Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frost i kammen  (Læst 5299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
  • Man bliver hele tiden klogere (forhåbentlig)
Frost i kammen
« Dato: 05 Februar , 2012, 20:19 »
Vores søde hane Clinton ser ud som om at han har fået frost i kammen er der nogen af jer kloge mennesker der ved hvad man kan gøre ved det vi kan jo ikke give ham en hue på, jeg vil jo ikke have at han går rundt og har ondt.  ;D
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Frost i kammen
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 20:32 »
Ja, han har fået frosset kammen, jeg har samme problem med en hane, ham har jeg nu sat ind i værkstedet, hvor der kun er -3 grader, og håber han ikke mister kammen da det sidder tværs henover hele kammen under takkerne, din kan risikere at miste de takker der er berørt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 20:59 »
Hej Patricia
Tak for dit svar  :) Du ved vel ikke om der er noget man kan smørre kammen med?
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 21:19 »
Jeg har hørt nogle snakker om vaseline, men jeg ved ikke om det hjælper
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 21:30 »
Vi har en hane med stor kam og lange hagelapper, kammen havde noget sort/mørkt på og hans hagelapper var tunge, kolde og hårde, efter at have læst en tråd om netop det samme ( frost i kammen ) hvor der stod at man kunne massere med vaseline uden vand.
Vi masserede og hagelapper blev bløde igen, derefter har vi taget den og hans koner ind i stalden med to varmelamper og nu ser det ud til at han har det bedre-han gik og rystede meget på hovedt og gned det på jorden, så jeg tror ikke han havde det godt.
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 21:32 »
Man kan godt smøre et eller andet på, men det hjælper jo ikke mht. at gøre skaden god igen eller hindre yderligere frost i kammen, hvis dyret stadig bliver udsat for høje frost grader.
Det frosne stykke vil dø og falde af, da blodgennemstrømningen er stoppet pga. frost.
Det eeneste der kan hindre frost skade i kam, er at tilse at ens høns ikke bliver udsatte for meget høje frost grader. Enkelte frost grader burde kunne klares.

Men det er da fornuftigt at smøre kammen, da der jo skal ske en helningsproces, der hvor det frosne stykke falder af.
Hvis frost skaden lige er sket og blodgennemstrømningen stoppet for kort tid siden, kan man være heldig at redde kammen. Men man skal være hurtig.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 21:34 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 21:39 »
Vil det sige at hvis man når at smøre, massere og flytte dem ind i "varmen" kan man måske redde noget af det der er blevet mørkt?
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 21:40 »
Blodgennemstrømning kræver bevægelse, så forsigtig massage inden den bliver blå, det er en god ide, det er jo også det vi gør når vi gnider fingrende når de bliver rigtig kolde, for at få gang i blodomløbet, men om man kan undgå den koldbrandlignende tilstand ved daglig masage, ved jeg ikke, jeg har ingen erfaring på området.
Jeg ville dog nok vælge en fedtcreme som decubal, hvis jeg skulle i gang med det projekt,, det bruger man bl.a for at undgå frostskader på små tykke børnekinder.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorthe.c

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 21:42 »
Tak for jeres gode svar :) Jeg vil fluks købe noget vandfri vaseline eller lign. i morgen og så håbe på det bedste.Jeg overvejer faktisk helt seriøst også at prøve at lave en eller anden form for hue til ham. Jeg har desværre ikke mulighed for at tage hønsene ind et sted hvor der er frostfri.
0.5 australopser
0.2 Aucarnaer
0.2 Brahma
3 katte
1 papegøje

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 21:46 »
Til kamme på udstillingsdyr har jeg gerne brugt en hjemmelavet blanding af:
vaseline + kamferolie + glyserin. Det er en blanding som giver en fin "varm" rød kam. Ville mene det også kunne bruges til frossen kam, at det vil varme og hjælpe med blodgennemstrømning. Men så bør dyret ikke sættes ud i frost igen.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 21:54 »
Til kamme på udstillingsdyr har jeg gerne brugt en hjemmelavet blanding af:
vaseline + kamferolie + glyserin. Det er en blanding som giver en fin "varm" rød kam. Ville mene det også kunne bruges til frossen kam, at det vil varme og hjælpe med blodgennemstrømning. Men så bør dyret ikke sættes ud i frost igen.

/o lige præcis Rudy
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn