Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for en racehøne (stor race)?  (Læst 3520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oto

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Pris for en racehøne (stor race)?
« Dato: 08 Februar , 2012, 20:31 »
Det er særdeles komplekst, men man kan regne på det ud fra en række forudsætninger.

Hybridhøner nær æglægning koster 48 kr. pr. stk. + moms i alt 60 kr.

Når der produceres racehøns, produceres der 50 % haner og 50 % høner, dvs. i forholdet 1:1. Værdi af hane til slagt 20 kr. pr. stk., hvilket vil sige, at en høne nær æglægning koster 2 x 60 – 20 kr. = 100 kr. at fremstille, men omkostningerne til produktion af racehøns i lille skala er langt højere end fjerkræproducenternes produktionsomkostninger.

Lad os forudsætte, at omkostningerne til at producere en hobbyhøne er 50 % højere, så koster en gennemsnits racehøne 150 kr. at producere. Lad os antage at 25 % er gode individer til videre avl eller salg af avlsdyr. Resten er ”havehøns”. Havehøns kan vel koste 100 kr. pr. stk. dette medfører, at en avlshøne koster 300 kr. at producere. Kan 50 % anvendes til avl, bliver produktionsprisen 200 kr. pr. stk.

Jeg kan forstå, at nogle synes, at priser i det leje, er for høje, når man er pensionist. Mange har kun avlsdyrene i et år, så er de nye klar; men racehøns kan udmærket fungere i 2 år, så det burde være muligt at købe 1 årige racehøns til billige penge.

Kalkuler:

Racehøne værdi:   300 kr.
-60 % forringelse:   180 kr.
+ slagteværdi:   20 kr.
Pris 1 års høne:   140 kr.

Racehøne værdi:   200 kr.
-60 % forringelse:   120 kr.
+ slagteværdi:   20 kr.
Pris 1 års høne:   100 kr.

Her må de fleste kunne være med. Brugte industrihøns kan vel nærmest afhentes gratis.

Formål med og muligheder for at producere racehøns er vidt forskellige, hver enkelt kan kalkulere ud fra egne forhold. Markedet for racehøns i Danmark er ikke oppe på et niveau, der dækker produktionsomkostningerne, der skal 2 til at gøre en handel, og her tænker mange sælgere at på kort sigt, er det bedre at få 50 – 100 kr. for en høne end at slagte den. De prøver at begrænse tabet, og køberne prøver naturligvis at købe billigst muligt. Skal det blive bedre i fremtiden, så lad være med at sælge avlshøns til spotpris.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2012, 20:35 »
Ovennævnte priser og kalkuler er nogle jeg kan nikke genkendende til /o /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2012, 20:38 »
Sikke et regnestykke.

Angående slagteværdi 20 kr.  ??? hvordan skal den forstås ? for  20 kr. får man ikke meget suppehøne eller kylling for i butikkerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2012, 21:16 »
Nej den med slagteværdien studsede jeg også lige over. Hvis du køber en økologisk kylling på 1,3-1,5 kg, så er prisen nærmere 200 kr end 100 kr. Mine haner vejer i snit 1,3-1,4 for landhanerne og et kilos penge mere for barnevelderne, og en suppehøne ca. 1 kg og 1,8-2 kg. Der er så rigeligt til suppe og tarteletter bagefter, så jeg kunne ikke drømme om at sælge dem for 20 kr. Så vil jeg godt nok hellere spise dem selv! Det vil jeg nu for det meste alligevel, for de smager fantastisk.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2012, 21:42 »
skulle 1 årige være billiger det er jo først der efter ca 7-9 måneder der kommer æg - kød, så det er da i den bedste nyttealder , du mener de skal være billigere /d /d

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2012, 21:58 »
sorry men jeg forstår ikke det regnestykke ??? kan det skæres ud i pap også så jeg kan forstå- altså mere forklaring?
f. ex. en høne i løbet af 16 uger spiser så og så meget, så skal der regnes pleje, vand, varme, huslege- så er prisen=?
nogen der har regnet på det?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2012, 22:00 »
Det menes nok i læggeår. Altså fra den dag det første æg bliver lagt og så et år frem hvor æglægningen så begynder at falde igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2012, 22:13 »
Hej  ;D

Og så er 180 minus 20 jo 160 og ikke som du skriver 140  ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2012, 06:47 »
Michael, de 180 kr svarer jo til de 60 % af 300 kr, altså er regnestykket korrekt, for når du trækker 180 kr fra 300 kr får du 120 kr, her til lægges de 20 kr (slagteværdi), så facit bliver 140 kr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2012, 07:39 »
Sikke et regnestykke.

Angående slagteværdi 20 kr.  ??? hvordan skal den forstås ? for  20 kr. får man ikke meget suppehøne eller kylling for i butikkerne.

Nej, prisen for en høne/hanekylling i frysedisken er nærmere de 45 - 55 og skal du så have en suppehøne kan prisen være lidt højere eller lidt lavere.

Skal det så yderligere være økologiske dyr der købes er prisen noget højere. Har set en økologisk hane koste 175 slagtet - så hvad skal vi snart tage for vores dyr?? ???

Jeg tager 200 for mine store dyr i live og sælger aldrig ud af slagtede dyr da jeg ikke engang har nok til mig selv endnu til fryseren. Og de dyr jeg sælger ud af er sjældent dårlige.

Vi vil jo som avlere helst sælge dem levende hvis de er noget værd - en skæv tå giver stadig en god havehøne men kan bare ikke gå med i udstillingsavl. Den kan også godt give prima udstillingsdyr selvom den har en skæv tå - så det er her man kan fange andre som har interessen men ikke lige ved alt om racen.

Og det er her man kan lære det lidt fra sig som man selv har fanget i de år man har været avler ;)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2012, 08:07 »
Interessant udregning.. Og hvis du også tog et salg af kyllinger etc med ind i billedet, så skulle det såmænd nok vise sig at det ville være en bedre "forretning" hvis prisen for racehøns var højere :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2012, 08:11 »
Og er en racehøne i sit andet læggeår også så dårlig endda, for den har jo overlevet sit første år og har været i avl.
(ihvertfald hvis den er hos en seriøs avler)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2012, 08:22 »
Man kan vel heller ikke regne prisen ud fra hvad en hybridhøne koster.

Jeg har set hybridhøner (unge) fra 45-125 kr. pr. stk. alt efter hvor i landet det er.

En hybrid er også en forholdsvis lille høne 1½-2 kg. Som selvfølgelig koster mindre i foder end en Jersey Kæmpe og mere i foder end en Sebright.

Der er mange udgifter :
Strøm (udrugning/varmelampe)
Vand
Strøelse
Foder (opdræt og forældre dyr)
Diverse tilskud og evt. medicin/utøjsmidler
Indkøb af nyt blod
Tab (dødsfald)

Og hvis man så også udstiller :
Diverse Kontingenter
Ringe
Vaccinationer
Stadepenge
Transport

Pyh godt det er en hobby og man ikke skal leve af det og at alle udgifterne ikke skal dækkes..

For så er der også lige :
Arbejdstimer
Fritid (købt)
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2012, 17:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2012, 10:40 »
Puha... Det er jo lige før man risiker at må gå fra hus og hjem og bliver bragt til tiggerstaven med de enorme økonomiske byrder der er forbundet med at holde racefjerkræ.

Så jeg overvejer alvorligt om mine langsigtede planer om på sigt at opdrætte racefjerkræ måske skal droppes og i god ro og orden indlede en retræte fra dette forum. *f

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Pris for en racehøne (stor race)?
« Svar #14 Dato: 09 Februar , 2012, 10:55 »
@ Frank hvis du har  planer om hurtige penge i fjærkræ ;D kan det godt være at  du bliver skuffet  :o
Men jeg syns at det er en billig hobby ::) og først og framst spænende /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand