Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Minister: Mærkelig ægge-lov bør ændres  (Læst 38221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kyllingesalg

• Gæst
Sv: Minister: Mærkelig ægge-lov bør ændres
« Svar #75 Dato: 29 Januar , 2012, 15:24 »
Det tror jeg så osse er ulovligt. Desværre
Hej  ;D

Hvorfor mener du det skulle være ulovligt  ???. Jeg ved det er lovligt i Tyskland.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #76 Dato: 29 Januar , 2012, 16:52 »
Jeg tror, det er lovligt at sælge æg som fødevarer i Tyskland.
Der er begyndt at stå nogle sjove formulering på Ebay.de.
Det er åbenbart ulovligt at sælge rugeæg på Ebay, så der står i annoncerne, Æg til morgenmad (ikke rugeæg).
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #77 Dato: 29 Januar , 2012, 18:35 »
metmus alle de menesker der er beskeftiget med at kontrolere at kontrollen oss bliver overholdt, bliver jo uden job /o jo før jo bedere /o

Jeg tænker bare, at der jo stadig vil være kontroller, stikprøver, papirnusseri mv på alle de store besætninger og alle dem med over fx 100 høns(bare et eksempel)..så der er jo stadig arbejde til de stakkels offentlige ansatte...men OS, der endnu ikke står registreret nogen steder, som "godt kunne tænke sig" at kunne sælge æg eller forære dem bort, vi tager jo ikke arbejde fra nogen som helst, hvis vi bare fik lov til at gøre dette som den unge mand skrev i et tidligere indlæg!?  :o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #78 Dato: 29 Januar , 2012, 19:15 »
Hej  ;D

Hvorfor mener du det skulle være ulovligt  ???. Jeg ved det er lovligt i Tyskland.
Fordi der så vidt jeg husker står at salg af æg uden salmonella kontrol mm er forbudt. Der står ikke noget om at det er æg til konsum eller at æg til pynt osv er undtaget reglerne.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #79 Dato: 29 Januar , 2012, 19:32 »
Jeg tænker bare, at der jo stadig vil være kontroller, stikprøver, papirnusseri mv på alle de store besætninger og alle dem med over fx 100 høns(bare et eksempel)..så der er jo stadig arbejde til de stakkels offentlige ansatte...men OS, der endnu ikke står registreret nogen steder, som "godt kunne tænke sig" at kunne sælge æg eller forære dem bort, vi tager jo ikke arbejde fra nogen som helst, hvis vi bare fik lov til at gøre dette som den unge mand skrev i et tidligere indlæg!?  :o

Tag det ikke for bogstaveligt. Overformynderiet gælder ikke kun høns og æg. Det er stort set alt der har med dyrehold at gøre, der i den grad er underlagt kontrol. Nogen kontrol er man selvfølgelig nødt til at have, men i mange tilfælde er det blevet kontrol for kontrollens skyld, snarere end kontrol for sikkerhedens skyld. Og det er det vi er nogle stykker der udtrykker mangel på sympati og forståelse for.

Så der kunne nok overføres lidt resourcer fra dette område til mere trængende områder inden for den offentlige forvaltning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #80 Dato: 29 Januar , 2012, 21:09 »
Tag det ikke for bogstaveligt. Overformynderiet gælder ikke kun høns og æg. Det er stort set alt der har med dyrehold at gøre, der i den grad er underlagt kontrol. Nogen kontrol er man selvfølgelig nødt til at have, men i mange tilfælde er det blevet kontrol for kontrollens skyld, snarere end kontrol for sikkerhedens skyld. Og det er det vi er nogle stykker der udtrykker mangel på sympati og forståelse for.

Så der kunne nok overføres lidt resourcer fra dette område til mere trængende områder inden for den offentlige forvaltning.

ABSOLUT ENIG  /o Ja, jeg tog det bogstaveligt..er ikke altid god til at "læse" humor/jokes, når det er uden lyd og kropssprog  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #81 Dato: 30 Januar , 2012, 08:00 »
Er der en af jer som ligger med link til "æg bekendtgørelsen" Jeg vil gerne læse hvad der endelig siges.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #82 Dato: 30 Januar , 2012, 08:22 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #83 Dato: 30 Januar , 2012, 19:13 »
Hej  ;D

Det ser da egentlig rimeligt nemt ud  ??? Hvorfor var det så et stort problem for Camilla Plum  ???

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #84 Dato: 30 Januar , 2012, 19:25 »
Tak Finn nu har jeg  hyggelig aften læsning. ;D
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #85 Dato: 30 Januar , 2012, 19:53 »
Med hurtigt læsning af bekendtgørelsen:  der tales  kun om æg til konsumtion og til tekniks brug ikke til  foder. Det udelukker ikke at der finns en anden bekendtgørelse om foder som forbyder at give ukontrollerede æg til foder (for feks hunde)
Man kan måske med godt samvittighed give/sælge sine æg til naboens hund. I skal ikke tage det her  som sandhed men  for mig ser ud at det  lovligt at bruge æggene til foder  :)
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #86 Dato: 08 August , 2012, 21:18 »
Har lige læst ALLE siderne i indlægget. Jeg kan ikke hitte en konklution. Må der sælges æg ved vejen?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #87 Dato: 08 August , 2012, 21:45 »
Har lige læst ALLE siderne i indlægget. Jeg kan ikke hitte en konklution. Må der sælges æg ved vejen?
Man må sælge æg ved vejen hvis man er tilsluttet den offentlige salmonellahandlingsplan. Dog kan man kun tilmeldes ordningen hvis man kan dokumentere at ens æglæggende høns stammer fra et statsgodkendt rugeri som fx Triova, og så skal hønsene gå for sig selv, og må ikke gå i gård eller hus med racehøns.

Har man racehøns eller blandingshøns kan man derfor IKKE tilsluttes salmonellahandlingsplanen, da ingen rugerier opdrætter andet end høns til industrien.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
« Svar #88 Dato: 08 August , 2012, 22:02 »
Øh.. nu spørger jeg nok dumt :-[, men I Bekendtgørelsen, kapitel 5 §10 stk 2.
Kan man vaccinere imod salmonella?? Eller må de bare ikke have fået vaccination overhovedet??" ???
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #89 Dato: 08 August , 2012, 23:37 »
Hvorfor pokker skal det dog være så indviklet?
Blot en tanke, men det ville da være lige til hvis bare loven vedtog at det er på køber/modtagers eget ansvar at indtage æg fra hobbyhøns. Så længe sælger/bortgiver gør opmærksom herom. F.eks ved på skiltet med "Æg sælges" tilføjes "konsum på eget ansvar." Se det er da lige til, og så spare vi enda løn og tænkebox til finurlige tanker i svøb fra minesterierne. <A

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"