Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ring str ???  (Læst 2906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
Ring str ???
« Dato: 22 Januar , 2012, 22:44 »
Hej

Har et lille måske dumt spørgsmål :)

Hvis man nu er så heldig at få kyllinger engang ( helst i løbet af foråret)
Så skal de jo have ringe på har dansk dværg landrace og hvis jeg får mere end 1 skruk vil jeg se om jeg kan få fat  i nogle maran rugeæg.

Og så er mit spørgsmål kan man se fra helt små af om det er hanner eller hunner på de 2 racer eller hvordan gør man med  ring str ?
Hvis man kan se forskel er det så til at finde udaf for en nybegynder som mig ???

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ring str ???
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2012, 22:48 »
Tja det er jo et godt spørgsmål. På de fleste racer kan man sagtens godt se forskel på haner og høner, når de når ringmærkningsalderen.

Men der er enkelte racer, hvor det kan være svært, men her er tricket at sætte både en hane og en hønering på og når man er helt sikker så klipper man bare den forkerte ring af.

I nogle farver der i blandt brune, farver hanen ud og ligner ikke hønen, endvidere har hanen større hoveddele (hanetræk).  
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2012, 08:48 »
Hej

Har et lille måske dumt spørgsmål :)

Hvis man nu er så heldig at få kyllinger engang ( helst i løbet af foråret)
Så skal de jo have ringe på har dansk dværg landrace og hvis jeg får mere end 1 skruk vil jeg se om jeg kan få fat  i nogle maran rugeæg.

Og så er mit spørgsmål kan man se fra helt små af om det er hanner eller hunner på de 2 racer eller hvordan gør man med  ring str ?
Hvis man kan se forskel er det så til at finde udaf for en nybegynder som mig ???

/Kenneth

Hej Kenneth

Nu er det sådan at der ikke er nogle dumme spørgsmål - aller højst nogle dumme svar!!! :D

Ang ringstørrelse på de danske dværge kan jeg meddele at du skal have fat i de to størrelser der hedder 13 til hanerne og 11 til hønerne.

Maran kender jeg ikke størrelsen på, men det kan du finde ved at låne eller kigge i en fjerkræstandart på bibliotekerne og læse under den enkelte race hvad det er af ringstørrelse den bruger.

Mange gange kan du også tage en kopi af den (de) side (sider) så du hele tiden kan checke hvad der er racekendetegn.

Håber du får dem til at ruge selv - jeg havde svært ved at få de små danske dværge til selv at ruge da jeg havde dem - men nu skulle jeg også bruge kyllinger ret tidligt da jeg jo udstiller - som det er nu har jeg danske landhøns i stor race i farverne brun og gråstribede - så jeg er spændt på resultatet i år. /o

Ang det med at se forskel - ja da vil jeg give Lene Lestat ret i at det er først når de begynder at udfarve til om det er haner eller høner at jeg kunne se forskel på dem - og det er lige op til når de skal have ringe sat på.

Håber du kan bruge dette svar til noget.

mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2012, 09:00 »
Det med ring str. i standarden kan der ikke regnes 100 % med, for der kan være sket ændringer.

Så det er det Grønne Blad februar nummeret (indeværende år) som skal bruges eller direkte på DFfR´s hjemmeside, kan der bestilles online.

Kenneth du skal være medlem i DFfR for at kunne bestille ringe.
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2012, 09:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2012, 11:40 »
Hej Kenneth!
Iflg min overbevsining (og min lille ringsamling) skal ringfarven i år være blå ;)

Men se dette emne - der er farverne listet op.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/H%C3%B8nseringe
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2012, 11:45 Fra Joankinu »
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2012, 12:08 »
Hvis det ikke er med henblik på udstilling af hønsene og du bare vil have nogle "almindelige" hønseringe for at kende forskel på dem, så kan du finde str her på http://racefjerkrae.dk/
som også andre skrev.
I venstre side er der en menu hvor du klikker på "ringbestilling" og i den nye der fremkommer klikker du på "ringstr. "

Mht. køn så er der her i venstre side under "hent filer" en der hedder Kønsbestemmelse.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item6

Der er nogle gode hints til hvordan man kan se det. Men det kan altså godt være svært alligevel.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe