Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vand prøven  (Læst 9376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
vand prøven
« Dato: 05 Februar , 2012, 11:26 »
hejsa forstår ikke jeg ud af 49 æg der må jeg kaser 15 æg der ikke er befrugtet så er vi nede på 34 æg tilbage ud af dem skulle så gerne komme kyllinger i går og i dag har taget 7 kyllinger ud af rugemaskinen i dag der er 3 levende i maskinen så 10 kyllinger i alt ud af 49 vildt dårligt ikke men nu vandprøven har lige prøvet og ligge et par æg i en skål med 33grader varmt vand æggene flyder men bevæger sig ikke så er di døde ikke? vis ja hvad går galt vis jeg nu på et tidspunkt piller skallen af og der ligger en udviklet kylling der inde som bare ikke er klækket er det dårlige  kyllinger eller er det dårlige æg der er jo kommet 10 kyllinger er der nogen der ved hvad der er galt

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: vand prøven
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 11:31 »
Vandprøven duer ikke til noget medmindre æggene bevæger sig. At de IKKE gør, er ikke ensbetydende med at de er døde. Men der kan jo gå mange ting galt med en rugning så du må prøve at tænke igennem om der har været udsving i temperatur eller fugtighed, om "forældrene" er i topform eller hvad der ellers kan være af forhindringer. Og det er så én af grundene til at høns er dyre.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 11:36 »
Vandprøven duer ikke til noget medmindre æggene bevæger sig. At de IKKE gør, er ikke ensbetydende med at de er døde. Men der kan jo gå mange ting galt med en rugning så du må prøve at tænke igennem om der har været udsving i temperatur eller fugtighed, om "forældrene" er i topform eller hvad der ellers kan være af forhindringer. Og det er så én af grundene til at høns er dyre.
svært og sige hvad der er gået galt for der er jo kommet 10 kyller hade temp været gået helt amok ville de 10 jo ikke overleve kan forstå vis de har svært ved og komme ud af skallen men vis de er døde forstå jeg det ikke da der jo er kommet 10 til nu

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 11:40 »
Er det dine egne rugeæg?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 11:42 »
Undlad vandprøven efter 18. rugedøgn. Hvis kyllingen har brudt hinden under skallen, så drukner den /d

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 11:46 »
Undlad vandprøven efter 18. rugedøgn. Hvis kyllingen har brudt hinden under skallen, så drukner den /d
ja men rudy drukner den uden at ægget bevæger sig ej vel ville mene vis kylle ville ud ville du med det samme kunne se at ægget bevæger sig i vandet eller er jeg forkert på den  ved godt jeg er forkert på den med og ligge ægget i vandet på 22 dagen men ville nu mene lige maget hvad så ville den ikke ligge bum stille vis den var i live eller hvad

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 11:49 »
Jeg siger det samme  /o Så hellere lyse dem. Det skader jo ikke æggene.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 11:52 »
Jeg siger det samme  /o Så hellere lyse dem. Det skader jo ikke æggene.
vil lige sige har lyst æg for og se om de er befrugtet og det er de og vil væge på går jeg ud nu tager et æg piller skallen af så er der en kylling i men er bange for den er død og det kan jeg ikke se med en lygte jo

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 11:54 »
Der er flere her på Forum, der har beskrevet at de har brugt "vandprøven", konstateret kyllingen død da den ikke bevægede sig i ægget - og så har lukket ægget op og fundet et levende foster med måske endnu et døgn til klækning. Det kommer jo også an på, hvor gammelt ægget var ved rugestart, hvor lang rugetiden er. Så giv dem dog et døgn mere....
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 12:01 »
Der er flere her på Forum, der har beskrevet at de har brugt "vandprøven", konstateret kyllingen død da den ikke bevægede sig i ægget - og så har lukket ægget op og fundet et levende foster med måske endnu et døgn til klækning. Det kommer jo også an på, hvor gammelt ægget var ved rugestart, hvor lang rugetiden er. Så giv dem dog et døgn mere....
de er alle sammen kommet i maskinen for 22 dage siden nu i dag de første kom i går der er kommet et par i dag du mener i morgen er det slut vis ikke der kommer fler ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 12:06 »
Hvilken rugemaskine har du, hvilken temperatur har du ruget ved, hvilken fugtighed?
Er det dine egne rugeæg?
Det er jo ikke verdens bedste årstid for rugeæg, både hvad angår befrugtning og hvad angår klækning, så hvis æggene har været sendt/transporteret, og måske også har fået kulde, kan det give dårligt resultat.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2012, 12:18 »
Hvilken rugemaskine har du, hvilken temperatur har du ruget ved, hvilken fugtighed?
Er det dine egne rugeæg?
Det er jo ikke verdens bedste årstid for rugeæg, både hvad angår befrugtning og hvad angår klækning, så hvis æggene har været sendt/transporteret, og måske også har fået kulde, kan det give dårligt resultat.
rugemaskine har jeg bygget selv temp konstant på 37,8 fugtighed har ruget uden vand i 19 dage så har jeg øget fugtigheden til ca mellem 60 og 68

pylle pylle

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2012, 12:53 »
altså jeg er for vandprøven.. Hvis man altså tager den med i flere overvejelser. selvfølgelig skal æggene ikke i vand, hvis der er prikket hul i skalden..

Men hvis der ikke kommer nogen kyller, og hvis der ikke kommer nogen pip eller andre bevægelses lyde fra ægget.. så syntes jeg da at det er den sidste ting man gør inden man evt. lukker et æg op for at se indholdet.  Jeg bruger den ihvertfald selv. Men nej, den er ikke sikker. Jeg har også haft åbnet et æg som jeg troede var dødt, hvor der lå en kylling. Men det var på dagen efter dagen hvor alle de andre kyller var klækket, og var kommet under deres mor.

Jeg ville give dem til og med imorgen, og hvis der ikke er kommet flere tirsdag, så ville jeg personligt få ryddet ud i det, (starte med at lytte, banke blidt på og lytte igen, prøve vandprøven, og så åbne, og se hvad der er galt! Men det er jo bare min mening.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2012, 12:58 »
altså jeg er for vandprøven.. Hvis man altså tager den med i flere overvejelser. selvfølgelig skal æggene ikke i vand, hvis der er prikket hul i skalden..

Men hvis der ikke kommer nogen kyller, og hvis der ikke kommer nogen pip eller andre bevægelses lyde fra ægget.. så syntes jeg da at det er den sidste ting man gør inden man evt. lukker et æg op for at se indholdet.  Jeg bruger den ihvertfald selv. Men nej, den er ikke sikker. Jeg har også haft åbnet et æg som jeg troede var dødt, hvor der lå en kylling. Men det var på dagen efter dagen hvor alle de andre kyller var klækket, og var kommet under deres mor. kanon regner med du mener selv om de nu i dag har ligget 22 dage har prøvet et par hvor jeg har ligget i vand de bevæger sig ikke men der er håb forstår jeg rat?

Jeg ville give dem til og med imorgen, og hvis der ikke er kommet flere tirsdag, så ville jeg personligt få ryddet ud i det, (starte med at lytte, banke blidt på og lytte igen, prøve vandprøven, og så åbne, og se hvad der er galt! Men det er jo bare min mening.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2012, 13:02 »
Vandprøven er ikke til noget som helst, der er hverken garanti for levende eller døde, og er man over dag 18 kan man drukne de der evt har prikket hul på luftlommen.
en god regel er, at de der ikke klækker må blive derinde,,, det er det der giver de bedste og stærkeste kyllinger.

Og jeg åbner ikke æg der ikke er klækkede, til gengæld lader jeg alle æg ligge til og med dag 23, så er der ingen grund til at pille dem ud.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn