Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: WTF! Forbandede musvåge  (Læst 1871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper E

• Passiv bruger
WTF! Forbandede musvåge
« Dato: 01 Februar , 2012, 13:44 »
Sad og arbejdede ved computeren og hørte at hønsene lavede larm. Kiggede ud af vinduet og så en musvåge sidde oven på vores Farverolles hane Fætter Guf. Tror jeg vil have mig et jagtgevær <B
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

FC-Søvind

• Gæst
Sv: WTF! Forbandede musvåge
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2012, 13:55 »
Sad og arbejdede ved computeren og hørte at hønsene lavede larm. Kiggede ud af vinduet og så en musvåge sidde oven på vores Farverolles hane Fætter Guf. Tror jeg vil have mig et jagtgevær <B

Jeg har med held brugt såkaldte "Terror-eyes" som afskrækkelsesmiddel mod fx. rovfugle, det er mindre blodigt og biligere end at købe en haglspreder. Du kan finde nævnte på nettet.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2012, 13:57 »
en stor faverolles? vildt.. den må have været meget sulten?? :o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2012, 14:42 »
Jeg har med held brugt såkaldte "Terror-eyes" som afskrækkelsesmiddel mod fx. rovfugle, det er mindre blodigt og biligere end at købe en haglspreder. Du kan finde nævnte på nettet.

De er godt nok smarte /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2012, 15:15 »
Argggh. Nu var der larm igen!! Jeg nåede ud i haven i t-shirt og sutsko for at jage den væk igen. Fætter Guf har det fint igen og står under busken ved siden af foderbrættet. Tror jeg holder en pause med høns i haven et par dage. Så må jeg finde mig i at blive skældt ud når jeg henter æg.
2,1 Silkehøns
1,3 Lys Sussex
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2012, 16:07 »
Ikke fordi det betyder så meget i denne sammenhæng, men er du sikker på at det ikke er en hun-duehøg? De er lige så store som musvåger og noget mere fremme i fusserne hvad angår jagt....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2012, 17:17 »
Ikke fordi det betyder så meget i denne sammenhæng, men er du sikker på at det ikke er en hun-duehøg? De er lige så store som musvåger og noget mere fremme i fusserne hvad angår jagt....

Ankerine, Du er vist inde på noget af det helt rigtige, musvåger plejer ikke og være så slemme igen. Hvor i mod hun duehøge kan være endda særdeles aktive på det område, specielt i deres ynglesæson.

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2012, 21:48 »
Nu var jeg ret tæt på da jeg kom løbende i kampdragten(sutsko og tshirt) så jeg er helt sikker på at det var en musvåge. Hønsene er nu puttet og aller var til stede og havde det godt :) Ellers en god dag med 8 æg fra 9 høner. Håber at det fortsætter på trods af frost og sne. I morgen er der dømt indedag for hønsene.
2,1 Silkehøns
1,3 Lys Sussex
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2012, 22:14 »
Uden billeder er det ikke sket, som vi siger her på Forum.  ;)

Selvfølgelig er det sket, så jeg vil omformulere postulatet lidt - Uden billeder får du ikke mig til at tro på at det er en musvåge der er synderen.

Jeg har næsten altid én eller flere musvåger der holder til omkring min ejendom, og de har aldrig vist nogen som helst interesse for hverken høns, kyllinger, ænder eller ællinger.

Såå, er også lidt tilbøjelig til at hælde til den med hun duehøg.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2012, 06:27 »
nu får vi om vinteren mere rå og glupska musvåger ned fra de norligere himmelstrøg her om vinteren, de holdes måske væk af dine erik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2012, 23:44 »
Kristian

Det er en mulighed jeg ikke kan/tør udelukke.

Men det virker bare ikke helt logisk.

Måske er de tilflyvende musvåger rå, glubske og brutale.
Men hvorfor fortrænger de så ikke blot de allerede herboende musvåger?
Og hvorfor skulle tilflyvende musvåger have væsentligt andre præferencer for fødeemner end de herboende musvåger?
Der er noget af et spring fra at leve af mus og ådsler, til pludselig at angribe høns (og formentlig så også fasaner og agerhøns).

Hvad siger jægerfolket? Oplever i at musvåger er en plage for/trussel mod fasaner og agerhøns?
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2012, 01:21 »
Uanset hvad der lavede mordforsøget er det da godt at du fik reddet Fætter Guf.... og så i sutsko ;D
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2012, 02:50 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2012, 08:02 »
Nu var jeg ret tæt på da jeg kom løbende i kampdragten(sutsko og tshirt) så jeg er helt sikker på at det var en musvåge. Hønsene er nu puttet og aller var til stede og havde det godt :) Ellers en god dag med 8 æg fra 9 høner. Håber at det fortsætter på trods af frost og sne. I morgen er der dømt indedag for hønsene.

Jesper er stensikker på det er en musvåge der er skurken.  For det øvede øje er der stor forskel på musvåge og duehøg, for det uøvede øje så ligner alle rovfugle vel hinnanden.
Men det kan faktisk ret nemt afgøres:
Musvåger er pælesidder, ved mislykket fangst flyver den blot statelig og tavs væk i god ro og orden.
Hvor Duehøg mere er til overraskelsesjagt, ved mislykket jagt høre man den ofte giver højlydt og støjende udtryk for sin manglende formåen, noget i stil med "giak-giak.." lyde.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2012, 08:13 »
Alle rovfugle jager hvad de kan få fat på med overskud på kontoen - altså mere energi i byttet end forbrugt ved jagten !

Det er erfaringen der gør, at de fleste musvåger ikke jager raske byttedyr - de er simpelthen for langsomme til at fange dem.

Men de jagter da påkørte dyr med stor fornøjelse, og der har været flere eksempler ved frilandsgrise, og såkaldt økologiske erhvershønserier. Jeg har da også selv haft een nede i hønsegården, før der kom net over.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 03 Februar , 2012, 08:14 »
Didkussionen om musvåge eller ej har været oppe før.

Vi er flere, der har oplevet musvåge angreb på vores fritgående høns. Og vores udsagn bliver hver gang betvivlet.

Når frosten sætter ind, og fødesøgningen bliver besværliggjort ændrer musvågerne adfærd og går i højere grad efter, hvad "der nu er tilgængeligt" - herunder også fjerkræ. Nok ikke kæmpe-jerseyer'ne, men de mindre eksemplarer.

Sidste vinter læste jeg en artikel (som jeg også linkede til her - og som jeg godt vil kunne finde frem igen) der beskrev, at musvåger i England er et stadig stigende problem for producenter af æg fra fritgående høns.

Nå - Bent nåede lige at "sende" før mig, så det lapper lidt over hinanden  :)