Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gåstavs skæbne  (Læst 1777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Gåstavs skæbne
« Dato: 27 Januar , 2012, 23:47 »
 Så var ræven sgu også lige forbi mig en tur.  <W

Selvom jeg har 170 cm hegn hele vejen rundt om min dam, lykkedes det en satans ræv at kommer over hegnet (ingen huller i eller under hegnet, det er checket efter) tidligt i morges. Med is på vandet er det svært for ænder og gæs at flygte effektivt, hvis først ræven er kommet indenfor hegnet.

Den der var tungest i r*ven og ikke magtede at komme på vingerne ved Mikkels tilnærmelser var min Toulouse gase. Han kaldte på hjælp og vækkede mig ved sin højlydte kalden/råben alarm. Jeg for op af sengen, fik fat i min lygte med meget kraftig lyskegle og fra køkkenvinduet 'fejede' jeg lyskeglen over dammen flere gange. Derefter ind og få lidt tøj på og så ud til dammen med lygten i hånden.

Jeg 'fangede' ræven, nu uden for dammen, i lyskeglen og lavede en helvedes spektakel. Og den stak så af. Men til min rædsel måtte jeg konstatere at min kære Gåstav var dødeligt mærket efter alvorlige bid i halsen. Blod piblede ud, så der var ingen anden udvej end at aflive ham.

Gid Fanden havde de ræve.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
Sv: Gåstavs skæbne
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2012, 23:49 »
åh nej..jeg kan altså ikke holde til at høre om sådan en gyser her lige før sengetid :'(

øv øv stakkels Gustav og dig... *t
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2012, 23:57 »
sikke skæbne  :'(, det er altid så trist at miste sine dyr *t
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2012, 10:41 »
Øv, hvor trist! Vores hegn omkring hønsegården er ca. 180 cm. og hvis strømmen går (eller er blevet slået fra), så har vi også klatrende ræve.

Men det begynder jo nok også at blive sværere for dem at finde mad, så man kan forstå dem (men ikke tilgive dem >:()
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2012, 11:09 »
Ja, de ræve kan lave godt rav i den. Min nabo, svigerfar, havde besøg af to ræve som huggede hans færøske fårehoved (hjembragt fra nordatlanten for et par måneder siden,) der sad på en stang ude i haven til afpilning. Regnede med at maddiker og almindelig bakterievækst kunne rense det, så hans "jagttrofæ" kunne komme op at hænge på værkstedet. Det kom det så ikke.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2012, 12:15 »
Pilegaarden:
Har du ikke strøm om indhegningen?

Hvad med efter det er blevet lyst. Kan du stadigvæk ikke se hvordan den er kommet ind?
De kan godt klatre over hegn men de plejer at skulle bruge lidt øvelse. Det er ikke noget de "bare lige gør".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2012, 14:26 »
øv øv, jeg har hegn med tråd forneden og foroven, jeg har en stor rævefælde udenfor hønsegården, der var en stor fed hanræv for 14 dage siden, nu kan den hverken kravle eller gå, de dumme ræve
føler med dig randi

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2012, 17:45 »
Pokkers!  >:(

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2012, 19:11 »
ihhh hvor er det ærgerligt, jeg troede slet ikke det kunne ske for dig, jeg var overbevist om at alt hos dig var strømførende...
Nu er jeg i hvert fald sikker på at jeg skal ud med strømbændel og tentopæle, langs med hegnet bagved hønsehaven, for den der var her forleden har vel ikke glemt at der går mad frit omkring, så måske kommer den også igen hos dig nu hvor det bliver rigtig koldt.

Det er sgu fristende at sætte stærkstrøm til hegnet  ;D men det får nok hovedsikringen til at gå.  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2012, 19:17 »
 *t
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2012, 21:33 »
Har du ikke strøm om indhegningen?

Hvad med efter det er blevet lyst. Kan du stadigvæk ikke se hvordan den er kommet ind?

Ingen strøm på hegnet af hensyn til hundene. Men måske det bliver nødvendigt med en strømførende tråd lige over de 170 cm hegn.

Der er hverken huller i eller under hegnet, så eneste forklaring er at den er kommet over hegnet.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2012, 21:57 »
Øv for dig og Gåstav.

Det var også mit indtryk, at du har el-hegn om alle dine dyr.

Sikke en brat opvågning :o

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2012, 10:58 »
Ingen strøm på hegnet af hensyn til hundene. Men måske det bliver nødvendigt med en strømførende tråd lige over de 170 cm hegn.

Jeg ville også sætte en på siden af hegnet, hvis jeg var dig. Hvis du ikke vil have den nede ved jorden, på grund af hundene, så sæt den eks. 120 cm. over jorden.
I tiden hvor jeg arbejde med frilandsgrise observerede vi at ræven ikke altid fik stød når der kun var strøm på toppen af hegnet. Når ræven klatrede over fik den presset den strømførende tråd ned på omfangshegnet og mærkede sandsynligvis ikke noget (de fleste gange) da strømmen gik direkte i jorden via omfangshegnet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2012, 17:45 »
@ Danny

Tak for rådet. Det vil jeg overveje.

Tror iøvrigt ræven er ved at flytte ind her. I nat ved kvart i 3-tiden observerede jeg den på plænen på gårdspladsen. Den hyggede sig med et kødben hundene havde efterladt om eftermiddagen lørdag. Jeg observerede den i hen ved 10 minutter. Efter at have gnavet lidt ben løb den lidt rundt langs stalden. Derefter kom den tilbage og løb og legede med et eller andet. Jeg kunne ikke se hvad det var den legede med, men den var på et tidspunkt helt oppe ved stuehuset.

Nu syntes jeg det kunne være nok og lukkede hoveddøren op. Det fik den til at stikke af.

Så det er nok ikke det sidste jeg har set til den ræv. Desværre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Januar , 2012, 17:56 »
Skod-ræv  ... øv :(

*t
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat