@Ina. Kan du så lade være med at hænge barnevelder ud som ikke børnevenlige!!!
Mine maraner er fritgående havehøns, og mine børnebørn på nu 2, 4 og 10 år har ingen problemer med at være tæt på dem. Hverken i haven eller i hønsehuset.
Nu skal i opføre jer ordentligt kære damer.
Det var jo ikke en for eller imod racer, bare en opfordring til at tage stilling til i første omgang, måske ikke hvem der er smukkest, eller man ønsker sig, men om at tage stilling til hvilken race der vil passe ind i den have/hønsegård man lige nu har mulighed for.
Ligesom man ikke står sig godt ved at have kæmpehøns i et fuglebur, så er det heller ikke en god ide at have de mere dominerende haner, i hønsehave med omkringkrybende småbørn, eller hurtigtflyvende børnehaveunger,,,,
Man er nødt til at satse på det sikre når man har små børn, og så satse på de prangene, farverige, store, eller hvad det nu er man ønsker sig, til ungerne enten er velopdragne, eller flyttet hjemmefra.
Det er vel i alles interesse at det første hønsehold er en god oplevelse, og ikke en engangsting, med mareridt for børn og voksne.
Os der ikke er bange for haner uanset hvad de finder på, må altså se fornuftigt på at ikke alle vore racer er helt rød stue rene.
Betingelsen for at vores racer vinder frem, er jo netop at de kommer godt fra start, og man skal ikke tro at man får en sød fyr ved eksempelvis at blande en orpington med en silke, for det er da den værste djævel jeg nogensinde har haft, smuk som solen selv, men ondskabsfuld over alle grænser,,, så det der med blandinger er heller ingen garanti...
Vi har altså et ansvar synes jeg, for at være realistiske på vores racers vegne, og at spørge lidt ind til hvad det er for et liv de skal leve, når de forlader vores egen hønsegård, hvor alt selvfølgelig er ro og orden, det er jo ikke meningen at folk skal sige "aldrig mere høns" fordi vi ikke har været behjælpelige nok.. efter bedste evne naturligvis.