Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ udstilling  (Læst 3151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Fjerkræ udstilling
« Svar #15 Dato: 22 Januar , 2012, 19:18 »
Charlotte!
Jeg har masser af ideer til en fjerkræ udstilling, men det vil være en hel anden type, hvor race avlen vil være en væsnetlig mindre del. Formålet vil ikke være det samme.
Hvis en udstilling skal inspirere flere til at have høns, skal det handle om høns, og ikke om at min er finere end din.
Det er for den lille gruppe. Og fuld respekt for dem.
For mig ville en fjerkræ udstilling være fyldt med udstyr, indretning,fremvisning af små hønse familier, gerne mange forskellige racer, men med vægt på deres egenskaber.
Jeg tror måske at den allerbedste fjerkræ udstilling, bør holdes som åbenhus arrangementer rundt omkring i vores haver, med base i den enkeltes hønsehold, med besøg af andre hønseavlere og foreninger. Noget i stil med høsenes dag, altså en, fast tilbagevendendr, landsdækkende lokal hønseudstilling.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 Januar , 2012, 19:20 »

For mig ville en fjerkræ udstilling være fyldt med udstyr, indretning,fremvisning af små hønse familier, gerne mange forskellige racer, men med vægt på deres egenskaber.

Kan du ikke starte sådan én?? Jeg vil meget gerne komme og også hjælpe til  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 22 Januar , 2012, 19:20 »
Jeg er "begyndt" på en ny tradition med kataloget! Jeg skriver pointene op for alle dyrene som er med, og når man kommer hjem så kan man lige kigge det igennem en ekstra gang igen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #18 Dato: 22 Januar , 2012, 19:23 »
En lille beskrivelse og historie om racerne ville være godt. Sådan en A5 der kunne hænge ved racen hvor den begynder og fortælle en lille historie. Som agent-hønsene havde på LU. Den kunne evt. tages fra special-klubberne (eller leksikon..), eller avleren kunne selv skrive den.
Det kunne f.eks være hvorfor silkehøns er blå og deres besynderlige fjerstruktur.
Hvor krainköpper stammer fra osv.

Sådan noget ville sælge til folk der ikke er inde i tingene og være et fint udgangspunkt at stille spørgsmål ud fra.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 22 Januar , 2012, 19:31 »
En lille beskrivelse og historie om racerne ville være godt. Sådan en A5 der kunne hænge ved racen hvor den begynder og fortælle en lille historie. Som agent-hønsene havde på LU. Den kunne evt. tages fra special-klubberne (eller leksikon..), eller avleren kunne selv skrive den.
Det kunne f.eks være hvorfor silkehøns er blå og deres besynderlige fjerstruktur.
Hvor krainköpper stammer fra osv.

Sådan noget ville sælge til folk der ikke er inde i tingene og være et fint udgangspunkt at stille spørgsmål ud fra.

Det havde de ihvertfald på Møns udstilling for et par uger siden! Der var en helt opslagstavle fyldt med infomationer om de forskellige racer.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #20 Dato: 22 Januar , 2012, 19:33 »
Jeg må tilstå at jeg er lidt enig med Poul her. Jeg har været til 3 udstillinger nu, og der er mange flotte høns, men for en hel nybegynder mangler jeg følgende nyttige ting på en fjerkræudstilling (det jeg savnede da jeg første gang var på udstilling):

Hvad betyder pointene? Hvad er kendetegnet ved hver race? Er hønsene på udstillingen til salg? Hvordan kommer jeg i kontakt med ejeren af de dyr der er udstillet? Hvordan starter jeg op med høns? Hvordan ser æggene ud fra de forskellige høns?

En stand med lidt klappehøns og nogle kyllinger ville være et godt tiltag - og/eller en bod med salg af hønseting. Lidt nyttig information og forklaring i kataloget til udstillingen ville også være en god ting. Jeg smed mit katalog fra Fuglebjerg lige i skraldespanden sidste år, da jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge det til.
Hej  ;D

Så skulle du da have været med på LU i Herning  ??? Der var da alt det du savner. Og der sad sedler med tilsalg hvis man kunne købe dem. Jeg købte selv flere forskellige der  /o Og America Thisted havde jo en stor stand med alt mellem himmel og jord til høns. Og gav 25% rabat oven i købet  /o Og der var også store indhegninger hvor man have sat hele stammer sammen.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #21 Dato: 22 Januar , 2012, 19:34 »
Jeg er "begyndt" på en ny tradition med kataloget! Jeg skriver pointene op for alle dyrene som er med, og når man kommer hjem så kan man lige kigge det igennem en ekstra gang igen.

Rigtig fornuftigt /o  Jeg har haft stor glæde og nytte at dette i årenes løb. Pludselig står man og skal finde gode dyr (høje point) sådan findes de hurtigt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 22 Januar , 2012, 19:55 »
Poul, du skulle prøve at komme til LU, der er der masser af det, du efterspørger /o
I øvrigt havde jeg en dejlig dag i selskab med Finn, og andre gode forummedlemmer, dejligt, når I lige kommer hen og siger hej *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #23 Dato: 22 Januar , 2012, 19:56 »
Hej  ;D

Så skulle du da have været med på LU i Herning  ??? Der var da alt det du savner. Og der sad sedler med tilsalg hvis man kunne købe dem. Jeg købte selv flere forskellige der  /o Og America Thisted havde jo en stor stand med alt mellem himmel og jord til høns. Og gav 25% rabat oven i købet  /o Og der var også store indhegninger hvor man have sat hele stammer sammen.
Det var jeg også ;). Men jeg så ikke så meget pga. bilnedbrud på vejen til Herning :-\.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 19:58 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2012, 20:23 »
De fleste avlere er da også interesserede i om de gode dyr også lægger æg, for et dyr som hverken kan lægge æg eller befrugte, kan i sagens natur heller ikke få særlig mange eller slet ingen kyllinger.

En god høne, som endvidere skal lægge RIGTIG mange æg, kan heller skrukke særlig meget, så det hænger heller ikke sammen.

Endvidere skal temperamentet også være i orden, for hvem gider nervøse eller aggresive dyr, som går på folk eller æder hinanden.

Ligeledes med sundhed, så hedder faktisk første punkt på pointkortet :
Livskraft, type, kropsform, samt det for racen typiske. Så et sygt og skravlet dyr hører ikke hjemme på en udstilling.

@Tanja

Svarene på dine spørgsmål kan du få ved at spørge, der er altid mange folk, som futter rundt på en udstilling, og som regel er de klædt på, så man kan se at de hører till den pågældende klub.
Ligeledes er der også en udstillerliste i kataloget.

Angående salg på udstillinger, så er der et større papir arbejde, som skal laves til fødevarestyrelsen, så derfor vælger de fleste klubber dette fra, da der er RIGELIGT at gøre på en udstilling.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #25 Dato: 22 Januar , 2012, 20:27 »
Jeg er også kommet hjem efter en god tur til Hundslund. Jeg synes udstillingen er virkelig flot sat op og indbyder med varme og hygge, samt god plads imellem burene. Desværre er dyrene ved at være trætte på denne tid af året og gider ikke mere og derfor ikke stiller sig an og viser det bedste frem.

Jeg kan dog godt se det fra Pouls synspunkt at det måske kan blive lidt kedeligt at se på de samme dyr række op og række ned. Også fordi det er en specialudstilling for urdværge bliver den lidt ensformigt at se på med hensyn til racer og farver. Dog ser man også forskelligheden med de mange farver inden for hver race.

Poul har bestemt nogle gode ideer, som vil være med til at forbedre en udstilling. Det ville også gøre den mere spændende for andre, som ikke går op i detaljerne. På en lokaludstilling ser jeg også helst et stort udbud af racer der har forskelligheder, men samtidig vil jeg gerne lige have en at konkurere lidt med.

Det vil nok være svært at få nogle til at stå og sælge foder og udstyr til høns på lokaludstillingerne, men man kunne måske vise nogle forskellige foderblandinger til folk og beskrive hvad der er i, samt hvad det gør godt for. Det kunne måske give nogle ideer til folk. Billeder af forskellige hønsehuse med indretning vil måske også være en ide. Det er mange småting, som kræver ekstra tid at sætte op. Så hjælp jeres lokalklub med sådanne småting og det vil kunne blive en meget flottere udstilling.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 22 Januar , 2012, 20:29 »
Der er også mange klubber, som arrangere hønseaftener, hvor man tager rundt og ser fjerkræ. Så det er der ikke så meget nyt i.

Og ja udstillinger er selvfølgelig konkurrence, men det er også lige så meget at racerne stadig beholder sine typer, så en Sussex stadig ligner en Sussex.

For hvis det er lige meget, så er det også lige meget med at have racer og så kunne vi alle bare have røde og hvide hybrider.
Og det ville dæleme være trist.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 22 Januar , 2012, 20:32 »
Og til alle jer med gode ideer, se dog at komme afsted til jeres lokale klubber og få udført dem, for der er jo brug for jer. /o
Og det kan ikke være på et bedre tidspunkt end nu hvor alle generalforsamlingerne står ved døren og et nyt kalenderår er startet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 22 Januar , 2012, 20:53 »
Hej

Jeg syntes den udstilling i Odder var rigtig go.
Faktisk mest pga. alle hønsene og den stand der var fra Forum. Man kan komme hen og spørge 2 utrolig søde og velvidende personer.
Jeg ved godt at mange der går på en udstilling ved en masse men når man er en anelse genert er det bare så super rart at kunne gå hen til en stand og stille alle sine fjollede spørgsmål. Super super

1.Dog mener jeg også at man ved hver race kunne sætte en seddel op med standarten til racerne så vi også kan følge med :)
2. Så kunne det være super fedt hvis man kunne læse hvad der stod på dommer kortene det er altså svær ( skriver selv rigtig grimt men ingen skal heldigvis læse det)
3. En stand med tilbehør og foder til os der ikke køber flere paller hjem og har alt hvad vi skal bruge.
4. Evt salg af høns ved ikke om man må osv. Men det kunne give det sidste til mig som er ny i hønse faget.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 22 Januar , 2012, 20:55 »
Hvis der skal sælges artikler på en udstilling (hvilket er en god ide), så kræver det at standen er bemandet hele tiden, så folk ikke løber med tingene.

Men der ER rigtig mange andre ting, som også skal klares på en udstilling, jeg tror det er de færreste som virkelig ved hvad det kræver og de færreste der ved hvor lidt folk som vil yde, når det gælder.
Der er folk som helt frivilligt og ganske ulønnet afsætter 3 dage (fredag, lørdag og søndag) for at gøre det.

og hvis det skal være folk fra et firma, så forventer de så sandelig også at der et salg, hvis de skal bemande en stand i en hel weekend.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: