Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: indavl  (Læst 1602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
indavl
« Dato: 26 Januar , 2012, 11:30 »
Hej
jeg har en hane og 5 høns. De er ikke i familie med hinanden. Tvørstribet Plymouth Rock.
Nu har jeg så æg i rugemaskinen og glæder mig til at få mine første kyllinger. Men hvordan ser det nu ud med de høns jeg får?? Må de godt få kyllinger med deres far?
Og hvis ja hvornår skal jeg lede efter en fremmed hane eller nye høns. Det er en super hane. Han passer så godt på hønsene, forbereder reden og er i det hele taget rolig og venlig uden dog at være tam. Og så er han gudesmuk, synes jeg jo...
Hvornår er han gammel? Han er  fra 2010. Det er hans første kyllinger der er ved at blive lavet nu. Så jeg ved selvfølgelig ikke om at han er god til at befrugte. Men hvis, vil jeg helst beholde ham.
Glæder mig til at læse jeres svar.
Moin fra Als , Laila

Offline Rudy

• Bruger
Sv: indavl
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2012, 11:42 »
Hvis din nuværende stamme er ubeslægtet på hane og høne siden, kan du i principet "næsten" køre stamme i det uendelige.
Far på datter. Af afkom bruges høne/høner til opr. far. osv.
På samme måde med høner: Gl./opr. høner til ny/afkom hane, og af dette afkom tages en hane til opr. høner. osv. osv.
Efter ca. 3 generationer (eller 4 hvis opr. avlsdyr stadig lever) køres disse 2 linier sammen.
NB: høne linien er i % meget tæt på oprindelige høners afst. og hane linien er i % meget tæt på oprindelig hanes afst.
Efter denne "blod-forfriskning" køres igen efter samme opskrift.

Direkte indavl (hård indavl) er OK, såfremt der er flere gode egenskaber end dårlige i avlsdyrene, da de gode ofte så vil blive endnu mere fremtrædende.
Men ALDRIG 2 dyr til sammen-parring med samme skavanker/fejl.

Mango2705

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2012, 12:01 »
Hvis han har en god befrugtning, kan han da sikkert gi' unger til han bliver gråskægget. ;D Det vil nok gå ned af bakke efter 6-7 års-alderen, men derfor behøver man jo ikke udskifte ham hvis han er en god hyggehane. ;) Han kunne jo måske få en søn som han ville dele flokken med? /o

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2012, 16:07 »
Hej
tak for jeres svar. Så får Jens-Uwe lov til at blive nogen år endnu.
Moin fra Als