Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp (æg på skidebrættet)  (Læst 1323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
Hjælp (æg på skidebrættet)
« Dato: 21 Januar , 2012, 19:00 »
Hej i kloge hønse-hjerner
Vi har 4 unge høns der begyndte at ligge æg i starten af december. Desværre kniber det lidt med at finde reden, istedet sætter de sig på pinden og ligger ægget, med det resultat at 2 ud af 3 æg er smadret. Ja faktisk går de ind ved højlys dag i et helt tomt hønsehus og hopper op på pinden for at ligge ægget, så det er altså ikke fordi at alle reder er optaget at de bliver "tvunget" til at ligge deres æg fra pinden.
Et andet problem er at de andre høns er ved at få smag for de knuste æg. Når de ser et knust æg begynder de ivrigt at spise det.
Jeg har samlet dagens æg i en rede (læs: samlet æg fra skidebrættet) og håber på at det måske kan inspirerer dem, men kan jeg gøre mere? Eller er det noget de vokser fra?  ???

Hønse hilsner

Tanja :)
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 19:29 Fra Tanja2000 »
mvh

Tanja

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp (æg på skidebrættet)
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 19:28 »
Prøv at ligge nogle snydeæg i rederne, det kan lokke dem til at lægge æg det rigtige sted.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ege

• Passiv bruger
Sv: Hjælp (æg på skidebrættet)
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 20:17 »
det gjorde mine osse i starten,
gode reder med halm og snydeæg (marmor æg)

nu er det kun engang imellem der ligger æg på savsmuldet , men efter de kun har tyndt lag i hønsehuset stoppede de osse med det
(ville nemlig ikke rive æg frem fra strøelsen og ikke ane hvor gamle de er )
så slut med tykke lag savsmuld 
sand og tyndt lag savsmuld er super
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn