Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frø til køkkenhaven  (Læst 4045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Frø til køkkenhaven
« Dato: 06 Februar , 2012, 13:57 »
Nogen der har god erfaring med frø og udbytte i køkkenhaven.
Hvad kvalitet har de frø man køber i lidl, jem & fix osv kontra det man køber i plantehandler og evt på nettet?

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Frø til køkkenhaven
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2012, 14:01 »
Jeg køber 99% af mine frø hos Camilla Plum (http://www.fuglebjerggaard.dk/. De fleste er de frø hun har er økologiske og jeg har haft god success med dem. Ja de er nok lidt dyre end dem man køber i Silvan osv. Men jeg syntes at det er penge vær.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2012, 14:06 »
Jeg har nogen erfaring med begge dele. Og jeg vil sige, at hvis du 'bare' skal have helt almindelige frø; dild, purløg, salat m.v. så er det helt fint i de billige supermarkeder. Måske er spireprocenten lidt lavere, men hvad gør det, hvis posen koster 2-3 kr. Men vil du have mere specielle grøntsager, så må du kigge andre steder. Der er flere gode steder at købe frø, jeg har bl.a. været meget tilfreds med at handle hos Thompson & Morgan http://www.thompson-morgan.com/ F.eks. tomatfrø, der er mange flere frø i poserne end der er hos de fleste andre.
Camilla Plum sælger også gode ting, men jeg synes hun er lidt for dyr og der er ikke altid så meget i poserne.
Mvh Marianne

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2012, 14:07 »
Jeg købte i froebutikken.dk sidste år og fik da ganske godt udbytte , men nogen der har erfaring med de billige varianter???
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2012, 14:08 »
Der er skrappe EU-krav til sådan nogle små frø, så selv de billigste er helt sikkert fine.
Noget andet er at man får et helt andet udvalg af sorter, når man kigger hos specialbutikkerne på nettet. Og det er vi jo nogle, der synes er vældig sjovt  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2012, 14:22 »
Jeg handlede hos http://www.chilternseeds.co.uk/ og købte bl.a. et sortiment af gulerodsfrø som haveforeningen havde sammensat.
Meget sjovt med fem forskellige gulerødder, og spirringsprocenten var rigtig ogd, uden dog at regne den ud ;)
Men de havde mange forskellige sjove grøntsager, både til friland og drivhus. Købte også et sortiment af tomater for et par år siden, med både sorte, gule og røde tomater.
Jeg har også købt nogle chili-frø der virkelig gav smag for pengene.
Jeg har også handlet hos Camilla Pulm, også mange forskellige sjove ting hun har.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2012, 14:25 »
Hvad kvalitet har de frø man køber i lidl, jem & fix osv kontra det man køber i plantehandler og evt på nettet?

Frø fra detailhandlen til fx. grøntsags-dyrkning, er som regel underligt nok 2-sortering. De bedste frø skal du ha´ der hvor land & markbruget, gartnerier mv. køber. Så får du 1-sortering.
Bonderøven har i øvrigt i en tidliger TV-udsendelse været inde på emnet.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2012, 15:19 »
Generel der er EU lov at  alt grønsagsfrø skal forsynes med garantibevis som skal indholde: Art og sort, spire%, 1000 frø vægt, sidste garanti dato og pakkestørrelse samt batch nr.
Frøpåser fra byggemarked, supermarked, havecentre er udmærket pris/kvalitet, udvalget er bare meget lille oftest et sort pr art.

Frøfirmaer:
Thomson & Morgan, engelsk klassiker, god kvalitet og pris der efter stor udvalg, også i gamle sorter. "bentley" bland frøfirmaer.
Chiltern: Engelsk god kvalitet , pris ? mere nyere sorter end T&M men  samme  klasse.
Impecta svensk klassiker, billigere end engelske, god kvalitet, god udvalg, mange gamle sorter.
Solsikken.dk og Camilla Blum, økologiske frø, jeg har aldrig brugt men har god renomme i have kredse
Seemene mailm, http://www.seemnemaailm.ee/eng/ estisk billig langt under halv pris, enorm stor udvalg, jeg har  gode erfaringer, hurtig levering, og levere varen og ikke "tilsvarende" som andre firmaer har med eller mindre tilbøjelighed
Bjarnes frø http://www.barney.dk/ dansk, stor udvalg, speciale: tomat, chili, og sjældne frø.
Hvis du er mere nørdet frø menneske så forening Frøsamlerne  noget for dig, gode råd at  producere sin egengrønsagsfrø og frøbytte med andre nørder. http://www.froesamlerne.dk/
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2012, 17:36 »
Kender ikke så meget til priserne de forskellige steder. Men når i har fundet det, i godt kan lide, så tag selv frø fra til næste års forbrug. Dels er det billigt, dels ved man, hvad man får. Det kræver selvfølgelig at de oprindelige frø er ok og ikke modificerede.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2012, 17:49 »
her handler  jeg :
http://www.urtegartneriet.dk/
de har mange sjove ting, og kvaliteten er ok. /o
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2012, 17:53 »
Lone Knap:
Der skal du lige have med, at de fleste frø man kan købe forskellige steder nok i sær i handlen er F1 krydsninger, hvilket vel kan sammenlignes lidt med en æglægnings hybrid, hvor to kendte forældre er krydset sammen og det gir krydsningsfrodighed i afkommet, altså de frø man køber.

Frø efter F1 krydsninger vil ligesom efter æglægnings hybrider, blive meget uensartede planter, og kun en lille del vil blive som forældrene.

Så hvis man skal samle frø, skal man finde de rigtige frøægte sorter, og det er nok nemmest på nettet. Fx. http://www.froesamlerne.dk/

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2012, 18:08 »

Det ville da være et dejlig spørgsmål, hvis du stillede den på selvforsynings siden  ;D
www.bajlumgaard.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2012, 18:19 »
fiskefjaesen: du har helt ret. Det jeg mente med modificerede *GGG*

pylle pylle

• Gæst
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2012, 18:26 »
Jeg har også haft købt hos fuglebjergård (camilla plum) men desværre med meget dårlige resultater.. Havde købt auberginer, græskar, squash, agurker, tomater, chilli, gulerødder og indianermajs.. jeg fik 5 majs og 8 squash.. og til den pris, syntes jeg ærlig talt det var noget møg! Men med forbehold for vejr, evt. dårligt sydfynsk vand eller hvad det kan have været, så tænker jeg at jeg bare vil skrive en uheldig høst, og ikke "Dårlige" frø. ;)

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2012, 18:27 »
Hvor tæt kan jeg plante krydder buske???
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and