Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid Lohman  (Læst 12930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Hvid Lohman
« Dato: 21 Januar , 2012, 14:18 »
ÅHH..jeg ved, der er nogen, der korser sig lige nu og tænker RACEHØNS for pokker!!!

Jeg ville blot vide, om der er nogle, der kan hjælpe med informationer om hvid Lohman PLUS billeder af denne industri type?? Jeg er blot nysgerrig og kan bare ikke finde noget selv og da slet ingen billeder  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Hvid Lohman
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 14:51 »
http://www.bulagro.net/productseng.aspx

Her er et billede og et skema over ydelsesevne. Hmmm det er ikke meget mad de får i forhold til det de producerer.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Liv

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2012, 14:50 »
Jeg har 4 af disse høner. De er ret små, men har nogle meget store og slaskede kamme, som hænger ud til den ene side ud over øjet. De er sjove og tror de er af samme race som mine Araucana. De står ikke tilbage for nogle af de påhit mine Araucana laver. De står lige så meget på mine tær som dem og følger, som Araucanaerne, mig rundt i haven og snakker med mig. De giver godt med æg, men de har nu brug for ret meget foder i denne kolde tid for at give æg. Jeg glemte at købe deres kornblanding før en weekend og så stod de af og lavede æggestrejke, fordi de kun havde fuldfoder at spise. Mine Araucana lagde til gengæld de æg de plejede og var ikke følsomme over for foderændringen.

Jeg havde også problemer med at finde en hjemmeside, men endte med at finde en tysk hjemmeside efter møje og besvær. Prøv at søge på "hvid Lohmann LSL"

Nogle hjemmesider kan være:
på dansk: http://www.triova.dk/?id=4641
på tysk: http://www.ltz.de/produkte/Legehennen/LOHMANN-LSL-CLASSIC/
Venlig hilsen
Liv

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2012, 15:09 »
Hej Mette.

Mine høns er industrihøns (tidl. burhøns), og jeg er ret sikker på, at de er samme 'race' som den på billedet. De ligner i hvert fald rigtig meget.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2012, 20:01 »
Tak for tips'ne...og tak for billedet af dem på naturlig vis - det var lige det, jeg havde brug for at se  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2013, 18:20 »
Det er ikke race høns det er hybrider :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2013, 21:42 »
min veninde har også 14 af disse hybrider. købt som start æglæggende ved en der producerer skrabeæg.

de er gode ved hinanden, ingen hakkeri eller noget (som hun syntes racehønsene oftere gør) og hun er glad for lohmann. de lægger hver 1 meget hvidt og stort æg næsten hver dag.

men de spiser altså rigtig meget, så det med at de næsten ikke spiser noget passer vidst ikke helt. de kan måske holdes i gang med æglægning på mindre foder, dette er dog ikke prøvet. min veninde giver stort set adlibitum foder både til hybriderne og racehønsene/blandingerne. hvor det er tydeligt hybriderne spiser en del mere end de andre, men de giver så også en del mere æg.

lohmann skraber meget voldsomt og får hurtigt skrabet græsplænen op i totter :)

de er efter min egen og egentlig også min venindes mening ret grimme, meget små i str. og meget store kamme der hænger.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2013, 19:46 »
Jeg har lige fået mig 5 af slagsen! De har boet i bur de første 18 uger af deres liv, og skulle så ekspederes videre til et "burhønse-ægge-bur", men producenten havde for mange, og i stedet for at de kom levende i en kværn, kom de til mig i en flyttekasse  :o ;D.

De er nu 20 uger. Den første 1½ uge havde de deres egen "ungdomsbolig" så de kunne vænne sig stille og roligt til at kunne bevæge sig, skrabe og forholde sig til lydene fra de andre høns på den anden side af halvvæggen...

De har nu været sammen med de andre i en uge, men går ikke ud! De holder fest dagen lang, i hønsehuset (str. hesteboks), hopper rundt på halmballer og pinde, sover i deres flyttekasse fuld af halm....men en eller anden dag følger de vel med de andre ud i den store hønsegårdsverden  :o.....

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2013, 08:41 »
De kommer rigtigt nok i lastbilen som kværner dem til minkfoder, men de bliver gasset før de ryger til kværnen. Iøvrigt en smart opfindelse, som skåner mange millioner af burhøns for lange transporter ud af landet hvor de ellers også bliver kværnet og ender i kyllingenuggets, færdigretter og kyllingepølser.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2013, 08:58 »
Silver (hvid) Lohmann, er en hybrid på ca. 1½ kg. den bliver også brugt i økologiske besætninger og der må de ikke være næbkuperede, så temperamentet skal helst være i orden.

I øvrigt var det er meget stort problem da øko æggeproducenterne skulle starte deres første besætninger op "i tidernes morgen", for de trationelle ægge hybrider i skrabe/bur produktionen blev jo bare næbkuperet og gik i halvmørke (det gør de nu desværre stadig) og kunne derfor ikke kannibalisere hinanden, så når de blev lukket på "friland" så var der store problemer med det. Så det med temperament var ikke væsentligt.
Så derfor måtte der opfindes æggehybrider som også var avlet med hensyn på temperant også og som kunne begå sig på friland.

Inden nogen nu bliver stødte og sure over mit indlæg, vil jeg derfor tilføje at denne udtalese faktisk kommer fra en producent som har omlagt æggeproduktionen fra burhøns til øko og som jeg har snakket en del.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2013, 10:09 »
Lene

mange tak for Info  /o

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2013, 07:23 »
Lene, jeg ved det udelukkende fra Lina ("Næsby hønseri").... Hun har gennem det sidste år hentet mange høns, både før og efter et liv i bur. Hun fortalte, da jeg hentede mine 5 piger, at hun lagde øjne til, at de kom levende i kværnen! Forklaringen var, at de skulle bruges til minkfoder og derfor ikke måtte gasses.... Jeg ved at det er lovligt, at kværne dem levende, men håber da at du har ret.........

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2013, 10:04 »
Lene, jeg ved det udelukkende fra Lina ("Næsby hønseri").... Hun har gennem det sidste år hentet mange høns, både før og efter et liv i bur. Hun fortalte, da jeg hentede mine 5 piger, at hun lagde øjne til, at de kom levende i kværnen! Forklaringen var, at de skulle bruges til minkfoder og derfor ikke måtte gasses.... Jeg ved at det er lovligt, at kværne dem levende, men håber da at du har ret.........

Det kunne da sådan set være meget interessant at vide helt præcis, om de bliver gasset inden kværn eller ej.. Hvis svaret er ja, så synes jeg da helt sikkert, at den danske befolkning burde vide det...det er jo endnu et incitament til at holde et par høns i haven og humant hukke hovedet af dem til suppe eller i skraldespanden, når tiden er til det, og så har de haft et godt eller ihvertfald bedre liv end dem på "hønserierne"!
Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2013, 17:10 »
Jeg har en bekendt som er økologisk æggeproducent og hende har jeg nu spurgt om hvordan og hvorledes det foregår med lastbilen.

Og hendes svar er :
De bliver da selvfølgelig gasset først. Der er et vindue i kassen så man kan følge dem ned igennem og se at de er døde inden de kører videre med transportbåndet til kværnen.

Bilen/maskinen er desuden "dyrevenlig" idet alternativet er at hønsene skulle stuves sammen på en lastbil og køres ud af landet for at blive slagtet og ende i færdigretter.

Endvidere er udsætter høns (nok mest bur-og skrabehøns) faktisk ikke transport egnet (fordi de er i for dårlig stand), men de må godt transporteres hvis Dansk Fjerkræ Råd og Justitsministeret giver dispentation for det.
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2013, 17:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: