Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtet æg?  (Læst 3028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas B

• Bruger
Befrugtet æg?
« Dato: 21 Januar , 2012, 22:12 »
Mine Sort og orange båndet dværg wyandotter har i dag lagt det første æg i to mdr. Mit spørgsmål er om jeg allerede nu kan regne med at de er befrugtet og kan samle æg ind. Jeg har ikke bemærket at hanen har gjort kur til hønsene, så ved ikke om han gør sin del af arbejdet. :-\

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Befrugtet æg?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 22:23 »
Lidt svært fra din profil at se hvad du har af høns. Men mon dog ikke hanen har gjort sin del af arbejdet indtil videre.
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 23:31 »
Lidt svært fra din profil at se hvad du har af høns. Men mon dog ikke hanen har gjort sin del af arbejdet indtil videre.

Det står hellere ikke i første sætning!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2012, 23:41 »
Der var du hurtig Martin!!  :D /d

Der står så meget i første linie, men lad os ikke være så nøjeregnende.

har i dag lagt det første æg i to mdr. Mit spørgsmål er om jeg allerede nu kan regne med at de er befrugtet og kan samle æg ind.

Jeg tror der er tale om én hane og 700 høner!!!!!!

Så skal vi ikke blot vente på lidt yderligere information fra spørgeren.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 00:06 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2012, 07:44 »
Velkommen på forum, tbrondtved :D
Dine æg er sandsynligvis befrugtede.
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at du skal have opdateret din profil med fuldt navn, før du har mulighed for at skrive videre på forum.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2012, 22:05 »
@Thomas B

Jeg kan se du har været på tidligere i dag. Jeg ved ikke om du har udfyldt din profil godt nok for at kunne svare/skrive videre på Forum, men ellers er det en god ide at gøre det. Her er megen hjælp at hente.

Grunden til mit indlæg i går, med reference til at jeg ikke kunne se hvad du havde af høns (antal), var at én hane kan magte at sørge for befrugtning af æg fra et vist antal høns.
Hvor mange høner en hane kan håndtere, er meget forskelligt. Og en hane vil typisk have 1 eller 2 favorithøner.

Men hvis du feks har 1 hane og 3-5 høner, er der en rimelig sandsynlighed for en forholdsvis god befrugtning. Hanen behøver ikke 'træde' hønen dagligt for at sikre befrugtning af hendes æg.

Så jeg tror godt du kan begynde at samle æg til rugning.

Held og lykke.

Mvh
Erik Andersen

Offline Thomas B

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2012, 07:25 »
Hej Pilegaarden,
Mange tak for dit svar. Jeg har én hane og 4 høner, så det lader til at være et godt antal. Jeg har afholdt mig fra at samle ægget ind, og håber snart der kommer flere, som de kan ligge sig på.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2012, 07:39 »
Vær lige opmærksom på at rugeæg ikke kan tåle frost. Så du skal nok samle dem ind og opbevare dem ved 10-15C hvis du vil have kyllinger..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi