Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Omkring foderpriser til æglæggende høner.  (Læst 19337 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline oto

• Passiv bruger
Omkring foderpriser til æglæggende høner.
« Dato: 25 Januar , 2012, 19:42 »
Foderblandingerne er beregnet til opfodring sammen med korn; men det er blandinger med vidt forskelligt indhold og beregnet til forskellig tilblanding af korn.

Almindelige blandinger på markedet er ”Guldkorn” fra Hedegaard med 19,2 % protein og ”Special” fra DLG, 24 % protein.

”Guldkorn” koster typisk 4 kr. pr. kg
”Special” koster typisk 5 kr. pr. kg
Korn koster omkring 2 kr. pr. kg

(alle priser er incl. moms)

Færdigt foder til udfodring af æglæggende høner.
75 % ”Guldkorn” + 25 % korn = 3,50 kr. pr. kg
50 % ” Special” + 50 % korn = 3,50 kr. pr. kg

Ud fra de her nævnte priser, er der ingen forskel på et kg ”færdigt foder”  til æglæggende høner. Den enkelte kan selv lave beregninger ud fra egne priser.

Foderomkostningerne pr. æg bliver ca. 0,70 kr., når det er æglæggere, ca. 250 æg årligt, og ca. 1,10 kr. pr. æg for høns, der lægger 180 æg årligt. For meget store høns er det naturligvis lidt dyrere.

mvh. OTO

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Sv: Omkring foderpriser til æglæggende høner.
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2012, 20:18 »
Så holder mine beregninger vand :) Jeg fodre med special, og smider 1,5 kr i en bøtte for hver æg, og regnede med et lille overskud.
Men er jeg helt gal på den når de får lige dele byg, hvede og special (og diverse rester)? Ænderne får samme blanding.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline oto

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2012, 10:18 »
Et foder bestående af 50 % ”Special”, 25 % byg og 25 % hvede er en god og velafbalanceret ration til æglæggende høner, når der samtidig tildeles muslingeskaller.

Værdien af rester (hønseguf) afhænger selvfølgelig af, hvad det er. Indeholder resterne meget protein, kan andelen af æglægningsfoder godt være mindre end tilfældet er, hvis resterne indeholder store mængder brød, som må sidestilles med korn, hvad sammensætning af næringsstoffer angår.

Mvh. OTO

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2012, 22:11 »
Så må de hellere have mere tilskud, det er nemlig mest kulhydrat de får som rester, bla.brød og babymos. Tak for svaret
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2012, 07:16 »
Tak for den beregning. Den er god at have i baghånden når købere til mine æg, synes at 2 kr. er helt vildt meget, og takker nej fordi prisen er for høj ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2012, 21:15 »
Hvor køber I foderet henne? Jeg plejer at bestille mit fra Land & Fritid, men jeg kan se, at jeg da vist betaler alt for meget for det ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2012, 21:22 »
Lina.

Hvis du kan få kontakt til en landmand i nærheden er jeg sikker på at du vil kunne købe kornet billigere end det du skal give for det på Land & Fritid. Men så skal du lige skaffe lidt tønder eller sække til at transportere det i. Landmanden sælger i 'løs vægt'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2012, 21:50 »
Hvor køber I foderet henne? Jeg plejer at bestille mit fra Land & Fritid, men jeg kan se, at jeg da vist betaler alt for meget for det ???

Mente du ikke fuldfoderet eller tilskudsfoderet? det var ihvertfald det, jeg troede du mente.. Jeg køber også ved land og fritid..tilsyneladende en del dyrere end beskrevet  /d
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2012, 21:58 »
Fuldfoder hos mig er 'Fuld-af-pep' indkøbt hos den lokale foder pusher. Jeg mener jeg giver 83 kr for 15 kg, så 5,50 kr/kg. Lidt dyrere end det ovenfor beskrevne men da ikke vildt dyrere.

Hvis jeg skal købe korn samme sted, vil det være til 3,50-4,00 kr/kg, hvilket sammenholdt med prisen hos en landmand er dobbelt op, eller mere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2012, 07:12 »
Jeg giver 1,10 kr. pr. kg hvede hos en bondemand og 4 kr. pr. kg tilskudsfoder hos "Bangs Hønniker" http://www.bangs.dk/foder-til-hons-kyllinger-hunde-katte.html. Derudover blander jeg med knækket majs som koster 5,8 kr. kiloet hos Holbæk Fugleforenings Frøsalg samt lidt østersskaller som koster 2,8 kr. kiloet også hos Holbæk FF.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2012, 07:31 »
Har lige købt 110 kg hvede til 140 kr hos 'min' flinke bondemand. Det er det samme som han sælger det til på Møllen, som så tager 3-4 gange så meget for det - det må være sække af guld, som bonden siger...

Mvh Marianne

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2012, 09:17 »
Jeg giver 1,25 kr pr kg korn ved lokal bonde, men 7 kg pr kg økologisk æglægningspiller hos Land og Fritid...lidt dyrt, synes jeg..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2012, 09:40 »
Erik, hvor køber du dit "Fuld a Pep"? Jeg giver næsten 6 kr pr. kg (15 kg for 89 eller 92 kr).

Hvede = 4,3 kr pr.  kg. 65 kr. i Land & Fritid.
Byg = 4,2 kr pr. kg. 35 kr. i Land & Fritid.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2012, 18:40 »
Erik, hvor køber du dit "Fuld a Pep"? Jeg giver næsten 6 kr pr. kg (15 kg for 89 eller 92 kr).

Hvede = 4,3 kr pr.  kg. 65 kr. i Land & Fritid.
Byg = 4,2 kr pr. kg. 35 kr. i Land & Fritid.

Har man ingen andre muligheder, er man selvfølgelig nødt til at handle alt i foderstof'erne, men ellers...køb korn hos en landmand...meeeget billigere, og så går det nok lige, at man skal give lidt mere for æglægningsfoderet  ;)
Mette

Offline claus74

• Bruger
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2012, 20:25 »
Har lige købt 500 kg for 500 kr hos en bonde