Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i villahave  (Læst 21883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

• Bruger
Sv: Hane i villahave
« Svar #30 Dato: 31 Januar , 2012, 10:50 »
@ Sunejeg kan høre at vi er helt uenige.
Jeg syns til hane med hønsehold skaber velkommen liv i villaområder og viser hvor maden kommer + behandler madrester lokalt (jeg vil ikke bruge ord affald fordi det er det ikke, det er materiale til foder eller kompost). Samt producerer gødning til køkkenhaven.
Jeg syns at der er mange værre støj kilder i villaområder som hane som holdes ind i hønsehuset om natten.
For mig er det  livs syn og ideologi at økologi at  balance med naturen begynder ens egen stue køkken og have, Ikke på supermarked og Christiansborg.
Tusinde små skridt er en revolution, der for er det en stor fremskridt hvis flere begynder producere sin egen mad, eller bare del af maden.
Og i øverigt jeg syns at hanegal er meget mere hyggelig måde at vågne op end skraldebil eller avisbudens knallert, specielt når det sker efter kl 7 og at jeg bliver voldsomt  irriteret plæneklipper støj, men jeg tåler det.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

suham

• Gæst
« Svar #31 Dato: 31 Januar , 2012, 11:11 »
@Tapani og Peter Chr. Jamen vi er såmænd ikke så langt fra hinanden som tråden måske indikerer. Jeg kan sagtens følge jeres argumentationer, og mine indlæg har hele tiden bygget på at haner er i orden, sålænge man overholder regulativerne og viser hensyn. Og ja plæneklipperen og trommerne er væsentlig mere træls end hanegal, men jeg lægger til grund at disse lyde er forventelige i byen. Jeg vil bare ikke selv byde andre at høre på hanegal.

@Tapani. Smilte (venligt) af din sætning om ideologi, som nok har en anden interessevinkel ved dig end her i provinsen, hvor man ofte skal krydse et par landzoner for at komme på arb. :)

Og hvis vedhæftningen kommer med, så kan I se, så har jeg selv haft en hane (som kunne andet end gale) -God dag til jer begge.

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 31 Januar , 2012, 11:21 »
Jeg har en hane og jeg bor midt i en by og jeg har ikke fået nogen klager i endnu. Det skal så siges at hanen ikke galer så meget  :P
mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Mango2705

• Gæst
« Svar #33 Dato: 31 Januar , 2012, 12:08 »
Jeg synes ikke at der nogensinde burde ha' været indført love, om man måtte holde haner eller høner for den sags skyld. ;) Jeg synes at det er trist at nogen lever som om, at naturen og mennesker er to forskellige ting. Vi er jo en del af naturen, nogen af os har desværre bare glemt det hen af vejen. ;)

Jeg elsker hanegal! ;D Jeg synes ikke der er noget bedre end at vågne op til høns der går og hygger sig og haner der galer. ;D /o
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2012, 12:10 Fra Mango2705 »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #34 Dato: 31 Januar , 2012, 12:20 »
By-zone er jo rigtig mange ting. Det er smadderforkert at sige at høns/haner ikke hører hjemme i by-zone. For by-zone er jo alt fra etage-ejendomme, små rækkehushaver og så gårde, husmandssteder i små landsbyer som nærmest ved et tilfælde er blevet by-zone.

Der er eksempler på at en ejendom ligger i by-zone og naboen skam ikke gør og der faktisk ingen forklaring er på dette. Ingen umiddelbar forsklel. Hvis kommunen så indfører regler for hønsehold så gælder det tilfældigvis for den ene men ikke for den anden.

Så er der også hele problematikken om hvorfor i alverden at kommunerne vil laver regulativer omkring høns og fugle, men ikke om katte og andre dyr. Det kan de nemlig ifølge bekendtgørelsen, men de færreste er klar over det. Kommunen kan faktisk også sætte begrænsninger for "motoriserede arbejdsredskaber", altså græsslåmaskiner, havetraktorer, kædesave osv... Men det gør ingen kommuner. På et tidspunkt så var det i Holbæk kommune oppe at vende. Dels at der skulle laves et regulativ for høns og dels at der skulle laves for "motoriserede arbejdsredskaber". Hønseregulativet blev vedtaget, men omkring "motoriserede arbejdsredskaber" blev  det af forvaltningen hævdet at det var for vanskeligt at lave generelle regler!!! Det er værd at bemærke at der i Holbæk var flere klager over støj fra "motoriserede arbejdsredskaber" end over høns.. Så der er skam ingen konsekvens i det som kommunen laver.

Det som er vigtigt er at tage udgangspunkt i den aktuelle situation. Kan man finde ud af at holde høns og hane i overensstemmelse med naboen, så skal kommunen da ikke blande sig idet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Mango2705

• Gæst
« Svar #35 Dato: 31 Januar , 2012, 12:27 »
Det som er vigtigt er at tage udgangspunkt i den aktuelle situation. Kan man finde ud af at holde høns og hane i overensstemmelse med naboen, så skal kommunen da ikke blande sig idet.

/o /o /o

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #36 Dato: 31 Januar , 2012, 13:10 »
 /o /o /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #37 Dato: 31 Januar , 2012, 13:47 »
lydisolering, handler ikk ol at isolere meget, men med de rigtige matrialer, her ar det vigtigt at bruge akustik bats, og ikke at klemme dem, bruger man hård plade på indersiden, er det en stor fordel at sætte den på sit eget skelet. så man ikk direkte overføre lyden derigennem, samt at lave en lydslyse ud til gården, vil oss tage meget af lyden, og ikke mindst isoleret hønselem for vinduer,  /o

Mango2705

• Gæst
« Svar #38 Dato: 31 Januar , 2012, 16:31 »
Vi skal da bare ha' fat i nogen af dem her (http://www.youtube.com/watch?v=6z3BH3MStR0), så kan folk da ikke tillade sig at brokke sig over en hane der galer når den er så special. ;D

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 31 Januar , 2012, 18:47 »
Hanegal hører helt sikkert til i byen lige så meget som alt andet.. Jeg bor i byzone (villakvarter i landsby) overfor en hjemmearbejdende snedker, naturligvis meget eget værksted og en helvedes masse savemaskiner osv. Hans kone er dagplejemor og børnene kører på den flisebelagte terasse med de der små trehjulede plastikscootere...herligt.. Alt sammen giver genlyd lige ind i mit køkken plus stue, og det gør mig bestemt ingenting. Samtidig synes de bare, at hanegal er hyggeligt..eller landligt, som snedkermesteren siger, men jeg forsøger selvfølgelig at have en åbent øje, fordi jeg naturligvis ikke vil genere nogen naboer med hanerne. To huse længere henne ad gaden har de 2 haner (stadig i byzone), dem hører jeg ALDRIG. Jeg tror lidt, det er et spørgsmål, hvad man VIL høre..tit er det jo bare nemt at blive irriteret på en hane, den kan nemt fjernes   :-\ Men genboens søns tunede knallert er der ikke noget at gøre ved  :-\ :-\ :-\

Desuden burde alle villahaver have en lille hønsegård, så al madspild kunne gå til (næsten) gratis æg  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Viola

• Passiv bruger
  • Høns & Whippet
« Svar #40 Dato: 04 Februar , 2012, 00:10 »
Jeg  syns at Københavns indre by er  glimrende sted at holde hane ;). Der er alt muligt larm og støj i forvejen, Landzonen der skal være "naturens stille ro". Vi skal huske at der kun nogle enkelte kommuner hvor  hane er forbudt. De fleste kommuner tillader hane med betingelse at den holdes inden dør  visse tidspunkter, oftest mellem 22 og 7.
Når man vælger at bo på en by højhus eller villa, må man beregne MANGE irriterende lyd, støj, lugt, syn.... fra trafik, naboens fest, gril, brandeovn, ect... Hvis man vil være i fred så må man flyt til Norske fjelde eller Svenske skove.(der larmer ulvene)
For mig er største fodel ved hanen er at den holder naboes katte væk fra køkkenhaven, de brugte den tidligere som toilet hvilken irriterer mig voldsom.
Kære kammerater vi kræver: FLERE HANER I BY OMRÅDER
Tapani
Haneejer i by zone.

Hej
Jeg er helt enig  /o
Mvh Viola
  <O
Fritgående høns af blandede racer

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #41 Dato: 04 Februar , 2012, 00:25 »
Hanegal hører helt sikkert til i byen lige så meget som alt andet.. Jeg bor i byzone (villakvarter i landsby) overfor en hjemmearbejdende snedker, naturligvis meget eget værksted og en helvedes masse savemaskiner osv. Hans kone er dagplejemor og børnene kører på den flisebelagte terasse med de der små trehjulede plastikscootere...herligt.. Alt sammen giver genlyd lige ind i mit køkken plus stue, og det gør mig bestemt ingenting. Samtidig synes de bare, at hanegal er hyggeligt..eller landligt, som snedkermesteren siger, men jeg forsøger selvfølgelig at have en åbent øje, fordi jeg naturligvis ikke vil genere nogen naboer med hanerne. To huse længere henne ad gaden har de 2 haner (stadig i byzone), dem hører jeg ALDRIG. Jeg tror lidt, det er et spørgsmål, hvad man VIL høre..tit er det jo bare nemt at blive irriteret på en hane, den kan nemt fjernes   :-\ Men genboens søns tunede knallert er der ikke noget at gøre ved  :-\ :-\ :-\

Det lyder som et harmonisk (lands)bysamfund med et yderst fornuftigt forhold til og forståelse af individuelle ønsker og behov. Gid der var flere af dem i lille Danmark.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tonnybager

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 04 Februar , 2012, 10:52 »
Hej jeg  har pt. 3 store brahma haner og en dværg  hane i brahma i en villa have dog i land zone. og det er dværg kokken der galer mest . jeg har isoleret en container og sad auto hønselemme til at åbne kl 8.30 alle dage. Om sommeren har jeg et rullegardin oppe så lyset ikke står ind i contaneren i sommer perioden , har aldrig hørt nogle klager og naboerne får lidt æg når jeg har for mange og det virker. PS, har også lidt papegøjer.
undgå danske landhanner og de fleste dværg hanner så skal det nok gå med at holde en hanne i et villa have /o
HEJSA MED JEG .HILSEN TONNY

2,3 cayga  ænder
Lahore duer sølv og sort og gammelhollanske tumlinger'

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 04 Februar , 2012, 11:03 »
Hej jeg  har pt. 3 store brahma haner og en dværg  hane i brahma i en villa have dog i land zone. og det er

Men hvis det er i landzone...så kan dine haner jo i princippet gale lige så tosset de vil...ik??  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling