Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Termostat til rugemaskine  (Læst 15025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bhsand

• Passiv bruger
Termostat til rugemaskine
« Dato: 08 Februar , 2012, 21:05 »
Hej,

Jeg har gået lidt med tanken om at bygge en rugemaskine selv.

Mit største problem er, at jeg ikke synes, at jeg kan finde en BILLIGT termostat til styring af temperaturen.

Jeg har godt set dem fra america-thisted, men synes, at det er lidt dyrt. På youtube har jeg set flere amerikanere, som bruger noget, som de kalder for water heater thermostat. Den skulle angiveligt kunne købes "over there" for ca. 8 dollars???

Er der nogen, som har hørt om alternative BILLIGE løsninger på termostat-problematikken?

VH
Brian

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Termostat til rugemaskine
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2012, 21:13 »
Jeg tror ikke på at du kan få billige termostater der virker til rugemaskiner... De mder bruger "water heater thermostat" har også problemer med at holde temperaturen konstant. Der er langt større krav til temperaturregulering i en rugemaskine end i varmtvand. Her vil 1-2 grader ikke betyde alverden, men det gør de i en rugemaskine...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2012, 21:16 »
Ja, det kan jeg godt se. Tænkte nok, at det var for godt til at være sandt. Så kan det vist ikke betale sig for mig at bygge selv, da jeg blot er interesseret i en mindre maskine.

Tak for svar :)

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2012, 14:31 »
Jeg har bygget selv, og den smule materiel der skulle indkøbes har jeg indkøbt hos America-Thisted.
EN lille rugemaskine kan du lave for under 500 kr, med lidt snilde og gode ideer.
Held og lykke med projektet.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2012, 15:35 »
Det er netop sådanne forlydender, som fik mig til at ville bygge en rugemaskine i første omgang: Under 500 kr.

Den billigste termostat jeg har kunne finde hos America Thisted (eller faktisk alle steder) koster 456,25.

Jeg er med på, at dette er den dyreste del, men hvordan kan du bygge for under 500 kr.

MVH
Brian

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2012, 17:24 »
Hej  ;D

Hvis det bare er en lille maskine du skal bruge  ??? Kan det ikke betale sig at bygge den selv. Du kan købe de små brugt for omkring 1000kr. og du kan ( efter min mening ) ikke bygge noget der virkeligt dur til under 1000kr.
Men hvis du derimod vil have en stor maskine, kan det godt betale sig at bygge den selv. Her er der mange penge at spare. Og så kan du jo selv afgøre hvor avanceret den skal være  /o

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2012, 17:49 »
Det er netop sådanne forlydender, som fik mig til at ville bygge en rugemaskine i første omgang: Under 500 kr.

Den billigste termostat jeg har kunne finde hos America Thisted (eller faktisk alle steder) koster 456,25.

Jeg er med på, at dette er den dyreste del, men hvordan kan du bygge for under 500 kr.

MVH
Brian

Du må påregne mere end et par tusinde kroner hvis du skal bygge en ordenlig motorruger og der til kommer skabet. Fx. et køleskab eller mindre fryser er anvendelig, de er godt isoleret.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2012, 18:14 »
Uden lige at kunne huske prisen på den termostat jeg købte, så mener jeg ikke at det lå i det beløb. Men ved søgning på alternative byggeformer, og rugemaskiner i særdeleshed, er der mange gode råd at få til eksempelvis varmen.
Blæseren kan du fx tage fra en PC, og jeg har en kammerat der med fint resultat har brugt varmelegemet fra et akvarium til at få temperatur og luftfugtighed op samtidig. Dette skulle dog være noget sværere at ramme præcist med. Altså det tager sin tid, men er ikke umuligt.

Desforuden kender jeg en der er ved at forsøge sig med varmelegemer fra en brødrister, og en der vil modificere en gammel ovn til kyllingemoder - den skal jo også holde temperatur.

(Vi er en lille flok der ynder at bygge småting selv, hjælpe hinanden med gode råd, arbejde osv.)

Jeg har brugt 1100 DKK på min maskine, og er pt igang med anden rugning, den fungerer upåklageligt rent teknisk, og kan indeholde mellem 80-100 øg - i hvert fald. Så mange er jeg dog ikke i nærheden af at have brug for. Den er blot stor fordi jeg blev tilbudt et gammelt køleskab.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Wahanna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2012, 21:24 »
Det er utroligt vigtigt at termostaten er i orden og dermed også tempraturen i en ruge maskine - et sving på bare nogle få grader kan bevirke at der slet ikke kommer kyllinger ud af dine måske dyrt indkøbte æg, så derfor lad være at gå på kompromis med termostaten - det bedste du kan købe er en PID regulator da den kan holde tempraturen utrolig konstant i selv de sværeste omgivelser med varierende tempraturer

det næst bedste og vel og så det som man minimum skal købe er en elektronisk termostat... dem findes der flere både gode og dårlige udgaver af..

Sidst jeg byggede en ruge maskine kom jeg til at købe et par PID controlere for meget, da jeg fik et rigtigt godt tilbud på dem. og derfor har jeg stadig 2 stk. ligende, dem kan I andre brugerer af  Fjerkræ forum lige så godt få lidt gavn af. da jeg nok ikke lige foreløbigt kommer til at lave endnu en rugemaskine..
Så er du intreseret ligger jeg inde med et par fabriks nye PID tempratur controlerer med til hørende PT 100 føler og solid state relæ -
De er af bedre kvalitet og noget  :)bedre justerede end dem america thisted har til salg 1121 kr - (2000 W)
Jeg kan sælge sådan en fin tempratur styring for 550 kr..

vis du er intresseret så er du velkommen at ringe til mig på 51928486 -
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2012, 22:00 Fra Wahanna »
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex

Listet i prioteret orden :)

Offline hoejec

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2015, 04:12 »
Aliexpress.com i Kina har en temperatur controler, med føler og 0,1 grads nøjagtighed, til 8,30 $ fragtfrit.
Jeg køre test nu med æg i fra bilka og maskinen tænder ved 37,4 og slukker ved 37,6. Jeg bruger 2 x 30 w halogen pære, men med en mindre varmekilde kan man nok komme ned på 0,1 grad i forskel.

Til min rugemaskine indgår der:
                               1 temperatur controller                                             8,30 $.
                               1 luftfugtligheds controller                                       25,72 $.
                               1 ultrasonisk mist maker                                           6,50 $.
                               1 120 mm. 12 v blæser                                              3,10 $.
                               1 12 v strømforsyning til blæser                                 3,50 $.
                               ialt fra Kina ( købt fragtfrit og enkeltvis pga. told )    47,12 $. = 311 Kr.
                               Derudover 2 pære, stik, fatninger og ledninger                    Ca. 100 Kr.
                               Samlet pris på maskinen er dermed pænt under 500 Kr med      411 Kr.

Venligst Claus
0, 1, 0 Lys Sussex
0, 1, 0 Blå kobber maran
2, 2, 0 Grå landgæs
1, 3, 9 moskus and ( Snegle midel )

Offline Gok

• Bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2015, 08:00 »

"Jeg bruger 2 x 30 w halogen pære, men med en mindre varmekilde kan man nok komme ned på 0,1 grad i forskel."

Vær opmærksom på, at temperaturen i lyskeglen bliver væsentlig højere end rumtemperaturen i rugemaskinen.
Alm. glødepærer er sikkert mere velegnede, og desuden billigere, men heller ikke her bør lyset ramme termostatføleren eller æggene, men være afskærmet.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2015, 23:29 »
temperatur controllere kan købes utroligt billigt nuomdage, om man bare kender specifikationerne.
Input, output og effekt.
Justerbare controllere koster vel 10 kroner.
Effektdelen noget mere alt efter effekten.
se fx denne: http://www.ebay.com/itm/10A-12V-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-40-f-120-f-w-Sensor-Control-/171153428067?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d98a0e63

Sådan en dims kobler man bare med en hårtørrer i e nkasse, så har man en ruge maskine.
Problemet ligger ikke i elektronikken, men i at finde skuffer, der kan vende æggene.

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2015, 20:22 »
Hej ALLE,der har erfaringer med billige termostater.
jeg mangler 2 stk.der kan regulere temperaturen i mine 2 rugemaskiner
så jeg ikke er afhængig af andre.
Så kom frit frem.
jeg har ikke lyst til at bruge 900 kr hos America,hvis det kan gøres MEGET billigere.
med venlig hilsen
bjarne m