Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane til hængning  (Læst 3087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annabella, Køge

• Passiv bruger
Hane til hængning
« Dato: 25 Januar , 2012, 12:38 »
Mit spg. lyder:
Hvor længe før spisetid skal en hane slagtes?
Vi vil gerne servere to haner på lørdag, og så er det vel fint at slagte dem i dag og hænge dem under halvtag i fødderne indtil da (eller?).

Den eneste gang vi har slagtet en hane, prøvede vi at koge den samme dag - aldeles uspiselig! - og kogte den videre næste dag (i alt i 4 timer) og den var stadig uspiselig!
Men sovsen var go...
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hane til hængning
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2012, 12:41 »
jag havde en til høngning i julen 3 dage lårene var fine, lidt af brystet var lidt gummiaktigt, den blev parteret, i bryst, lår+over og skrog til suppe

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2012, 13:40 »
Jeg har slagtet unghaner før, og de ryger i fryseren med det samme og tøer så op i fryseren to døgn inden tilberedning..absolutte lækkerier! Ved ikke, om ældre haner har tendens til at blive gummiagtige, men suppe skulle de da nu nok kunne blive til  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2012, 14:01 »
Hvor gammel var den hane du slagtede? Jeg slagter dagen før jeg vil have frisk hane, og ellers slagter jeg og lægger direkte i fryseren og tager op dagen før de skal bruges, og jeg har da aldrig haft uspiselige haner. Når jeg slagter er de 6-9 måneder gamle hvis det er unge haner der skal bruges grydestegt eller i stegeso/langtidsstegt i ovn. Ældre haner og høner koger jeg suppe på og bruger så kødet til tarteletter. De koger i suppen i en 3 timer, og de er da fint spiselige. Du skal tænke på at du aldrig vil få samme konsistens som almindelige købekyllinger. De er jo kun ca. 5 uger gamle og har praktisk taget aldrig brugt deres muskler. Vores fritgående haner er ældre og har en helt anden muskelmasse, og det gør at kødet er mere bastant, men også at de har meget mere smag. Man skal aldrig bulderkoge eller ovnstege ved alt for kraftig varme. Stille og roligt er kodeordene for god hjemmelavet hanesteg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2012, 14:08 »
omkring 9 måneder brahma 380 gram bryst /o

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2012, 14:10 »
Det var en dramatisk overskrift?  Jeg vil gerne skyde in at det varierer ifra race til race, men at henge etpar dage skader ingen. Jeg er dog ikke sikker paa at Saddam Hussein var enig i det? Bare vaer forsigtig, saa fluer ikke kan komme til? Vinteren er bedst for slagting af den grund.