Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtel-hjælp søges  (Læst 2316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Vagtel-hjælp søges
« Dato: 10 Februar , 2012, 15:23 »
Jeg har med mellemrun overvejet at få vagtler i drivhuset. Det er fyldt med myrer - og trods masser af gode råd herindefra, er problemet ikke løst. Jeg ved, at når varmen sætter ind, så kommer myrerne frem i hobetal igen.

Derudover er æggene fine og sjove, og en gryde-vagtel smager dejligt :D

Og i tillægsgevinst får man økologisk effektivt tomatgødning spredt rund om planterne - helt gratis.

Er der nogen, der vil hjælpe mig med lidt oplysninger?

Hvad hedder den mest hårdføre slags?

Kan de virkelig holde varmen om vinteren i et uopvarmet drivhus - f.eks nu? Og de høje temperaturer midt i juli-hedebølgen. Samt de store udsving?

Skal de have en redekasse?

Sviner de meget?

Er de svære at skaffe?

Jeg ved, at de æder insekter, men skal de bare have f.eks startfoder ved siden af - eller er det mere kompliceret? (Myrerne er en sikker leverandør af proteinholdig animalsk levende foder)

Håber på endnu en gang start-hjælp fra dette uvurderlige forum  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Vagtel-hjælp søges
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2012, 16:05 »
Jeg har japanske vagtler i drivhuset.. De er alt, hvad du beskriver..nemme at skaffe til ok billige penge, hårdføre, har det fint i drivhuset pt trods kulden, jeg har smidt lidt easystrø samt halm i hjørnerne, som de kan putte sig i, lægger æg hver 18. time i sommerhalvåret, bliver nemt tillidsfulde, når de har lidt "buskads" at gemme sig i (læs jordbær planter i bunden). De æder meget af planter mv, derfor planter jeg i kapilærkasser og har jordbærplanter i bunden. De ruger også, hvis de mener, at vilkårene er til det, og får du kyllinger, er disse kønsmodne ved ca 6-7 uger gamle. Jeg anbefaler minimum 4 damer til kokken, da han kan være særdeles fremme i skoene..

Go for it  /o

Ps. Jeg sælger rugeæg, når de er gået igang, hvis det kunne have interessen..men det er der nok mange andre, der også gør ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2012, 16:21 »
Jeg har med mellemrun overvejet at få vagtler i drivhuset. Det er fyldt med myrer - og trods masser af gode råd herindefra, er problemet ikke løst. Jeg ved, at når varmen sætter ind, så kommer myrerne frem i hobetal igen.

Derudover er æggene fine og sjove, og en gryde-vagtel smager dejligt :D

Og i tillægsgevinst får man økologisk effektivt tomatgødning spredt rund om planterne - helt gratis.

Er der nogen, der vil hjælpe mig med lidt oplysninger?

Hvad hedder den mest hårdføre slags?

Kan de virkelig holde varmen om vinteren i et uopvarmet drivhus - f.eks nu? Og de høje temperaturer midt i juli-hedebølgen. Samt de store udsving?

Skal de have en redekasse?

Sviner de meget?

Er de svære at skaffe?

Jeg ved, at de æder insekter, men skal de bare have f.eks startfoder ved siden af - eller er det mere kompliceret? (Myrerne er en sikker leverandør af proteinholdig animalsk levende foder)

Håber på endnu en gang start-hjælp fra dette uvurderlige forum  /o

Ovnstegte vagtler i brun (vildt) gelesovs er også mums. Ikke at forglemme de små lækre æg.

Det er vel nok Franske eller Japanske Vagtler.

Det er stort set lige som med høns, blot i mindre skala.

Nej

Nej

Nej

Alm. fuld- eller æglægningsfodder til voksne.

Daggl. kyll. skal ha´ et meget højt proteinfodder fx. agerhønsestart, valset/blendtet.
Myrer er godt for voksne, også for kyll. men ikke i stort antal, for mange myre kan overmande en lille vagtetkyll. som ikke er større end en humlebi. Men myreæg er guf.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2012, 16:32 »
Hej  ;D

Det er normalt Kinesiske vagtler man har i et drivhus. De er så små at de ikke skader dine planter. De skal dog overvintre indendørs da de ikke kan klare kulden.

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2012, 16:40 »
Tusind tak for hjælp.

Nu har jeg da svar på de vigtigste spørgsmål, og jeg er ikke afskrækket  /o

Kinesiske vagtler?

Hvis de skal overvintre indendørs skal jeg nok hellere have de japanske - det lyder som om de kan blive helårsbeboere.

Og Mette: Jeg tror, at jeg vil lede efter ca 1,4 voksne i første omgang, men lykkes det ikke, vil jeg meget gerne købe rugeæg. Jeg vender tilbage om en måned eller to.

Og er der andre oplysninger, som erfarne vagtel-ejere vil dele ud af, læser jeg med glubske øjne  :D

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2012, 16:50 »
Vi har gennem flere år haft kinesiske dværgvagtler i vores drivhus. De er på størrelse med gråspurve, så dem bliver der ikke steg af, men tilgengæld spiser de myrerne og andet utøj.
De har klaret vintrene fint - også den sidste år, selvom der er frost - og frossent vand - i drivhuset.
Vores får tropeblanding fra dyrehandlerne, og lidt tilskud af melorme, når det ikke er myresæson.
De har lagt æg og ruget selv flere gange - og det er hyggeligt.
Vi har trådnet for vinduerne, men ikke for døren. Den plejer de at holde sig fra, men det er klart, at den ikke står åben!

Vi har også et par californiske topvagtler, men de bor i voliere. De er alt for vilde til drivhus.

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2012, 18:10 »
Tak, Storm-Olsen  /o

Det lyder ikke så kompliceret  :D Og jeg kan forstå, at de kinesiske også kan overvintre i kuldegrader.

Du skriver "kinesiske dværgvagtler". Findes de også i stor?

Og et par spørgsmål mere:

Findes de japanske også i to størrelser? Og er "jumbo"vagtler en helt anden variant. Den lyder nemlig stor  :D

De skal gerne være større end gråspurve (jeg ser nemlig en simregryde med persillefyldte overskudsvagtler for mit indre blik lige nu.)

Og er de flinke til at levere kyllinger, eller hører det til sjældenhederne? (billedet af simregryden blegner igen  :( )

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2012, 18:25 »
Jeg synes også vagtler er sjove!

Jeg synes denne hjemmeside: http://www.egtved-vagtelopdraet.dk/7846021 var super god!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2012, 18:32 »
Tak Martin  /o

Jeg var selv på surfe-tur, og jeg tror, jeg kan få svar på de fleste af mine spørgsmål ved at fortsætte.

Jeg tjekker lige egtved vagtelopdræt  /o

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2012, 19:41 »
Ja, myrer kan de i hvert fald lide. For en del år siden fik jeg franske vagtler i drivhuset pga myrer. Der gik ikke mange dage før jeg ikke så en eneste derinde.  /o

Nu ville jeg så prøve igen og har fundet svar på rigtig mange vagtel-spørgsmål herinde på forum. Det kan faktisk være svært at finde en ordentlig forklaring på arter og pasning andre steder. Så er det jo godt der er nogle erfarne folk herinde der kan fortælle om det. ;)

Held og lykke med dit projekt.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2012, 21:39 »
Jeg er helt enig med Mette men du skal nok have et trådnet for døren om sommeren,så du kan udlufte.Der bliver nemt 45 grader i mit drivhus om sommeren.Jeg havde selv tråd for dør og vinduer da jeg havde vagtler og de trivedes fint både sommer og vinter. /o

Ja, selvfølgelig..noget for dør og vinduer  /o Jeg må indrømme, at jeg 7-9-13 aldrig har haft fugle, der er fløjet ud af vinduerne, for der har jeg nemlig intet for  :o Men min kæreste har lavet mig sådan en ekstradør med fluenet.. Jeg finder lige et billede af drivhuset, som det så ud, inden det blev flyttet ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2012, 21:40 »
Hej  ;D

Det er normalt Kinesiske vagtler man har i et drivhus. De er så små at de ikke skader dine planter. De skal dog overvintre indendørs da de ikke kan klare kulden.

Jeg tror ikke, man "normalt" har kinesiske dværgvagtler...hvis man også vil have dyrene for æggenes skyld, er det ihvertfald ikke kineser vagtlerne, man skal have... Æggene kan sagtens spises, men de er simpelthen for små!
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2012, 21:45 »
Jeps, de japanske eller "produktionsvagtlerne", som mange kalder dem, findes i tre størrelser.. Japaneren, som den mindste, jumbo'en, som den næste og jumbo-magnum, som den største.. Jeg overvejer selv nogle jumbo eller jumbo-magnum'er, men tror jeg vil foretrække at købe fra folk her på forum, da jeg har lidt dårlige erfaringer med vagtel- og ægkøb fra andre steder  :-\
Mette

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2012, 23:17 »
Lidt fatc om den europæiske vagtel og de to andre populære vagtler kaldet drivhus-vagtler.
De fleste har vel hørt om Mosses der førte sit folk igennem Sinai-halvøen og på et tidspunkt faldt der manna ned fra himlen.
Det er idag alm. anderkendt at manna´en intet har og gøre med, som mange måske forestiller sig, en slags brød fra himlen eller manna-asken med de velsmagende mannaklaser som mange børn tidliger spiste af om sommeren.
Manna fra oven er lig med vagtelfald, altså utallige vagtler der under et træk raster for at hvile.

Den europæiske vagtel er vores mindste hønsefugl, men ikke en standfugl som agerhøns og fasaner. Vagtlen er en trækfugl og ankommer gerne i maj måned og trækker bort igen i september. Vagtlen er fredet her i landet.
Japansk vagtel er lidt større end den europæiske vagtel.
Fransk vagtel er den største af de 3 arter.
Så findes der konsum eller slagtevagtler, også kaldet jumbo og jumbo magnum disse er varianter af den franske vagtel og er rene kødfugle. Disse blev første gang fremavlet af en vildtfugleopdrætter ved Ry i starten af 1990.
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2012, 01:20 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2012, 23:28 »
Jeg tror ikke, man "normalt" har kinesiske dværgvagtler...hvis man også vil have dyrene for æggenes skyld, er det ihvertfald ikke kineser vagtlerne, man skal have... Æggene kan sagtens spises, men de er simpelthen for små!
Hvis du lige læser hvad jeg skriver  /d Så skriver jeg i et drivhus  ::) Jeg har intet skrevet om æg. Hvis det er vagtel æg man vil have masser af. Har man dem jo nok heller ikke i et drivhus.