Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogle underlig gæs..!  (Læst 1295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Nogle underlig gæs..!
« Dato: 30 Januar , 2012, 10:13 »
Synes ofte jeg gennem de seneste årtier ser flere individer i gåsehold hvor en eller flere svingfjer nærmest gror eller stritter den helt forkert - modsatte vej ud. Er der nogen der evt. har et seriøst bud på hvad det skyldes, genfejl, skade ved klækning etc...?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Nogle underlig gæs..!
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2012, 14:13 »
Hej Frank

Stritvinger, også kaldet Englevinger, er ekstrem arvelig hos fjerkræ. Der er tale om en genetisk fejl, som går at hvis blot een af forældrene har denne genfejl så kommer der ca. 50% af afkom med Englevinger.

Så det er i alfald noget man skal undlade at avle på, medmindre man syntes det ser fint ud :o

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2012, 14:37 »
Dette emne er der meget delte meninger om. Nogen mener det er arveligt, andre mener at det er fodrings betinget. Du kan læse en masse om det, specielt på engelsk sprogede sider. Jeg synes nu at der er overvejende enighed om at det ikke er arveligt.
Jeg har selv ruget dyr ud for bekendte. Den ene havde en flok moskus ænder hvor moskusandrikken havde englevinger, den anden havde en flok gæs hvor gasen også havde englevinger. Ud af disse besætninger kom der ingen dyr med englevinger.
Iøvrigt ses det mest på svømmefugle da deres vinger "pludselig" bliver meget tunge på grund af kraftig fjer vækst. Der er flere sider (engelsk sprogede) der beskriver at man sagtens kan afværge det ved at binde vingen op i en kort periode, hvis dyret begynder at vise tegn på englevinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2012, 14:46 »
For mit vedkommende og min erfaring, så hedder det ubetinget arvelig.
Men det er kun min mening og min erfaring ;)
Jeg har avlet Moskus i rigtig mange år, og pludselig var der Englevinger på trods af at der altid blev fodret osv. på samme måde. Den eneste ændring var at jeg havde fået en ny andrik ind. Og da jeg undersøgte sagen nærmere hos opdrætteren af denne andrik, fandt jeg ud af at der var jævnlig sådanne dyr med Englevinger i hans besætning.
Efterfølgende satte jeg den indkøbte andrik ud, og undlod selvfølgelig avl med den afkom.
Jeg har så derefter aldrig set Englevinger siden.

Men jeg under streger det er blot min beskedne og ikke videnskabelige erfaring.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2012, 16:57 »
Okay tak til jer begge (nu kan jeg forresten godt huske der er et fænomen kaldet englevinger, er vist ved at blive lidt dement på mine gamle dage he he...) Men begge svar afføder flere spørgsmål: Hvis det er fodringsbetinget, burde alle individer i en gåseflok vel få englevinger.? Hvis det er arveligt betinget (Mendels lov) bør det vel også være mere udbredt om en af forældrerfuglene ved avl bære rundt på en genfejl.? Og det synes netop ikke at være tilfældet hvor jeg har opserveret fænomenet (hos gæs) hvor ca 1 - 2% i større eller mindre gåseflokke typisk har haft denne defekt.
NB. Håber på flere input..!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2012, 17:20 »
Jeg kan desværre ikke bidrage med mere, men du kan klikke på englevinger og så kommer du til en udmærket artikel.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2012, 17:28 »
hvor gammel er anden når det ses

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2012, 17:38 »
Hos mig, kunne det ses straks de store svingfjer voksede til.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2012, 17:59 »
Kønt er det bestemt ikke. Jeg synes tit man ser det rigtig meget hos hybrid (slagtegæs) men der avles jo heller ikke efter "udseendet".

Og hvis de alligevel skal slagtes så.

Jeg har forøvrigt aldrig set/haft det hos mine Svanegæs, som jeg har avlet siden 2004.

Jeg vil også tro at det er arveligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2012, 17:00 »
Min nabo holder på at det har med indavl at gøre, men det harmonerer jo absolut ikke med Rudys erfaringer....

Min gase, som kommer fra naboens opdræt, har ikke nogle vingeproblemer, men der var en af hans søskende eller halvsøskende, som havde (forældrene er 1.2 grå danske landgæs). Min gås stammer et andet sted fra, så jeg venter spændt...

Ang. fodring: Kunne man forestille sig, at med rigtig god fodring vokser vingerne lidt hurtigere til end muskulaturen er gearet til???
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2012, 17:54 »
Min nabo holder på at det har med indavl at gøre, men det harmonerer jo absolut ikke med Rudys erfaringer....

Min gase, som kommer fra naboens opdræt, har ikke nogle vingeproblemer, men der var en af hans søskende eller halvsøskende, som havde (forældrene er 1.2 grå danske landgæs). Min gås stammer et andet sted fra, så jeg venter spændt...

Ang. fodring: Kunne man forestille sig, at med rigtig god fodring vokser vingerne lidt hurtigere til end muskulaturen er gearet til???

Hej Gitte, Ved du om hønseriet stadigvæk er aktiv, det lå enten i Torrild eller Fillerup, de solgte Isa Brown i stor stil til private og landbruger, både som daggl. kyllinger og 22-ugers hønnikker, vist importeret fra Tyskland/Holland. Det er ca 15-20 år siden.?