Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Scalarer i havesø  (Læst 4348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

• Bruger
Sv: Scalarer i havesø
« Svar #15 Dato: 11 Februar , 2012, 22:03 »
At scalaren er en cichlide er jeg godt klar over,jeg er ikke nogen ekspert,men har dog haft akvarie i mange år.Scalaren kommer fra Amazonefloder,og kræver 25-28grader denhiver man ikke ud i en havedam i april måned uden konsekvenser.Man kan jo også google fisken og læse om livsbetingelserne.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:49 Fra Marianne Vedel »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 11 Februar , 2012, 22:24 »
ja ja man kan jo læse og google meget, jeg ved bare af erfaring at ciklider generelt er meget hårdføre, så ncj, måske du skulle få et akvarie og prøve dem uden varme og blive lidt klogere :P :P
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:49 Fra Marianne Vedel »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 11 Februar , 2012, 22:30 »
Man kan ganske rigtigt google fisken og få bekræftet de opgivne temperaturer som ideelle.

Man kan sikker også google 'optimal opbevaring af rugeæg af høns' og læse at de helst skal opbevares ved en relativ konstant temperatur omkring 10-12 grader og desuden vendes dagligt. For to år siden fyldte jeg de sidste 10 pladser i min rugemaskine med æg fra køleskabet, nogen af dem havde stået i køleskabet i 14 dage ved ca 4 grader og var bestemt ikke blevet vendt. Det gav samme klækkeprocent som ved de øvrige æg i maskinen, og ingen defekter ved kyllingerne.

Dyr har væsentligt større fleksibilitet mht livsbetingelser end 'det optimale', så jeg ser ingen grund til at betvivle Frank's udsagn.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:50 Fra Marianne Vedel »
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #18 Dato: 11 Februar , 2012, 22:35 »
ja ja man kan jo læse og google meget, jeg ved bare af erfaring at ciklider generelt er meget hårdføre, så ncj, måske du skulle få et akvarie og prøve dem uden varme og blive lidt klogere :P :P

Det har jeg faktisk prøvet da vores 700 liters akvarium langsomt blev ændret fra tropeakvarium til koldtvandsakvarium. Alle syv scalarer døde i løbet af et par uger. Den eneste overlevende tropefisk var en pragtsmerling, der klarede den lavere vandtemperatur (fra 27 grader til 14 grader) i et par måneder. Så gav den også op. I øvrigt sammen med beplantningen. Nu huser akvariet karper og guldfisk samt vandpest i store mængder.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #19 Dato: 11 Februar , 2012, 22:42 »
Og glem ikke at scalarer findes i mange skalaer  ;D Franks trives åbenbart, ellers havde han dem jo ikke mere!

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #20 Dato: 11 Februar , 2012, 22:45 »
Hej  ;D

Jeg vil så mene vi mangler nogle informationer her. For det første må han jo langsomt vende dem fra varmen inden han smider dem i dammen i April måned. Ellers er de døde inden der er gået 10 minutter. For det andet vil jeg meget gerne høre om der er ilt pumpe/springvand i den dam  ??? Mig bekendt kan scalarer ikke selv gå op til overfladen og tage ilt, som guldfisk kan. For det træde vil jeg meget gerne høre hvor mange der kom i  ??? Og hvor mange der kom op igen  ???
Og så må jeg ærligt sige at jeg tror simpelthen ikke på den historie  /d Jeg har selv haft scalarer i et akvarium. Og de er faktisk en sart fisk der ikke holder til alverden. De kan ikke sammenlignes med rigtige chiklider.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 11 Februar , 2012, 23:13 »
For det første må han jo langsomt vende dem fra varmen inden han smider dem i dammen i April måned. Ellers er de døde inden der er gået 10 minutter.

Enig. Men det gælder jo for alle fisk uanset hvor de flyttes fra/til. Akklimatisering kaldes det. Både med hensyn til temperatur og vandkvalitet.

Mig bekendt kan scalarer ikke selv gå op til overfladen og tage ilt, som guldfisk kan.

Scalaren går til overfladen som så mange andre fisk. Dog næppe for at optage ilt. Fisk har gælder, hvorigennem ilten optages fra vandet.

Og så må jeg ærligt sige at jeg tror simpelthen ikke på den historie  /d

Så er det da godt at vi har 'tro's frihed i DK.  :D
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #22 Dato: 11 Februar , 2012, 23:14 »
Eller tag et billede af dine fisk og smid ind.

Kan ikke rigtig se hvorledes et foto nu, af mine Skalare skulle kunne underbygge mit udsagn, idet de pt. går i akvarium, da det er vinter.
Men jeg vil da gerne forsøge at ta´ billeder af mine Skalara når den tid kommer hvor de skal ud i havesøen igen. Altså billeder af mine Skalara i søen, forståes.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 11 Februar , 2012, 23:17 »
Kan ikke rigtig se hvorledes et foto nu, af mine Skalare skulle kunne underbygge mit udsagn, idet de pt. går i akvarium, da det er vinter.
Men jeg vil da gerne forsøge at ta´ billeder af mine Skalara når den tid kommer hvor de skal ud i havesøen igen. Altså billeder af mine Skalara i søen, forståes.

Hvor har jeg, sagt det kunne det? Du kan da selv finde et billede på Google af en fisk, sværere er det heller ikke.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:51 Fra Marianne Vedel »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 11 Februar , 2012, 23:25 »
 /1

Jeg tror I taler forbi hinanden nu.

Scalarer kan naturligvis googles, også på denne årstid.

Billeder af Frank's scalarer i havesøen kan ikke tages på denne årstid, da det er uden for sæson.

;)
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 Februar , 2012, 23:28 »
Prøv at læse side 1.

Hvis andre kan ligge billeder op fra f.eks. Google, så kan man vel også selv.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 11 Februar , 2012, 23:35 »
Martin

Ikke forstået.

På side 1 vil du gerne se et billede af Frank's scalarer i havesø. Iflg Frank findes et sådant billede ikke fra tidligere år (måske han får taget et i år).

Lige nu kan det ikke lade sig gøre at tage et sådant billede. Det er ikke april endnu og fiskene er derfor ikke i havesøen endnu.

Jeg ved ikke om jeg overser et eller andet, men i så fald må du lige forklare en aldrende herre.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 11 Februar , 2012, 23:37 »
Og undskyld Lene.

Det er totalt spam af din oprindelige tråd nu.

Admins - kan vi evt dele tråden i to, så Lene's forsøg på at sælge et akvarium ikke drukner helt i disse andre meningsudvekslinger.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2012, 05:52 Fra Marianne Vedel »
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 11 Februar , 2012, 23:40 »
Jeg behøver skam ikke at se et billede, men måske ville dem der skrev før mig gerne...

Ps. Undskyld Lene, for at samme din tråd.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 11 Februar , 2012, 23:48 »
Tror ikke der var mange der efterspurgte et billede af en scalare. Jeg tror de ønskede et billede af Frank's scalarer i havesø, billede(r) som altså ikke findes(endnu).

Men ja, hvis man ønsker at se et billede af en scalare så er de på google (som alt andet). http://en.wikipedia.org/wiki/Pterophyllum
Mvh
Erik Andersen