Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med R-com 50  (Læst 9614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Problemer med R-com 50
« Dato: 21 Januar , 2012, 18:32 »
Hej, ja det er mig der er tilbage. Ny profil, men samme navn. Har lovet mig selv denne gang, at kigge væk fra tråde som evt. vil kunne provokere mig, så jeg kan styre mit temperament.

Jeg har for 14 dage siden lagt rugeæg i maskinen og fugtigheden har været meget svingende. Jeg har ikke ekstra fugtmåler, så jeg kan ikke måle efter om det er fugtigheden eller displayet der er noget galt med. Den er sat til 50% fugt og 37,5 C, men fugten har ligget på helt op til 63% og nu i går 24% og i dag 22%.
Hvad synes i jeg skal gøre? Skal jeg slukke og aflive de fostre der er i æggene (de er levende, men jeg synes ikke de er så udviklede som de burde være)? Eller skal jeg lade den køre færdig?
Jeg kan gøre det at jeg sætter den til at vende manuelt og så sætter ekstra vand ind, men er det for sent?

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Problemer med R-com 50
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 18:57 »
@Lisbeth velkommen tilbage  /o
ja når de er levene skal du da lade den køre videre :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 19:30 »
Hej  ;D

Og du har husket at hælde vand på maskinen  ??? Ellers ville jeg da lægge en lille svamp med lidt vand der ind og blive færdig med dette hold kyllinger før du sender den til rep.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2012, 19:49 »
Tak for velkomsterne, specielt din Jørn  *g, hvor har jeg savnet dig...

Jeg HAR husket at komme vand på. Faktisk så kom jeg vand på 1. dag og allerede 2. dag sagde var beholderen tom igen. Det irriterer mig lidt, at jeg ikke kan vende bunden i vejret på den og se om man kan se hvad der er galt.
Jeg prøver at lade æggene ligge og så se hvad der sker.

Har andre nogen forslag, så kom frit med dem  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2012, 19:55 »
Helt enig. Fortsæt rugningen. Det kan trods alt aldrig gå værre end at der ikke kommer noget ud af æggene. Det håber jeg selvfølgelig at der gør.

Og det kan der sagtens. Der er jo folk der sværger til tørrugning, og får kyllinger ud af det.

Forskellen er selvfølgelig at du har haft meget svingende fugtighed. Noget der mig bekendt ikke tidligere er eksperimenteret i. Hvem ved, måske du får fuldt udbytte af de befrugtede æg.

Mange store 'opdagelser' er opstået ud af 'fejltagelser'.

Så lad os  *k fingre for et godt resultat.

Om 6-8 dage er du, og vi meget klogere.

Og velkommen tilbage, iøvrigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2012, 20:38 »
Du kan jo sagtens nå at tage æggene ud og vende bunden i vejret på maskinen for at se om du kan finde ud af hvad der er galt. R-com´erne tager jo ingen tid om at varme op igen, og høner forlader jo også deres æg ind imellem.

p.s. Skønt at høre fra dig igen Lisbeth.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2012, 20:43 »
Hej Lisbeth....
Velkommen tilbage i hønsegården. God beslutning du er kommet frem til mht. temperamentet. /o <M

Jeg syntes at der af og til godt kan være stor forskel på hvor langt fremme fostrene syntes at være under rugningen.
Så lad dem da bare være og giv dem en chance...

Håber ellers at du og kæresten har det godt og at I oplever lidt mere medvind end livet ellers har budt jer. <F

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2012, 06:39 »
Godt at se dig igen, Lisbeth *l
Jeg regnede nu heller ikke med du kunne undvære forum.
Hvis det var min rugning, ville jeg også fortsætte og håbe på det bedste *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2012, 21:12 »
Tak for alle velkomsterne, det luner  *b

Konen med æggene her og min mand, har fundet ud af hvad problemet var. Efter at Henriette skrev, det med at vores maskiner er ret hurtige til at nå den ønskede temperatur, tog vi i dag maskinen fra strømmen og skilte den ad.
Det er selvfølgelig mig der ikke har tænkt mig om. I en R-com sidder der et varmelegeme som når ned i vandet der påfyldes. Når man så ikke bruger destilleret vand, sker der det som i vaskemaskiner og andet, at der sætter sig kalk  <J Nu har vi så rengjort den indvendigt og prøvet at skrabe så meget af kalken af som vi kunne uden at ridse varmelegemet og derefter satte vi den til igen med æggene i. Nu står den lige så fint og kører på 45% derinde.
Så må vi se om kyllingerne er store og stærke nok om en lille uges tid, til at bryde ud af ægget.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2012, 21:15 »
Håber det går godt med resten af rugningen. Jeg har haft nøjagtig samme oplevelse med 20´eren, men kom frem til at okker og kalk var skylden, så nu bruger jeg kun destilleret vand. Det koster selvfølgelig lidt, men ikke nok til at ødelægge oplevelsen af at r-com´erne er gode maskiner.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2012, 21:18 »
Skal også have fat i noget destilleret vand.

Hvad gjorde du for at få kalken af?

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2012, 21:19 »
Dejligt at høre fra dig igen, Lisbeth  :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2012, 21:20 »
Per skrabte så meget af han kunne, og det var altså forrige år, så tror ikke I får mange problemer fremover, hvis I skifter til destilleret vand. I har jo allerede skrabet alt det I kan.
1 Dansk Landhøne. Stor.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2012, 22:07 »
Per skrabte så meget af han kunne, og det var altså forrige år, så tror ikke I får mange problemer fremover, hvis I skifter til destilleret vand. I har jo allerede skrabet alt det I kan.
Hej  ;D

Tænkte lige på om ikke man kunne bruge noget eddikesyre som i en kaffemaskine  ???

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Januar , 2012, 22:20 »
Det har jeg også selv tænkt på, altså det med eddikesyre, men problemet er at der rundt om varmelegemet sidder et slags plastiketui og det tror jeg ikke kan lide at komme i saltsyre.

Er så glad for at vi har fundet ud af hvad der var galt. Det er simpelthen den bedste rugemaskine jeg nogensinde har haft og nu kører den bare upåklageligt igen. Dejligt  ;D