Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rugning/kyllinger??  (Læst 1360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morT4

• Passiv bruger
rugning/kyllinger??
« Dato: 08 Februar , 2012, 12:41 »
Jeg har en stor orpington på knap 9 mdr, som har lagt sig skruk. Hun har ligget helt fast i ca. 1 uge. Hun startede med at lægge æg i midten af januar. Hun har ikke haf æg under sig da hun blev skruk, men har på en eller anden måde fået fat i en af de andres æg, (australtorp) som hun har snuppet ind under sig  :o  Skal jeg lade hende ligge på det ene æg, skal jeg skaffe nogle rugeæg eller finde nogle kyllinger til hende om et par uger. Er det for tidligt at ruge ud og hvor længe kan hun tåle at ligge hvis der ikke kommer kyllinger?? Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men jeg er lidt i vildrede og vil det bedste for min hønemor og evt kyllinger  :-\
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: rugning/kyllinger??
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2012, 13:15 »
Det er svært at være kylling på denne årstid, men hvis du har gode forhold til hende (og kyllinger om 3 uger), så lad hende gøre det. Alternativet er at afskrukke hende.

Du skal være opmærksom på, at store orper kan være klodsede, især som førstegangsrugere, og de kan finde på at træde æg i stykker. Derfor skal hun have max. 10 æg. Hvis hun er super til at ruge kan du give hende 12 næste gang hun bliver skruk.

Hvis du har mulighed for at starte æggene i en rugemaskine og vente med at lægge dem under skrukken indtil der er et par dage tilbage, så er det rigtig fint. Det mindsker risikoen for at hun træder dem i stykker. Og så er de ubefrugtede også sorteret fra.

Under alle omstændigheder skal hun have æg, der er lige langt i processen, så det ene æg hun lægger på nu, skal du smide ud. Du skal mærke de æg, du ønsker at ruge på (f.eks. med en fed blyantsstreg rundt om ægget), så du kan kende dem, hvis de andre høns kommer og lægger æg i hendes rede. Dette skal du tjekke hver dag...

Husk at lyse æggene efter 8-10 dage, så de ubefrugtede kan tages fra. Så har hun mere plads til dem, der faktisk kommer kyllinger ud af /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk