Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg`s konsistens  (Læst 1803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Æg`s konsistens
« Dato: 02 Oktober , 2008, 08:40 »
Jeg er nu den lykkelig ejer af nogle Blomsterhøns som er begyndt at lægge æg, men jeg har et spørgsmål, når man laver  hårdtkogt æg og skal pille dem, så er de lidt grynet i hviden, er det foder eller begyndervanskelighed, eller er der nogen der ved hvad det skyldes, jeg vil lige sige det er alle æg der er sådan, blommen er helt orange rigtig flot, så jeg tror ikke de mangler noget.  <Y
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

• Gæst
Sv: Æg`s konsistens
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2008, 16:47 »
Jeg synes mine landhøs ægger æg der har samme fænomen. Jeg aner ikke hvad det skyldes... jeg har egentlig gået og bildt mig ind at det var fordi de var helt friske.. men?
Min Hellevadhøne´s æg er ikke "grynet" i hviden, og de får samme foder.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:38 »
Tak Martin jeg havde håbet du vidste det, jeg havde også gået og bildt mig ind at det nok var fordi det friske æg, men jeg synes ikke den holder, jeg har jo før haft høns, hvor jeg hentede helt friske æg, som jeg kogte, de var ikke grynet.  ???
Hilsen

MartinJ

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:48 »
Jeg kan ikke lige komme i tanke om noget ernæring der skulle give problemet, men det er ingen udelukkelse. Mit sølle bud er at det kan være racebetinget, men det er ud fra yderst sparsom statistik fra mine egne høner, og skal ikke ses som en generelisering Jeg ser det kun i landhønerne, ikke hellevad eller hellevad-italienerne.
Hvis jeg kommer i tanke om noget, og det er kun n oget de mest standhaftige kan håbe på, så siger jeg til. Jeg ville dog mene at det er et problem som noget ernæringsmæssigt kan råde bod på, det vil ikke forekomme utænkeligt.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:27 »
Jeg har prøvet at søge lidt på google på 'egg albumen' og 'egg white'. Jeg er stødt på enkelte artikler, der desværre kræver medlemskaber eller køb for at læse dem.

Men mon ikke vi lige pludselig støder på noget brugbart..  ;D
Hilsen Susanne

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:46 »
Jeg vil se frem til at der vil komme noget brugbart, men hvis vi taler om ernæring kan jeg oplyse at jeg foder med fuldfoder, et skive brød om morgen de går frit så også masser af grønt, jeg har lidt hved og byg jeg også deler lidt ud af, hønseguf er også på menuen, og lidt kaninfoder havergryn, ikke alt dette på en gang, men sådan lidt af nogen af delene hver dag, ja vitamin pulver får de også.
Hilsen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:49 »
Nu du snakker om vitaminer :D.. Vores de får et tilskud som egentlig er til hunde, men som sådanset bare er knogleopbygende :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2008, 22:38 »
de higer og søger i gamle bøger....

Der er statistisk sikkerhed for at æggehvide med højt aminosyreindhold har større viskositet - mere fast altså. Det gælder især aminosyrerne methionin, arginin, glycin og aspargin. Det er sikkert at egenskaberne er arvelige og kyllingerne efter æg med fast hvide og højt aminosyreindhold (13,5 %) har desuden kød med højere aminosyreindhold. Altså egenskaberne i ægget går igen i kyllingekødet.

Æggeblomme kan gøres mere fast ved at tilsætte natrium, men kun ved tilberedning ag ægge til fødevarer. Der kan kun gættes på om nastrium i foderet vil gøre det samme, men jeg tror det ikke, og vil ikke anbefale det.

ja, nu er jeg ved studierne: Æggehvide indeholder flere stoffer som er bakteriedræbende - smart! enzymet lysozym, højt pH, peptidase, amylase osv har bakteriehæmmende egenskaber.

Der findes teorier om enzymer og interaktion mellem enzymer som menes at ha betydning, men det er ret nørdet. Hvis ægget er tid om at blive dannet i hønen kan hviden optage mere vand og demed blive "tynd". Det kan ha betydning i yderenderne af æglægningsperioden og for racer der lægger få æg - gamle høner.
Hønealder, race anses for sikre faktorer. Proteinfordøjelighed, indhold af aminosyrer især lysin og methionin, tilsatte enzymer, vitaminer som C og E, sygdomme - IB. Altså mere fordøjeligt protein og mere aminosyre (lysin og methionin) mere vitamin C og E giver mere fast hvide. Det taler for et anstændigt æglægningsfoder, og mindre korn.
Infektiøs Bronkitis giver i det hele taget dårligere æg og dårlig skal.
Dårligt korn med svamp og mug, selv i mængder som ikke kan ses og lugtes, vil indeholde toksiner som kan betyde en del.

For os hobbyholdere er det utvivlsomt race og avl der betyder mest.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:28 »
@Martin
Du skal have tusinde tak for dit arbejde, det er utroligt glad for, det er altid meget uddybende når du svare på en tråd, det er super med så mange her i forumet, med så stor viden, tak  :D
« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2008, 08:52 Fra Berit »
Hilsen

MartinJ

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 Oktober , 2008, 15:50 »
Berit, nu skrev du at du håbede jeg vidste det ... håbet er lysegrønt, lønligt og ukueligt - der måtte jeg jo se om der var noget om sagen.
Og tusind tak :)

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 03 Oktober , 2008, 17:07 »
Martin jeg regnede også med, at hvis du ikke vidste det, ville du ihvertfald finde ud af det,  ;)
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2008, 14:46 Fra Berit »
Hilsen