14/1: rugemaskinen startes med 13 blå æg og 6 lysebrune
De blå æg er ikke af helt kendte aner, men jeg krydser fingre for at min engelske Araucana-hane har været besidderisk nok til at holde silkehanerne på afstand af hans høns. Det finder man vel nok ud af hvis nogen af kyllingerne kommer ud med dun på benene

Så de blå kommer enten fra Araucana/Araucana eller Araucana-silke.
De lysebrune æg er også spændende! De kommer fra dværghønsehuset, og kan med rimelig stor sikkerhed fastslås til at være MINDST halvt gul/sortsømmede Dværgorpingtoner. Desværre tvivler jeg på at befrugtningsprocenten er særligt høj, da min søde hane døde omkring nytår :/ - Men MÅSKE er de de sidste tilgængelige avlsmulighed med hans gener. De kan også være halvt amerikansk Araucana, da jeg havde 2 haner gående i samme hus. Dog har jeg
aldrig set dem hoppe på høner, og dem er der ellers ikke mangel på i omgangskredsen. Det kan også være min gul/columbia-dame der har lagt dem, og så bliver de en krydsning af de 2 forskellige farver... spændende!
15/1: Endnu et blåt æg tilsættes
17/1: Og endnu et blåt æg introduceres i maskinen (Vi er nu oppe på 15)
20/1: UPS! Kom til at bestille 15 dv-orpington æg mere, og fandt plads i en rugemaskine på anden matrikel - Så er racens udvikling her reddet, hvis mine egne 6 æg svigter

Desuden hentede jeg idag det bur, jeg skal ombygge til en fornuftig kyllingemoder (fik det for en 50'er

)
21/1: Bruger timer på at skille de unødvendige dele fra buret og anskaffer plexiglas. Det begynder at tage form nu, mit gør-det-selv-projekt

Laver en stikprøve med lysning af rugeæggene, 2 lyse og 2 blå. Resultat: Begge blå viser efter kun 7 dage rimeligt tydelige edderkopper. Hos orpe-æggene er der dog kun edderkop i et af de to. Krydser fingre for de resterende fire
Jeg glæder mig

(Skal siges at det nok er første gang vi ruger så tidligt, men så er min kyllingemoder jo også klar til brug

)