Efter at vores eventyr (med en tam gråand der "voksede op" i min kavalergang, kastede sin kærlighed på en kæmpe bredmåset landand og fik 14 ællinger) endte brat

da to løse hunde gik amok på flokken nytårs-nat, overvejer vi nu at starte forfra med en ny flok ænder - for ænder klan man da ikke leve uden

!
Men hvilke ænder skal vi dog vælge?
Manden i huset har set sig lun på løbeænder - og jeg giver ham ret i, at de ser noget så spøjse ud!!! Men hvad er de liiiige for nogle typer, de der løbeænder?

Erfaringer søges!!!
Jeg har læst mig til, at de er lidt nervøse/vagtsomme..... nu vil vi jo gerne have tamme ænder - er der nogen der har erfaringer med tamme klappe-løbeænder?
Hvor meget bader løbeænder??? Vi har en lille sø, som tidligere (før de 16 ænder hærgede den) var fuld af ildsalamandre og frøer...... Nu er den totalt død, men vi ville da gerne have lidt "småkravl" i den igen. Vil løbeænder svømme, snadre og hærge i lige så stort omfang som landande-blandingerne??? Eller holder løbeænder sig til landjorden???
Vi bor "midt i ingenting, langt ude på landet" og vil gerne lade ænderne gå frit om dagen (men lukke dem ind om natten af hensyn til ræve mm)...... Har løbeænder tendens til at forlade matriklen eller holder de sig hjemme ligesom landænderne?
... ellers så synes jeg jo også at Sachsen og Cayuga er enormt smukke, men deres "vaner" og "personligheder" kender jeg heller ikke meget til..... vil de mon kunne blive tamme?
Vores halvstore piger var SÅ glade for ænderne - og de to ældste (ænder) kom altid bænende og ville sidde på skødet, når vi kom ud i haven

så det betyder en del for os, at vores kommende ænder ikke løber rappende væk når vi kommer!