Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Destilleret vand  (Læst 2583 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Destilleret vand
« Dato: 29 Januar , 2012, 20:40 »
Der har været forespørgsler om destilleret vand. Jeg har i den forbindelse gjort opmærksom på at kondenserende tørretumblere producerer destilleret vand. Nemlig det vand som opsamles i vandtanken og som de fleste blot hælder ud.

Destilleret vand er renset for kalk og diverse salte. Det sker i den kondenserende tørretumbler ved at vandet i det våde tøj, vha varme fordampes ud af tøjet. Det fordampede vand, føres herefter ned i kondensatoren, hvor det igen fortættes (bliver til væske) og ledes ind til opsamlingstanken.

Vand, der går fra væskeform til dampform, flyttes andet steds hen, for derefter at bringes tilbage på væskeform, vil blive renset for kalk og diverse næringssalte, og derfor være hvad man betegner som destilleret vand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Destilleret vand
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2012, 20:43 »
Jeg startede med at bruge alm. vandhanevand i min r-com, og efter et år var den helt fuld af okker og kalk. (Vi har egen brønd). Så kradsede vi alt det skidt af vi kunne, og har siden brugt destilleret vand, og ikke haft flere problemer. Jeg har ikke tørretumbler, da jeg synes det er en værre strømsluger, og vi har fint plads til at tørre tøjet på snor.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon Lund Nielsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2012, 20:45 »
Ganske alm. regnvand ! - det kan vel også betegnes som demineraliseret vand ?

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2012, 20:53 »
Men nu bliver jeg så alligevel forvirret.. for hvad er så demineraliseret vand?? er det da det samme??

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2012, 20:55 »
Det er ikke sikkert at det har nogen praktisk betydning. Men vi brugte også vand fra kondens tørre tumblere til at koge sprøjter, og andre redskaber, i. Det lugtede helt vildt af parfume som jo sikkert kom fra vaskemiddel og evt. skyllemiddel. Så et eller andet må der jo alligevel være i det vand.

Til jer der måske undre sig så var det sprøjter, og diverse, der blev brugt til at vaccinere grise med.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2012, 21:06 »
Ganske alm. regnvand ! - det kan vel også betegnes som demineraliseret vand ?

Nej, regnvand indeholder alle de urenheder som ledes op i luftlagene fra forbrænding, udstødsgasser etc. Så det er bestemt ikke demineraliseret. Husk snakken om 'svovldød' af diverse skove osv som der blev talt en masse om for 20+ år siden.

Men nu bliver jeg så alligevel forvirret.. for hvad er så demineraliseret vand?? er det da det samme??

Destilleret eller demineralisret vand ville jeg umiddelbart mene var to udtryk for det samme. Diverse salte er jo mineraler, hvilket formodentlig er grunden til at man i nogle tilfælde kalder destilleret vand for demineraliseret.

Det er ikke sikkert at det har nogen praktisk betydning. Men vi brugte også vand fra kondens tørre tumblere til at koge sprøjter, og andre redskaber, i. Det lugtede helt vildt af parfume som jo sikkert kom fra vaskemiddel og evt. skyllemiddel. Så et eller andet må der jo alligevel være i det vand.

Ville tro at det var fra evt skyllemiddel. Vaskepulveret skulle jo gerne forsvinde ifm skylningen af tøjet. Og, er der kommet duftspor af skyllemiddel med over i det kondenserede vand må det jo skyldes at dele af skyllemidlets substancer har været mindst lige så 'flygtigt' som vand. Altså har fordampet ved samme eller lavere temperatur.
Mvh
Erik Andersen

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2012, 21:09 »
okay.. men altså i bund og grund kan jeg trygt bruge det vand fra tørretumbleren til min rugemaskine, fremfor at give 13kr L ved købmanden??

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2012, 21:19 »
Ja da
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2012, 21:20 »
Destilleret eller demineralisret vand ville jeg umiddelbart mene var to udtryk for det samme. Diverse salte er jo mineraler, hvilket formodentlig er grunden til at man i nogle tilfælde kalder destilleret vand for demineraliseret.

Demineraliseret vand og destilleret vand er ikke det samme. Demineraliseret vand laves ved at køre vand gennem filtre, der fjerner ioner i vandet, altså kalk, salte osv. Men organisk materiale, som f.eks. bakterier, fjernes ikke. De dør til gengæld ved destillationsprocessen, hvor vandet jo fremstilles (som Erik allerede har skrevet) ved en fordampningsproces (hvorved kalk og salte i øvrigt også fjernes).

Destilleret vand er altså helt rent vand, det er demineraliseret vand ikke nødvendigvis.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2012, 21:21 »
kogt vand skulle da også kunne bruges det kan da bruges til bilbatterier da de også skal have destillert vand  :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2012, 21:23 »
@ Tanja

Tak for bidraget. Og du har selvfølgelig ret.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2012, 21:26 »
@ preben r

Man kan selvfølgelig hvad man vil. Og resultatet bliver derefter.  Men, det er ikke smart at bruge kogt vand til batterier. Du er sikker på at der ikke er bakterier i det kogte vand, men både kalk og diverse salte vil stadig være til stede. Så jeg vil anbefale at bruge destilleret vand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2012, 21:31 »
Vand fra aircondition anlæg eller fra en affugter (med kompressor) indeholder heller ikke kalk.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #14 Dato: 29 Januar , 2012, 21:38 »
@ Erik det er man da altid blevet anbefalet før hen af mekaniker de burde da at vide det
når du koger vand i en kedel avlejer  kalken sig i da kedlen :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/