Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frosne æg?  (Læst 25172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Frosne æg?
« Dato: 05 Februar , 2012, 12:20 »
Der er meget koldt i hønsehuset i disse dage, så koldt at vandet fryser. selvom jeg har hønsevoliere i min stald. Men spørgsmålet er, kan æggene fryse? og kan de bruges når de har lagt så koldt?
Anja Østedgaard

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Frosne æg?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 12:32 »
Du kan sagtens spise æggene, hvis det er det, du mener. Men de duer ikke til udrugning.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 12:36 »
Der er meget koldt i hønsehuset i disse dage, så koldt at vandet fryser. selvom jeg har hønsevoliere i min stald. Men spørgsmålet er, kan æggene fryse? og kan de bruges når de har lagt så koldt?

Frosne æg, om de kan spises optøet, menes der vel...! Her må Price & Price vist på banen.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 12:46 »
De kan sagtens spises men hvis det fryser "for alvor" så revner skallen på æggene. Det gør sådan set ikke så meget men når ægget så tør op igen indenfor, så kan det være lidt utæt. Holdbarheden bliver nok også en hel del kortere hvis skallen er revnet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 13:00 »
Det er tankevækkende og morsomt der er så stort et modsætningsforhold fx. mellem Emuer og fjerkræ i almindelighed.

Høns lægger æg lystidsbestemt - Emuer lægger æg årstidsbestemt. 

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 13:06 »
Det er tankevækkende og morsomt der er så stort et modsætningsforhold fx. mellem Emuer og fjerkræ i almindelighed.

Der er også masser af fjerkræ der lægger æg afhængeligt af årstid.

Nu har du snakket om emu'er i flere tråde. Har du emu'er? Eller hvordan hænger det sammen?

Danny

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 13:15 »

Nu har du snakket om emu'er i flere tråde. Har du emu'er? Eller hvordan hænger det sammen?

Danny

Min nabo har haft et par Emuer (og Strudser) gående lige uden for vores have, sommetider også inde i vores have, så det har aldrig skortet på havefugle hos os he he. Iøvrigt til stor morskab for mange.

I den anden ende af byen har en bysbo haft en større besætning af Emuer ind til for nylig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 14:26 »
Æg, der har været frosset, egner sig bedst til madlavning/bagning, de har en mærkelig konsistens, hvis de bruges til kogte æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 15:12 »

Danny

Vil mægtig gerne høre om andet, hvis du relater til tamfjerkræ der lægger æg årstidsbestemt, lig fx. Emuer.?
(og jeg tænker ikke på fx. agerhøns, jagtfasaner o.lign.)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 15:37 »

Hvorfor er det tankevækkende og morsomt? Modsætningsforholdet, som du skriver, har vel at gøre med, at fjerkræ som høns etc er blevet domesticeret - det er emuer, solsorte, måger mv ikke, som alle lægger æg afhængig af årstiden!?  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 17:12 »
Hvorfor er det tankevækkende og morsomt? Modsætningsforholdet, som du skriver, har vel at gøre med, at fjerkræ som høns etc er blevet domesticeret - det er emuer, solsorte, måger mv ikke, som alle lægger æg afhængig af årstiden!?  ???

Jeg tror du misforstår hensigten med indlæget en smule. Eks. Emuer lægger æg nu, her i landet midt om vinteren det virker jo lidt kunstigt, ikke..! Dette må være årstidsbestemt.

Teoretisk burde vores standfugle og vi kan vel godt bruge som eks.: solsorte, måger men også agerhøns mv. udøve samme praksis.
Hvis de fik visum til den sydlige del af kloden, altså hvor der er vinter med is, sne  og kulde fx. Ildlandet og vi har sommer, skulle nævnte fugle vel lægge deres æg om vinteren på nævnte lokalitet.   

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2012, 05:56 »

Metmus jeg er lidt nysgerrig, læser du har vagtler i drivhuset. Hvordan er dine erfaringer med disse?

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2012, 06:06 »

Danny

Danny jeg fik aldrig svar.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2012, 07:17 »
Danny jeg fik aldrig svar.

He he... Jeg kan jo ikke være "på" hele tiden :)

Alle gåse racer og stortset alle ænder lægger også æg afhængeligt af årstiden. Mange høns lægger også kun æg i den lyse halvdel af året.

Du skriver at emu'ers æglægning er årstidsbestemt og fjerkræ er lysbestemt. Men hvis du tager emu'er ind i en stor hal med lys og varme så tror jeg heller ikke at deres æglægning har noget med årstid at gøre mere.
Jeg har ingen forstand på emuer men jeg tror da ikke at det er generelt at de lægger æg om vinteren, her i DK, er det?

Danny

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2012, 12:31 »
Metmus jeg er lidt nysgerrig, læser du har vagtler i drivhuset. Hvordan er dine erfaringer med disse?

Rigtig gode erfaringer  /o De starter æglægning i april/maj og ruger selv. Jeg tager de æg fra, som jeg vil have ellers får de lov til at ruge ud på naturlig vis, og der er intet sødere og mere tillidsfuldt end disse små bitte vagtler. Dette ændrer sig med alderen, hvor de bliver en del mere sky og vagtsomme, men jeg har nu altid kunne håndfodre de vagtler, jeg har haft i drivhus. Desuden tager de alle bænkebiddere og edderkopper derinde  /o Nåeh ja, og så render de naturligvis bare frit og har aldrig fløjet ud af de åbne vinduer og er aldrig døde af kartoffelplanteblade og tomatblade..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling