Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ udstilling  (Læst 3160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fjerkræ udstilling
« Svar #30 Dato: 22 Januar , 2012, 21:01 »
@ Poul

Kan du så komme afsted til din lokale fjerkræ klub. Når du har så mange gode ideer. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 22 Januar , 2012, 21:21 »
Meget enig Kenneth, nogle af dommernes skrift er forfærdelig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #32 Dato: 22 Januar , 2012, 21:36 »
@ Poul

Kan du så komme afsted til din lokale fjerkræ klub. Når du har så mange gode ideer. /o
Der er to ting, dernholder mig fra den lokale klub.
1. Jeg tror det er for meget race og for lidt almindelig havehønse hygge.
2. Jeg arbejder om aftenen, og hver anden weekend.
Så indtil videre holder jeg mig til "klubben" her på siden. Den syntes jeg til gengæld er super.
Her findes næsten alt.
Men hvis nogen syntes at vi her skal være primus motor for "havehønse dagen" så er jeg helt klart med
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #33 Dato: 22 Januar , 2012, 21:42 »
Poul nu ikke alle de dårlige undskyldninger. ;) ;D

Jeg har også dyr, hus, familie, venner og hjem og fuldtidsarbejde, hver anden weekend og om aftenen og jeg formår stadig at kunne være formand for en klub, deltage i bestyrelsesmøde, diverse p.r arrangementer samt avle og endvidere udstille et par gange om året.

Og der er medlemmer af alle slags i en klub. Og uanset hvilke høns de har, så skal de passe på samme måde.

Det er klubberne som har brug for din hjælp  og ideer. Så også du og andre med samme mening synes det er spændende at komme og se en udstilling.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 21:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 22 Januar , 2012, 21:54 »
De første gange jeg var på udstilling som besøgende (på lokale udstillinger), synes jeg også der var for langt mellem denne 'verden' og lille mig. Det virkede noget indspist, man kunne ikke se forskel på udstillerere og besøgende og der var ikke nogen der umiddelbart indbød til at man stillede de 'dumme' spørgsmål...

Nu har jeg selv været med til at afholde en udstilling i min lokalklub, og vi prøver at være meget imødekommende og snakke med folk, allerede når de kommer ind - vi går rundt med et badge med klubbens logo og prøver at gå rundt og få snakket med så mange som muligt. Er der børn, tager vi en høne (egen  ;) ) ud og lader dem klappe den og så kommer der flere os skal røre og spørge...

De fleste klubber afholder - såvidt jeg ved - PR arrangementer forskellige steder, det kan være på det lokale torv, storcenter, plantecenter m.v. og det er en rigtig god mulighed for at få folk i tale. Et hold kyllinger eller en skruk eller en rugemaskine med klækning er virkelige hits!

Vær ikke flov over at deltage - jo flere vi er, jo bedre (og jo mindre arbejde pr. medlem i klubben  ;) )
Og husk: Der findes ufatteligt mange flinke hønsefolk!! Måske er det fordi der ikke er 'penge' i høns som ved så mange andre dyr...  8)
Mvh Marianne

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #35 Dato: 22 Januar , 2012, 22:01 »
Der er da lige noget jeg synes der skal med her.

Som udgangspunkt har jeg jo også "bare havehøns" MEN mine havehøns, er avlet efter alle kunstens regler, af en der i hundrede år mindst, har brændt for racen, og det er jo netop det jeg sætter så stor pris på, at de ser ud som standarden foreskriver, men da også at en orpington netop har den egenskab at være en hyggelig omkringtrillende høne med den superloyale rolige børnevenlige hane som partner, som det sig hør og bør for en orpington.
Hvis nu der ikke var nogen der gik op i at bevare den fanstastiske standard, ja så ville racens personlige egenskab jo også brænde ud, og det ville ende med bare at være høns, som man jo egentlig ikke kender på forhånd. Ikke at det ikke kan være i orden med sådanne overraskelser, for det har vi jo her dagligt dejlige historier om, men hvis ikke nogen tog sig af  standard og udstilling, ja så havde vi kun høns, og her kan vi tale om Kedeligt.
Det er jo netop muligt at vælge en race med lige det temperament man mener passer til hønseholdet og den have de skal bo i.
De her nævnte racer er bare et udvalg, og ikke nødvendigvis de eneste man kan have, eller ikke have.
Eks.vis har du små børn der gerne skal kravle og løbe i haven, men du vil gerne have maraner og barnevelder som fritgående havehøns, og her siger jeg ikke et eneste dårligt ord om de to racer, men kun at jeg ville vælge orpington og silkehøns, indtil jeg havde opdarget mine børn, til at omgås dyrene på fornuftig vis, inden jeg så efter at børnene var konfirmeret, købte de ønskede racer, eller hvis ikke holdt dem i hønsegård.
Dette sat på spidsen

Det kan ikke nytte vi vil have noget der ikke kan passe ind i det liv vi selv vil leve i vores have, sådan er det.

Dette er fuldstændig identisk med historien om racehunde og så "de andre"
Sæt pris på de, der så gerne bruger tid og penge på, at vedligeholde det du gerne selv vil eje og bruge, og deltag gerne, måske kan du netop bidrage med noget værdifuldt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #36 Dato: 22 Januar , 2012, 22:04 »
Ina  /o

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #37 Dato: 22 Januar , 2012, 22:12 »
Alle ideer er mere end velkomne, de skal bare ikke kun komme her, men ude i klubberne, hvor det rigtige fjerkræ liv foregår.

Men på de fleste generalforsamlinger er emnet indkommende forslag altid gabende tom.

Det kniber meget med at få folk op af stolene og ud i det virkelige liv og virkelig gøre noget. For der skal også være folk til at gøre det.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 22:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #38 Dato: 22 Januar , 2012, 22:27 »
@ Poul

Du skal bare blive medlem i den lokale klub, møde op på generalforsamlingen og fremlægger dine gode ideer samt hjælpe med at få dem udført på deres udstilling.

Ialt en aften og en weekend i tid. /o ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #39 Dato: 22 Januar , 2012, 22:42 »
de skal bare ikke kun komme her, men ude i klubberne, hvor det rigtige fjerkræ liv foregår.

Hov, hov Lene.  :D ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #40 Dato: 28 Januar , 2012, 08:21 »
Poul, Halldor, Tanja, Ina, Marianne og Frank.. ja, stort set alle jer der kar skrevet på tråden: Jeg har lige siddet og skrevet alle jeres ideer og forslag ned, som jeg vil tage med på bestyrelsesmøde næste uge. Til generalforsamlingen for nogle uger siden, påpegede jeg netop ting jeg som ny, for bare et år siden, havde oplevet i klubben og som jeg synes kunne gøres meget bedre. Alle nikkede og synes der var en pointe i, at vores klub, eller klubberne generelt, skal være bedre til at favne havehønsejere. Når/hvis vi får havehønsejere ind i klubben, er der jo en sandsynlighed for at de med tiden får lyst til at udstille. Men vælger de ikke at ville udstille, nogensinde, så er de stadig respekterede medlemmer af lokalklubben på lige fod med alle andre. Det kunne jo f.eks. være havehønsejerne man trak på hvis man skulle have små stande med klappehøns og kyllinger til en udstiling, eller lavede en disideret "her er alle dumme spørgsmål velkomne" stand. Det kunne fint være en avler og en havehønsejer. Jo alt det tager jeg med til bestyrelsesmøde. Blev valgt ind som 2. suppleant til generalforsamlingen- men selvom jeg ikke har stemmeret, har jeg en masse på hjerte  ;) Om ikke andet, kan jeg måske udvide synspunkter der findes på klubben og dens fremtidige visioner - det er min vision  ;D
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #41 Dato: 28 Januar , 2012, 15:42 »
Det synes jeg lyder, som en rigtig god ide. Vores problem er at vi prøver at lave nogle ting for havehønseejere og prøver at få folk med, men det lykkes så sjældent for os hvilket er lidt trist for vi vil gerne have dem med uden at de behøver at udstille eller føle sig dumme.
Vi har dog også medlemmer, der bare er med for at støtte klubben, men har givet udtryk at de ikke gider være med til sådane ting. Det er jo dejligt at de gider at støtte os alligevel synes jeg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #42 Dato: 28 Januar , 2012, 16:04 »
@Ina. Kan du så lade være med at hænge barnevelder ud som ikke børnevenlige!!!  ;) ;D
Det kan godt være at navnet forleder folk til at tro at de går og vælter børn. Min yngste ville i hvert tilfælde ikke have den slags monsterhøns på matriklen da han hørte hvad de hed. Men de er utroligt nemme og rare. Også de haner jeg har haft! Og da vi var på efterårsferie skulle naboerne passe vores høns for første gang. De har noget yngre børn end os, og da vi kom hjem fortalte forældrene, at de nærmest ikke havde kunnet få ungerne væk fra hønsegårdene. De havde nærmest bosat sig derinde. Så jeg vil påstå at barneveldere er mindst lige så egnede som have-hygge-høns i en børnefamilie som dem du nævner. Og det er der rigtig mange af de andre store racer der også er. Vi er selvfølgelig alle vildt begejstrede for de racer vi selv har valgt, men der er mange racer der har samme gode kvaliteter. Jeg er f.eks. temmelig sikker på at maran og sussex også er gode og børnevenlige høns, selv om jeg ikke selv har haft nogen af dem. 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #43 Dato: 28 Januar , 2012, 16:15 »
Mange tak for det gode grin ;D Den havde jeg ikke tænkt på før en Barne vælter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #44 Dato: 28 Januar , 2012, 16:22 »
Mine maraner er fritgående havehøns, og mine børnebørn på nu 2, 4 og 10 år har ingen problemer med at være tæt på dem. Hverken i haven eller i hønsehuset.