Der er da lige noget jeg synes der skal med her.
Som udgangspunkt har jeg jo også "bare havehøns" MEN mine havehøns, er avlet efter alle kunstens regler, af en der i hundrede år mindst, har brændt for racen, og det er jo netop det jeg sætter så stor pris på, at de ser ud som standarden foreskriver, men da også at en orpington netop har den egenskab at være en hyggelig omkringtrillende høne med den superloyale rolige børnevenlige hane som partner, som det sig hør og bør for en orpington.
Hvis nu der ikke var nogen der gik op i at bevare den fanstastiske standard, ja så ville racens personlige egenskab jo også brænde ud, og det ville ende med bare at være høns, som man jo egentlig ikke kender på forhånd. Ikke at det ikke kan være i orden med sådanne overraskelser, for det har vi jo her dagligt dejlige historier om, men hvis ikke nogen tog sig af standard og udstilling, ja så havde vi kun høns, og her kan vi tale om Kedeligt.
Det er jo netop muligt at vælge en race med lige det temperament man mener passer til hønseholdet og den have de skal bo i.
De her nævnte racer er bare et udvalg, og ikke nødvendigvis de eneste man kan have, eller ikke have.
Eks.vis har du små børn der gerne skal kravle og løbe i haven, men du vil gerne have maraner og barnevelder som fritgående havehøns, og her siger jeg ikke et eneste dårligt ord om de to racer, men kun at jeg ville vælge orpington og silkehøns, indtil jeg havde opdarget mine børn, til at omgås dyrene på fornuftig vis, inden jeg så efter at børnene var konfirmeret, købte de ønskede racer, eller hvis ikke holdt dem i hønsegård.
Dette sat på spidsen
Det kan ikke nytte vi vil have noget der ikke kan passe ind i det liv vi selv vil leve i vores have, sådan er det.
Dette er fuldstændig identisk med historien om racehunde og så "de andre"
Sæt pris på de, der så gerne bruger tid og penge på, at vedligeholde det du gerne selv vil eje og bruge, og deltag gerne, måske kan du netop bidrage med noget værdifuldt.