare og sætte dem derop om aftenen. Nogen høns lære det hurtig og andre lærer det aldrig. Den sidste maran høne jeg havde tilbage lå altid i en redekasse eller sad ovenpå den uanset hvor mange gange jeg ellers flyttede hende
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2012, 03:27 »
Hvorfor er det lige at det er så vigtigt at de kære høns kommer på pind om natten? Hvis de har det fint hvor de er (altså på gulv/på redekasser o.l.) hvorfor så "lære" dem at komme op på pind? Det er vel oprindeligt en måde at sikre sig for natten, men det er nok forholdvis sjældent, at der kommer "fjender" i hønsegården om natten?
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2012, 07:07 »
Fordelen ved at de sidder på pind om natten er, at så sidder de ikke i deres egen afføring. Når de sidder på pind dumper nattens mange klatter ned på gødningsbrættet, hvor de nemt kan fjernes næste morgen.
Hvis hønsene sidder på gulvet eller i en redekasse, kan både fødder og fjerdragt blive tilsmudset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fkalinka

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2012, 18:00 »
Mange tak for svar  :)

De skal for min skyld ikke sidde på dem, undrede mig bare over de ikke gør det.

Jeg kan bare vende pindene, da de er lavet sådan jeg kan tage dem ud når der skal gøre rent, så jeg har et helt tomt gulv.

Mvh Lilly

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Februar , 2012, 12:59 »
Mine orper har aldrig gidet sidde på deres pind, selvom den er i perfekt højde osv. De ligger i stedet og hygger sig i halmen på gulvet. Fred være med det, jeg gider ikke løfte dem op på pinden. De vælger nok den plads de selv sys der er bedst. Selvom vi ejere måske ville foretrække anderledes    ;)
Anja Østedgaard

Offline Snulvin

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Februar , 2012, 14:07 »
Hej
Nå ja så er jeg ikke den eneste.
mine sussex dværg NÆGTER stædigt selv at gå på pind.
i starten var pinden noget højt oppe, måtte jeg jo sande.
Så ned med pinden og så håbede jeg på at mit arbejde med at HVER eneste dag at sætte de 7 på pinden men nej. stædigt nægter de efter 5 måneder stadig at hoppe på pinden, selv om de godt kan, Hansi hinterseere  (hanen, som galer meget grimt) nemt hopper der op efter jeg har skubbet ham ud af rede kasserne.
Min bedre halvdel mener de er defekte og fise fornemme  ::) men de lægger æg og spiser rester, så selvom de dagligt skal have lidt hjælp, så lever vi med de defekte fise fornemme høns  :P og vi er glade for dem

-Trine