Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine spørgsmål  (Læst 13937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Rugemaskine spørgsmål
« Dato: 30 Januar , 2012, 09:59 »
Så fløj der lige en rugemaskinebygger i kæresten min, og han er i fuld gang med at forvandle et køleskab til rugemaskine  <.

I den vejledning han følger siger den 55% fugt til rug, og 65% til klækning... MEN synes jo bestemt at kloge hoveder herinde fra har samme fugt gennem hele processen, men hvilken!!!

Vil gerne kunne lægge æg ind løbende :)
Og er der forskel på fugt mellem hønseæg og andeæg?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine spørgsmål
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2012, 10:08 »
Næh, de fleste sværger vist også til øget fugtighed den sidste dag eller de sidste 2 dage. Så det der med at lægge æg ind løbende er nok ikke en god ide.
Med mindre du har en anden rugemaskine hvor du kan øge fugtigheden og lægge æggene over i efterhånden som de når 19-20 dagen. (for hønseæg)
Hvor meget fugtigheden skal være først og sidst er der MANGE meninger om, men du kan følge rugevejledningen her fra forum. Så skal det nok lykkes.  /o
Der er også en vejledning for andeæg.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

Held og lykke med rugningen
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Zoro

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2012, 10:11 »
Så fløj der lige en rugemaskinebygger i kæresten min, og han er i fuld gang med at forvandle et køleskab til rugemaskine  <.

I den vejledning han følger siger den 55% fugt til rug, og 65% til klækning... MEN synes jo bestemt at kloge hoveder herinde fra har samme fugt gennem hele processen, men hvilken!!!

@Laila.

Luftfugtigheden bør være 55 % op til 18 dagen, og her efter op til 65 % i hele klæknings perioden frem til 21 dagen.

NB: Nu vil vi snart gerne se billeder af vidunder rugemaskinen m.m.

Hilsen Jørn.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2012, 10:19 »
Ja nogen her på forum siger det skal være 50-70% I det hele taget tror jeg ikke det betyder så meget. Enhver følger sit eget hoved og havd man har haft held med. Men det finder du jo nok også ud af efterånden havd der virker i din rugemaskine. ;)
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2012, 10:25 »

hej har selv bygget en rugemaskin af et køleskab det virker fint jeg har ikke vand i for at øge fugtigheden de sidst to døgn smidder jeg er en stor våd klud ind i køleskabet og derved hæver jeg fugtigheden kan godt være det ikke er den rigtige måde men det virker hi hi

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2012, 10:37 »
70% fugt og derover under klækning, så risikerer man at mange kyllinger drukner. Og nogen siger at det virker hos dem med så høj fugtighed ??? ??? ja, så er det helt sikker fordi fugtigheds-måler ikke viser korrekt, altså hvis man få mange kyllinger og ingen dør i skallen.
En fugtigheds-måler er meget sart, og skal ofte kalibreres hvis det er helt korrekt.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2012, 10:39 »
Mig bekendt hedder det 40% og 60%.
Selv tørruger jeg helst og hæver først fugtighed på den sidste eller næstsidste dag.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2012, 11:01 »
Som jeg skrev før så er der delte meninger om det.  *f

Men når folk herinde skriver hvad de æg, de har ruget på, har været ude for så tror jeg altså ikke æg er så sarte. Derfor virker det også ved forskellige temperaturer og ved forskellig fugtighed. Den vigste ingrediens er nok en vis portion held.  ;D
Mvh Lene

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2012, 11:06 »
hej har selv bygget en rugemaskin af et køleskab det virker fint jeg har ikke vand i for at øge fugtigheden de sidst to døgn smidder jeg er en stor våd klud ind i køleskabet og derved hæver jeg fugtigheden kan godt være det ikke er den rigtige måde men det virker hi hi

Michael --> gider du ikke lige skrive hvad du har brugt?  Altså udover køleskab  :D Og hvor du har købt hygrometer osv ?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Januar , 2012, 11:06 »
Som jeg skrev før så er der delte meninger om det.  *f

Den vigste ingrediens er nok en vis portion held.  ;D

Helt rigtigt /o meget held skal der til, hvis man håber på at ingen kyllinger skal dø under klækning, såfremt man ikke har kørt med helt korrekt temperatur og fugt.
OK, der kommer kyllinger selv med udsving, for rugeæg kan tåle meget, men hvis vi taler om at der ikke skal slåes kyllinger ihjel under klækning, så er det at man skal være dygtig til at indstille temperatur og fugt.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Januar , 2012, 15:16 »
stiger fugtigheden , når der kommer æg i. af sig selv

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Januar , 2012, 16:31 »
Ja, ved tørrugning stiger fugtighed lidt når rugning påbegyndes. Det er når det trækkes hvide (fugt) ud af æggene. Det er vigtigt at få det trukket ud.
Det gir oftere problemer med for lille luftblære end for stor....

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2012, 19:00 »
Jeg hader begrebet tørrugning ::)

Jeg er med så langt, at det betyder, at man ikke tilsætter vand. Men luftfugtigheden er jo ikke 0, så i virkeligheden kan man kun sammenligne fugtigheden på to rugninger hvis begge har fået målt luftfugtighed med et velkalibreret (og fungerende) hygrometer. Uden at tilsætte vand kan man sagtens have 40% fugtighed i maskinen, det afhænger jo af rummet maskinen står i og så tørruger man vel ikke ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2012, 19:10 »
Begrebet "tørrugning" betyder blot at der ruges uden tilsætning af ekstra vand /o  - men rigtigt det kan svinge fra et tørt fyrrum med 25-30% og et nordvendt bryggers eller lignende med måske en halv gang mere.
Når jeg ruger uden tilsætning af vand de 1.ste 19 dage, står den på ca. 55% fugtighed, og det er så rigeligt.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2012, 19:13 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2012, 17:32 »
For mange år siden  ::) med min første rugemaskine, det runde blikådsel fra America, fulgte jeg rugevejledningen til punkt og prikke, men procenten af klækkede kyllinger nådede aldrig over 50 %, sådan rugede jeg i mange år.
Så prøvede jeg at ruge uden vand i starten af rugeperioden, og straks steg klæknings procenten, ikke til 100% men måske 70- 80 procent, siden har jeg altid "tørruget" i starten, nogle gange er fugtigheden nede på 20 %, men stadigt med et rimeligt godt resultat.

Den erfaring er jeg ikke ene om :

http://www.backyardchickens.com/a/how-to-incubate-hatch-eggs-using-the-dry-incubation-method
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2012, 17:34 Fra Bjørn Nielsen. »