Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i villahave  (Læst 21906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Hane i villahave
« Svar #15 Dato: 25 Januar , 2012, 07:29 »
Har du ikke læst diverse regulativer højt for dine haner??

I de fleste tilfælde må de ikke begynde at gale før kl 7 på hverdage og kl 8 på weekenddage.

*g *g *g

Så meget for skrivebordgeneraler, som ikke aner en dyt om hvad de har med at gøre. /d

APROPOS... Djævlen har holdt mig vågen siden 04.30..og jeg er ikke i tvivl om, at for naboens skyld får de nu hermed sidste chance.. Er der eneste løsning at lydisolere?? Nabodrengen (som er i slutningen af 30'erne) siger, at det er lyset, men I skriver jo alle sammen "lyd" herinde..

Pilegaarden..I know...ved godt det med regulativet, og jeg har faktisk snakket med naboerne om hanegal nogle måneder inden jul, da jeg skiftevis havde 2 hanekyllinger, der blev voksne, sååå...derfor også denne absolut sidste chance, det duer jo ikke, når man ikke kan sove for det  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 25 Januar , 2012, 07:38 »
Hej allesammen,

Tak for alle jeres svar. Der er mange overvejelser og mange forskellige erfaringer. Mit hus er ikke isoleret, og da det ikke er så stort i forvejen, vil jeg være ked af at inddrage 50-100 mm hele vejen rundt.

Jeg synes, at det hører til med en hane og kan også læse ud af jeres svar, at det giver en bedre balance i gården - jeg synes nu ikke, at der er problemer som det er nu...

Jeg tror, at jeg venter og ser, hvordan det går med at skrukke uden hane, hvis der så kommer hane kyllinger ud af det, kan det jo være, at den ene får lov at leve på prøve ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 25 Januar , 2012, 08:30 »
Jeg tror, at jeg venter og ser, hvordan det går med at skrukke uden hane, hvis der så kommer hane kyllinger ud af det, kan det jo være, at den ene får lov at leve på prøve ;)

De skal nok skrukke uden hane, men god idé at prøve med én af de hanekyllinger...hanekyllinger skal der ihvertfald nok komme  :D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 25 Januar , 2012, 22:24 »
skal lige siges at vores er af de kyllinger vi købte som daggamle sidste år. Da jeg slagtede hanerne fra var han en del mindre en de andre, så han fik i første omgang lov til og gå indtil han begyndte og gale. Det ene sæt naboer har vist lidt vænnet sig til ham, de siger ikke noget til galeriet og den anden nabo har det helt fint med ham selv om han banker hendes katte ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 26 Januar , 2012, 23:43 »
APROPOS... Djævlen har holdt mig vågen siden 04.30..og jeg er ikke i tvivl om, at for naboens skyld får de nu hermed sidste chance.. Er der eneste løsning at lydisolere?? Nabodrengen (som er i slutningen af 30'erne) siger, at det er lyset, men I skriver jo alle sammen "lyd" herinde..

Tænder dit lys så tidligt? Hvis ja synes jeg at du skal ændre så lyset tænder kl 0700. Og så give dem lidt længere lys i den anden ende af dagen, hvor de har det med at gale mindre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 Januar , 2012, 08:36 »
Tænder dit lys så tidligt? Hvis ja synes jeg at du skal ændre så lyset tænder kl 0700. Og så give dem lidt længere lys i den anden ende af dagen, hvor de har det med at gale mindre.

Jeg har INGEN lys i huset!!!
Mette

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #21 Dato: 27 Januar , 2012, 09:54 »
Min hane er altså også lidt ligeglad med om der er lys, bare der er lyd. Så når f.eks. omdelingen af Jyllandsposten kommer kl. 4 på sin knallert ja så syntes han at han skal gale. Huset er dog isoleret med Fermacell fibergibs som gør at hans galen ikke høres så godt.  /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #22 Dato: 27 Januar , 2012, 10:20 »
Jeg bor også i et villakvarter - dog med marker på den ene side, så det er kun en enkelt nabo jeg kan genere  :) Vi har valgt at beholde en hane fra kyllingekuldet sidste sommer. Han galer ikke, hvis der er lyst, så det er bare at sørge for, at lyset tænder tidligt nok - så er der ro  :) Alligevel har jeg dog planer om at isolere det nye hønsehus (legehus) jeg får hjem i morgen  ;D Glæder mig til mere plads på hønsenes vegne  :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

suham

• Gæst
« Svar #23 Dato: 30 Januar , 2012, 23:34 »
Haner hører grundlæggende ikke til i byzone! - I øvrigt til min egen store frustration, da jeg gerne ville have en.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 31 Januar , 2012, 07:47 »
@Sune,

Hvorfor ? Problemet er jo at over de sidste 10 - 15 år er Byzonen udvidet og landzonen indskærpet. Så jeg kunne mårske forstå at man i indre København ikke skulle have en hane. Men man må jo gerne have en hund der gør dagen lang.

Så jeg er ikke helt med  :-\

I vores tilfælde bor vi i Byzonen men på den anden side af vores nabo ligger landzonen så vi ligger ca. 100 meter fra Landzonen. Så jeg syntes ikke man kan sige at Haner ikke høre til i Byzonen.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

suham

• Gæst
« Svar #25 Dato: 31 Januar , 2012, 08:55 »
Det er en skæv vinkel at antage, at blot fordi en andens hund gør, så må min hane gale. Desuden er det ikke sandt, at en hund kan gø dagen lang uden sanktioner. Hundeejeren få pålæg om at holde hunden som gør indenfor eller i sidste ende få krav om, at den skal fjernes, jf. Hundeloven § 4.
Jeg ville ikke acceptere, såfremt en nabo i den nye parcelhusudstykning holder haner med det argument, at det sidste år var landzone. At gården i landzonen 100 meter væk har haner, skal og vil jeg acceptere, for det er forventeligt så tæt på landzonen og ikke mindst kendeligt, da jeg erhvervede grunden. (det samme gælder lugtgener fra deres produktion). Ovennævnte eksempel er naturligvis skrevet ud fra at div. stedlige regulativer om støj fra fjerkræhold ikke overholdes.
I byen (byzone) må hensynet til andre mennesker vægte højere end ens egen trang til at holde haner.

-Jeg vil dog understrege, at tråden her viser, at forummets medlemmer er meget bevidste om hensynet til naboer!

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #26 Dato: 31 Januar , 2012, 09:29 »
Jeg  syns at Københavns indre by er  glimrende sted at holde hane ;). Der er alt muligt larm og støj i forvejen, Landzonen der skal være "naturens stille ro". Vi skal huske at der kun nogle enkelte kommuner hvor  hane er forbudt. De fleste kommuner tillader hane med betingelse at den holdes inden dør  visse tidspunkter, oftest mellem 22 og 7.
Når man vælger at bo på en by højhus eller villa, må man beregne MANGE irriterende lyd, støj, lugt, syn.... fra trafik, naboens fest, gril, brandeovn, ect... Hvis man vil være i fred så må man flyt til Norske fjelde eller Svenske skove.(der larmer ulvene)
For mig er største fodel ved hanen er at den holder naboes katte væk fra køkkenhaven, de brugte den tidligere som toilet hvilken irriterer mig voldsom.
Kære kammerater vi kræver: FLERE HANER I BY OMRÅDER
Tapani
Haneejer i by zone.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 31 Januar , 2012, 09:45 »
@Tapani,

Jeg er helt enig med dig. Min pointe var bare at skulle haner ikke være tilladt (Hvilke jeg syntes de skal) i byzonen så var indre københavn det eneste sted hvor jeg kunne forstille mig at det kunne være (Altså i et højhus komplex).

Men jeg er enig med dig i at man skal have lov at holde hane i "alle" steder. Og du har ret der findes så meget andet støj.

Jeg har mine lukket inde fra kl. 21.00 til 08.00 men lys fra kl. 07.00 - 22.00 hverdage og 08.00-22.00 i weekenden.

Naboen klagede 2 gange og da jeg så havde optaget hans hus gøen kl. 04.00 om natten så hørte jeg ikke mere fra ham. Han smiler pt. og hilser igen når vi mødes.
Det skal lige siges at han er en førtids pensionist som intet har at foretage sig end at holde øje med hvad andre går og gør.

Han havde faktisk spredt en rygte om at jeg var blevet fyret, fordi jeg i en periode af 1½ måned arbejde fra mit hjemmekontor.

Så jo lad os få flere haner i byzonen. og mere tolerante menesker som naboer.  ;D ;) /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

suham

• Gæst
« Svar #28 Dato: 31 Januar , 2012, 10:18 »
... og mere tolerante menesker som naboer.  ;D ;) /o

Jeg regner med at sætningen er møntet på din nabo. Min holdning bygger på, at jeg selv ikke vil byde andre at skulle høre på en hane. Det er en voldsom lyd for mange. At I er gode til at overholde regulativer viser, at I også er gode til at tage hensyn, hvilket er prisværdigt. Skulle en have en hane og overholder regulativer, jamen så er der jo ikke noget at komme efter, ligesom periodevis hundeglam også må accepteres.
Som jeg skrev tidligere, så ville jeg pokkers gerne have en hane, men har aht. naboer fravalgt det. Sommer, åbne vinduer om natten og hanegal spiller ikke helt godt sammen.

@Tapani: Tråden går ikke på om man ønsker ro som var det ødemarken, men om hanegal hører til i byzone.

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 31 Januar , 2012, 10:33 »
@Sune,

Med tolerance mener jeg faktisk:

At man er tolerant over for folks forkelligheder (Nogle vil have en hane andre vil hanve en hund nogle vil have fugle, nogle spiller trommer osv.) Det handler om at se længer end sin egen matrikkel og ikke bare brokke sig fordi naboen f.eks. har børn på besøg eller fordi naboen børn lamer i haven.

Jeg mener at mange bruger for meget tid på at brokke sig over hvad andre gør på deres matrikkel. Vi har alle vores vaner, og er der regler skal disse overholdes ellers må man kæmpe for at de bliver rettet.

Jeg mener f.eks. ikke at hanegal er irreterende og jeg lader da også naboen slå græs eller genboens søn "forsøger" at spille på trommer kl. 13.00 hvor min datter ellers står ude og sover. Det er deres "hobby" og Høns og Hane er min hobby. Vi skal være her allesammen uanset hilken hobby vi har.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn