Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: små dværghøns  (Læst 892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mike st

• Passiv bruger
små dværghøns
« Dato: 21 Januar , 2012, 23:47 »
vi skal have nogle små dværghøns der i første omgang skal være sønens og er falden for bantam men er tvirvel om ders temprament er en  man kan gøre tam eller er der en anden af de helt små der er mere rolig hvad er jers erfaringer med de små

kyllingesalg

• Gæst
Sv: små dværghøns
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 23:53 »
Hej  ;D

Og velkommen til. Jeg ville vælge nogle silkehøns hvis det var mig. De kan jo heller ikke flyve.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2012, 00:06 »
Hej og velkommen

vi har sebright og min erfaring er at de er meget nemme at gøre tamme og at det er nogle sjove små personligheder, men de er flyvske
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2012, 00:26 »
Ja Bantam er lidt specielle for lige så rolige og tamme hønerne kan blive, lige så tossede og aggresive kan hanerne være og de er ikke til at spøge med.
Min lillebror har haft dem og nøj hvor har jeg mange skræmmer efter dem. De gik hos os tre sammen(hannerne) og først bliver man angribet af den ene, så fanger man den, så kommer den næste og så fanger man den og med en hane i hver hånd angriber den trejde i ansigtet. De var ikke altid sjove, men vi har haft nogle gode stunder med dem også. Vi oplevede dog det at hvis de ikke var så aggresive og ikke angreb os var befrugtningen utrolig dårlig, derfor måtte vi desværre bevare denne enskab hos dem at hanerne gik til angreb. Skal lige siges at hvis man bruger meget tid på dem som kyllinger kan man sagtens få nogle tamme haner ud af det og disse vil være søde og rare.

Jeg ville hellere foreslå Hollandske Dværge, Sebright, Chabos og Antwerpener Skæghøns, hvis han gerne vil have noget der er så småt.

Hollandske Dværge har jeg ikke erfaringer med, men den der har haft dem i vores område har haft problemer med dem fordi de har været for sarte.

Sebright kan være sart og er måske ikke en man begynder med, men de bliver nemt tamme og hanerne går fint sammen. Her skal man virkelig søge for at de går tørt og ikke får træk. De koldest dage om vinteren kan det også nogle gange være godt at de får lidt varme eller noget halm de kan ligge og hygge sig i. Sebright er som regel heller ikke den store æglægger og vil gerne have lys og varme før æglægningen begynder. Mange har problemer med at klække dem, men det er så det der er nemmest for os, så sådan kan vi jo være så forskellige.

Chabos er en sød lille høne, som nemt bliver tam og graver ikke det store i haven med deres korte ben. De er ikke den store æglægger, men ruger gerne deres egne kyllinger ud og passer dem flot. Ved disse skal man være lidt opmærksom på frostskader i hoveddelende om vinteren, da disser er meget store og derfor nemmere har tendens til at få disse.

Antwerpener Skæghøns er min farvorit og min ynglingsrace, så jeg skal prøve at lade være med at rose den for meget. Dette er en kæk lille race, som nemt bliver tam i forhold til andre hønseracer er min erfaring. Selv hanerne kommer hen for at blive nusset på brystet. Nogle stammer ligger flere æg end andre og derfor lidt forskelligt hvor mange der kommer. De er også forskelligt om de forskellige stammer ruger, men dem der gør er som regel gode til det. Kyllingerne siges at være sarte til at starte på og det største problem skulle være at lære dem at drikke og spise selv. Dette har jeg aldrig haft problemer med, men derfor kan det godt passe. Kyllingerne kan være lidt flyvske, men når de bliver voksne bliver de fuldstændige tamme og rolige.

Håber du kan bruge det til noget og Hollandske Dværge ligner jo ellers lidt Bantam med de store runde haler og højt båret stort bryst.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Mike st

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2012, 00:43 »
Tak for velkomsten og mange tak til Frank  :) der var lige sådan noget jeg gerne ville vide

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2012, 01:50 »
De små urdværge har tit bedre af at få lidt mere protein i koster end andre dværge og store høns, samt de fleste har bedre af at blive ruget ud af skruk. Det har andre racer, somregel også men ikke i samme grad, som urdværgende.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2012, 07:55 »
Velkommen på forum, Mike :D
Jeg kan se, du bor i Østjylland, og vil da anbefale jer at besøge:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22706.msg205586#msg205586
Hvor der er åbent fra 9 - 14 i dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mike st

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2012, 09:41 »
Tak vi var i Hundslund i går og der var rigti mange fine høns vil ikke gør det nem at vælge vi har høns i for vejen til og løbe rundt i haven men vi kunne og  tænke os flere og muligevis lave lidt avl ja det kan være svært og begrændese sig det er der nok nogen der kender så første svære beslutning er og vælge en race

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2012, 10:09 »
Jeg har antwerpnere som hygge høns, og kan varmt anbefale dem.
Har ikke noget at tilføje til Fransk gode beskrivelse af dem.
Mine skrukker nemt passer egne og andres kyllinger til UG og er ufatteligt hyggelige :D