Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udstilling af små racer??  (Læst 3257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel d

• Bruger
Udstilling af små racer??
« Dato: 24 Januar , 2012, 18:24 »
Hejsa

Det der med udstilling og i det hele taget at have race høns bliver mere og mere spændende syntes jeg  ;D
Men så kom jeg lige til at tænke på jer der har "meget" små racer som fx. Serbrigt og serama, hvad gør i med de "overskydende" for i laver vel også maaaange kyllinger  :D for at have noget at vælge imellem til udstillingen. Hvad gør i med dem i ikke kan bruge  ??? , der er jo vel ikke noget at slagte for med mindre man har en 100 stykker ???
Mvh
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Udstilling af små racer??
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2012, 18:33 »
Jeg har sebright, og hos mig har det i år reguleret sig selv: Jeg fik ikke så mange kyllinger, og kun 1 hane ud af dem  /o Jeg har solgt nogle få, og har beholdt resten. Så længe jeg kan holde dem på en god standard, ser jeg ingen grund til at lave en 'masse' kyllinger (hvilket også kan være svært med f.eks. sebright). Vi må se hvordan det går i år. Men jeg må da indrømme, at jeg holder så meget af de små 'pipfugle', at jeg ikke nænner at slagte dem. Endnu da.
Mvh Marianne

Offline Mikkel d

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2012, 18:43 »
Okay så kan jeg også bedre forstå at det kan lade sig gøre  ;) ;D
troede bare at det var lige som de store racer hvor de laver 100 kyllinger eller sådan for at have noget at sotere i  ;D

Hvad så med jer der har dværghøns dem er der jo heller ikke lige frem noget kød på ???

2.5. moskusænder
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.2 får

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2012, 18:46 »
Det er der sikkert også nogen der gør, altså producerer rigtigt mange kyllinger. Men det ser jeg ingen grund til at gøre med de små. Jeg kender en der arbejder i en anden af de lette dværgracer, han laver rigtigt mange kyllinger, og når han sorterer, skærer han blot brystkødet fra, på resten af dyret er der ikke meget kød.
Mvh Marianne

Offline Mikkel d

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2012, 18:50 »
lyder lidt vildt at han kun bruger bryst kødet  :o
men selvfølgelig, der er jo ikke noget kød på såå  :)
Syntes bare det virker som spild

2.5. moskusænder
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.2 får

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2012, 19:00 »
Ja vi arbejder med de små Sebright og Antwerpener Skæghøns. Vi laver rigeligt med kyllinger om året og der bliver lidt at sortere i. Sebright kan det være lidt vanskeligt at få nok kyllinger af og overskudet kan som regel sælges.
De overskyldne bliver flået hjemme hos os og det gøres på den måde at skindet skæres op og bryst- og lårkød udtages uden skindet på. Dette kød smager fint selvom der ikke er meget af det og vi bruger bare det mere når vi laver mad.
Der er ingen grund til at gøre det helt store ud af slagtningen af disse for de har ikke kød andre steder og heller ikke på ryggen, som store høns ofte har noget af værdi. Derfor synes vi godt at kunne tillade os denne metode.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2012, 19:17 »
Jo bedre kvalitet du har i hønsene og jo bedre du er til at avle, des mindre antal kyllinger kan man i realiteten lave.

Hvor ER det er dejligt at der nogen som stadig fatter interessen og udfordringen med at avle racehøns.  /o
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2012, 19:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2012, 19:30 »
@ Mikkel

Har du set denne tråd : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel d

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2012, 21:43 »
hej

tak for de gode svar  :D
ja nu er jeg jo blevet lidt hooked på de der race høns  /o det er jo dejligt men har ikke tiden til  det  :-[

men nu har jeg jo fået fat i en enkelt dværg kochin høne og kunne virkelig godt tænke mig nogle flere race rene dyr  ;D
det er nu sjovere at man kan læse om de høns man har (selv om der ikke er meget at finde om dværg kochin) og så er de nemmere at komme af med hvis det er at man får mange kyllinger og vil sælge  /o

Spørgsmålet var også ment på dværghøns i al almindelig hed da jeg har nogle blandede af den slags og de får nogle gange kyllinger og da jeg ikke er alt for vild efter at udbrede blandnings høns ville jeg gerne vide hvad i andre gør  ;D

mvh

2.5. moskusænder
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat