Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne skruk i minus 10 grader  (Læst 3675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
Høne skruk i minus 10 grader
« Dato: 03 Februar , 2012, 12:30 »
Hej

Den ene Dværg Wyandot har ligget på rede i snart 2 dage selv om jeg har samlet æg.

Vi vil jo gerne opleve at få kyllinger men er i tvivl om det er det rette tidspunkt grundet kulden.

Skal jeg afskrukke den og hvordan?

Hvis hønen skal have lov til at ruge, kan jeg så bruge de æg som jeg har samlet når de er i køleskabet?

kh
1.3 Dværg Wyandot

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne skruk i minus 10 grader
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2012, 13:49 »
Jeg synes du skal vente nogle uger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2012, 13:59 »
Jeg har præcis puttet æg under skruk nr 2...vi får osse mange minusgrader. Jeg har taget en trækasse og lagt en flamingoplade som bund, foret med hø og sørget for kassen er "lille" nok og med høje sider sådan at skrukken putter godt om æggene. Så får vi se hvordan det går, der kan i hvert fald ikke særlig godt ligge æg der ikke får hønens varme på den måde, og kulden kan ikke trække op nedefra  ;)

Om en uges tid eller mere får jeg se om der er liv i nogle...de uden blir sorteret fra, så er der endnu mere sikker varme til de resterende...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2012, 14:00 »
Ja, jeg syntes også det er bedst at venter nogen tid. Kyllinger har den første tid ikke godt af lave temperaturer under 10-15 gr. (uden for såvel hønen eller hvis det er udenfor en varmelampe). Optimal temperatur 15-18 gr. og hvis de har varmelampe, højere herunder.
Hvis små kyllinger opholder sig i rum, hvor temperatur er til den lave side, ses ofte tendens til tynd mave, men man vil sikkert også stifte bekendskab med mange andre dårlig domme.

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2012, 15:26 »
Ok, jeg venter en måneds tid /o

Hvordan afskrukkes hun nemmest?
1.3 Dværg Wyandot

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2012, 16:18 »
hej

Nu har jeg prøvet "Den sorte spand" i 2 dage og hun er stadig skruk ::)

jeg har også holdt hende ude sammen med de andre og lukket for huset så hun ikke kan komme ind men det hjælper slet ikke.

I dag lukkede jeg så for redekasserne og så ligger hun bare helt fladt på gulvet og glor ::)

Skal jeg bare lade naturen gå sin gang eller er der yderligere tiltag man kan gøre, dog ikke "dyppe hoved i vand metoden" det er lige en tand for meget syntes jeg.

kh
1.3 Dværg Wyandot

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2012, 16:32 »
Jeg lukker altid en skruk i et seperat lille rum. Selvfølgelig kun med foder/vand. Syntes det plejer at være overstået på en uges tid. Og det er enda Orpington, som er meget rugeglade.
Maaange seperate rum er der altid brug for til det ene eller andet /o
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2012, 16:39 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2012, 18:17 »
Hej Rudy

Nu er pladsen lidt trang her og ville da ønske lidt flere små rum /o

her til aften gik hun da op på pinden så jeg håber at det er overstået for denne gang /o

Så lige at du har Skotsk Højlandskvæg, er det noget du sælger ud af(kød)?

Mvh
1.3 Dværg Wyandot

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2012, 20:19 »
@ Julien.     Dejligt at høre at skrukkeriet er gået i sig selv. /o

Vi har for ikke så lang tid siden fået nogle nye gener hjem fra Skotland fra en meget typisk Skotsk Tyr med enorm fin ekstriør, så der bliver for tiden ikke lige noget til slagt, da der er mange aftagere til disse avlsdyr.
Og lige en sjov ting, så kalder vi dette kvæg for Skotter eller Skotsk Højlands Kvæg er i DK for de har været i landet i mange år efter hånden, men på DK-stamtavler står stadig HLC / Highland Cattle, også på nye kalve ;D