Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frosne æg?  (Læst 22759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #15 Dato: 06 Februar , 2012, 13:16 »
He he... Jeg kan jo ikke være "på" hele tiden :)

Alle gåse racer og stortset alle ænder lægger også æg afhængeligt af årstiden. Mange høns lægger også kun æg i den lyse halvdel af året.

Du skriver at emu'ers æglægning er årstidsbestemt og fjerkræ er lysbestemt. Men hvis du tager emu'er ind i en stor hal med lys og varme så tror jeg heller ikke at deres æglægning har noget med årstid at gøre mere.
Jeg har ingen forstand på emuer men jeg tror da ikke at det er generelt at de lægger æg om vinteren, her i DK, er det?

Danny

Ja Emuer lægger pt. æg sådan ca. nu. Om de får logi indenfor i vinterhalvåret med lys/varme, vil ikke gøre nogen forskel, de fortsætter blot æglægningen, netop pga. årstiden.
Modsat kan man spørge, om de fik logi indenfor med få lystimer/kuldegrader fx. i et frysehus, om sommeren, starter de mon så æglægning.? Jeg tror det ikke, så suma-sumarum må Emuer´s livscyklus være årstidsbestemt.

Jeg ved ikke med gæs, men med høns i almindelighed og tamænder, ihvertfald Pekingand, kan æglægningen manipuleres med, startes/afsluttes ved at styre lystimerne hele året rundt, så her må være tale om lystidsbestemt påvirkning. (og helårlig æglægning).

Agerhøns, EU-vagtel og jagtfasan må være årstidsbestemt, idet jeg og andre i tidernes morgen har lavet helt uvidenskablige forsøg med at starte disse hønsefugle tidliger på året, indendørs med lys.
For alle 3 arter viser det sig at det ikke er muligt. Alle starter stort set 15 april på datoen med æglægning, som deres vilde artsfæller.
Man kan dog strække æglægningen lidt ved at fratage æg dagligt, op til ca. 70 stk. men det giver ingen mening her.

Forresten Japanske vagtler´s livscyklus er lysstidsbestemt, idet de gerne lægger æg året rundt ved kunstig lys. Nok derfor NASA gerne anvender disse kræ på ISS. (en sidebemærkning).

PS. Det er sgu guf det her- og debatter dette emne, modargumenter modtages gerne.

   

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2012, 13:21 »
Rigtig gode erfaringer  /o De starter æglægning i april/maj og ruger selv. Jeg tager de æg fra, som jeg vil have ellers får de lov til at ruge ud på naturlig vis, og der er intet sødere og mere tillidsfuldt end disse små bitte vagtler. Dette ændrer sig med alderen, hvor de bliver en del mere sky og vagtsomme, men jeg har nu altid kunne håndfodre de vagtler, jeg har haft i drivhus. Desuden tager de alle bænkebiddere og edderkopper derinde  /o Nåeh ja, og så render de naturligvis bare frit og har aldrig fløjet ud af de åbne vinduer og er aldrig døde af kartoffelplanteblade og tomatblade..

Økologisk skadedyrsbekæmpelse, ikke...! /o Hvilke slags vagtler har du.?

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2012, 13:31 »
He he... Jeg kan jo ikke være "på" hele tiden :)

Alle gåse racer og stortset alle ænder lægger også æg afhængeligt af årstiden. Mange høns lægger også kun æg i den lyse halvdel af året.

Du skriver at emu'ers æglægning er årstidsbestemt og fjerkræ er lysbestemt. Men hvis du tager emu'er ind i en stor hal med lys og varme så tror jeg heller ikke at deres æglægning har noget med årstid at gøre mere.
Jeg har ingen forstand på emuer men jeg tror da ikke at det er generelt at de lægger æg om vinteren, her i DK, er det?

Danny

PPS. Emuer trives ikke godt indendørs, de bliver nærmest "rundtosset".

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Frosne æg?
« Svar #18 Dato: 06 Februar , 2012, 14:19 »
Økologisk skadedyrsbekæmpelse, ikke...! /o Hvilke slags vagtler har du.?

Jeg har de ganske almindelige japanske vagtler - de er super nemme at have i drivhuset  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2012, 14:40 »
Jeg har de ganske almindelige japanske vagtler - de er super nemme at have i drivhuset  /o

Naaj..! Kan du få dem til at ruge. Jeg har også i alt beskedenhed gjort lidt i Japanske Vagtler, men aldrig haft helt med at få dem til at ruge selv. (betingelserne har sikkert ikke været tilstede).
Hvor er vagtelkyll. altså nuttede, de ligner små "Humlebier" Men for pokker man får tinitatus af kyllingernes pippen...!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Frosne æg?
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2012, 18:18 »
Naaj..! Kan du få dem til at ruge. Jeg har også i alt beskedenhed gjort lidt i Japanske Vagtler, men aldrig haft helt med at få dem til at ruge selv. (betingelserne har sikkert ikke været tilstede).
Hvor er vagtelkyll. altså nuttede, de ligner små "Humlebier" Men for pokker man får tinitatus af kyllingernes pippen...!

Jeg har aldrig gjort noget specifikt for at få dem til at ruge  ??? Dog har det været nødvendigt at spærre hanse-manse inde, da han kun havde én "hustru" fordi han blev ved med at forstyrre. I år har han 5 damer, så jeg regner med, at de kan styrre det hele selv derude! De har ALTID ruget under og imellem store jordbærplanter  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Frosne æg?
« Svar #21 Dato: 08 Februar , 2012, 22:40 »
Kan man være sikker på at samtlige æg er frosset, hvis man har haft et par revnet æg i sine ægge bakker? Havde ellers opbevaret dem i et ikke tilsluttet køleskab i værkstedet. Men frosten kunne komme ind alligevel.

Vil fra imorgen hente æg ind, når der bliver lagt......

Nå men, der skal jo snart bages fastelavnsboller med lækker vaniljecreme, så de evt. frosne æg skal nok blive brugt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Frosne æg?
« Svar #22 Dato: 08 Februar , 2012, 23:33 »
Nå men, der skal jo snart bages fastelavnsboller med lækker vaniljecreme, så de evt. frosne æg skal nok blive brugt.

Hvad tid er invitationen til??   *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Frosne æg?
« Svar #23 Dato: 09 Februar , 2012, 09:47 »
Hvad tid er invitationen til??   *g *g

Haha du er sq altid så frisk Erik  ;D ;D ;D

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Frosne æg?
« Svar #24 Dato: 09 Februar , 2012, 10:14 »
FC-Søvind "Kraka-Laden":
Måske er emu'ers æglægning også bestemt af lyset. Emu'er ruger i 6-8 uger så vidt jeg husker så det er jo meget smart at de lægger æggene når dagene er kortest. Så er der da rimelig chance for at kyllingerne klækker i foråret. På denne måde har de hele foråret og sommeren til at vokse op i.

Ænder og gæs begynder jo også æglægning når dagene bliver længere. Så kan man jo diskutere om det er årstiden eller lysmængden. I bund og grund er det vel det samme uanset om vi snakker emu'er, fasaner, ænder, gæs eller de fleste vilde fugle... De er styret af lyset (og evt. varmen) som jo igen er styret af årstiden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #25 Dato: 09 Februar , 2012, 11:02 »
FC-Søvind "Kraka-Laden":
Måske er emu'ers æglægning også bestemt af lyset. Emu'er ruger i 6-8 uger så vidt jeg husker så det er jo meget smart at de lægger æggene når dagene er kortest. Så er der da rimelig chance for at kyllingerne klækker i foråret. På denne måde har de hele foråret og sommeren til at vokse op i.

Ænder og gæs begynder jo også æglægning når dagene bliver længere. Så kan man jo diskutere om det er årstiden eller lysmængden. I bund og grund er det vel det samme uanset om vi snakker emu'er, fasaner, ænder, gæs eller de fleste vilde fugle... De er styret af lyset (og evt. varmen) som jo igen er styret af årstiden.

Danny

Jo det skal bestemt ikke udelukkes eller være usagt, men for at ta´ Emuer endnu engang. Her er det vinter dog med tiltagende lystimer, i Australien er der højsommer men med aftagende lystimer, på vej mod køligere vejr men med bedre fødemuligheder.

Netop det forhold strider jo imod lysteorien, og bekræfter årstidsteorien mener jeg. Men det er da et "kildent" spørgsmål.

Så ind til andet er bevist holder jeg fast i den årstidsbestemt syklus. Men tak for debatten den har været givtig. 

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Frosne æg?
« Svar #26 Dato: 09 Februar , 2012, 11:26 »
Nu ved jeg ikke meget om emuer, men da jeg har holdt fugle i over30 år har jeg da kendskab til at enkelte Australske parakitter har haft svær ved at omstille årstidernef.eks.hooded sangparakit ,samt at ædelparakitterne også i nogle tilfælde vil yngle i deres normale yngletider,det trods de går i udendørs voliere.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Frosne æg?
« Svar #27 Dato: 09 Februar , 2012, 11:31 »
He he... Jeg kender intet til emu'er og har ikke forstand på deres æglægning men min almindelige sunde fornuft siger mig at en emu ikke kender kalenderen.

Men det kunne da være meget sjovt at kontakte nogen andre der har (eller har haft) emu'er og hører om deres erfaring. Men det er vel primært zoologiske haver der holder emu'er i lille DK.

Dog er der en gang imellem nogen til salg i den blå avis og jeg var da meget tæt på at hente et par stykker for et par år siden.
Det kunne nu være sjovt at have sådan nogen gående...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Frosne æg?
« Svar #28 Dato: 09 Februar , 2012, 11:38 »
Om det biologiske ur er bestemt  af lys ,årstid eller en anden form for instinkt kan vel være forskellig for arterne.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Frosne æg?
« Svar #29 Dato: 09 Februar , 2012, 12:57 »
Nu ved jeg ikke meget om emuer, men da jeg har holdt fugle i over30 år har jeg da kendskab til at enkelte Australske parakitter har haft svær ved at omstille årstidernef.eks.hooded sangparakit ,samt at ædelparakitterne også i nogle tilfælde vil yngle i deres normale yngletider,det trods de går i udendørs voliere.


Altså også årstidsbestemt cyklus...? Meget interresant... Gad vide hvordan det forholder sig med fx. amazona papejøjer og andre junglefugle/høns, Her er jo ingen årstid eller udtrykt på en anden måde årstiden er jo den samme året rundt. Måske er det hormonbestemt som hos mennesker  *f

Danny, Du har måske spurgt dem om hvilken dag det er i dag ha ha... Emu´er er "grinne´ren" Tror de må ha´ hjernemasse svarende til en kolibri. Eks.vis elsker de meabella. De bliver ved med at hugge i sig, ind til også halsen er fyldt op. Og så gør de blot som fx. ølentuaster, stikker en finger i halsen og starter herefter forfra igen... (må være korttidshukommelsen det skorter på), altså hos Emuerne.

I øvrigt sidder forstanden jo heller ikke i hjernen, men i maven ifølge Aristoteles.