Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pillefyr - hvad og hvordan vælger man ?  (Læst 2392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Sv: Pillefyr - hvad og hvordan vælger man ?
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2012, 09:31 »
Vi har også lige købt hus - med oliefyr. Lige nu er pengene ikke til den energimæssige forandring, men vi har sonderet terrænet, og har lagt os fast (med den mulighed at alt jo naturligvis kan variere over de 5 år, hvor vi ændrer energien i huset).

Pt har vi oliefyr, noget grimmer dyrt noget.
Vores hus er et gammelt bindingsværk fra 1859, og isoleret derefter.
Vi starter op i løbet af de næste to år med at få installeret solenergi. Vi vælger at gå efter størst tilladt areal, og dermed størst mulig produktion. En standard dansk sommer er regnet ud til at give 6500 KW. Altså væsentligt mere, end vi umiddelbart skal bruge, derfor gøres det muligt at sælge el til værket. Desuden supplerer vi med jordvarme og en masseovn inkl varmevandring.
Min hustru har en onkel der forsker i alternativ energi, og ham har vi brugt som vejleder. Vi føler os ikke i tvivl og at denne løsning er den bedste - økonomisk såvel som miljømæssigt.

Bare lige for at smide et alternativ til pillefyret op i luften.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2012, 09:37 »
Det lyder som en gennemtænkt plan. Jeg ville godt give en del for sådan en onkel /o. Men jeg må liiige opponere: et GAMMELT hus fra 1859??? Visse vasse. Dér skal man altså tilbage i 1700-tallet :D.
Du skriver forhåbentligt løbende om projektet? Evt. på Bajlumgaards hjemmeside? Alle gode råd er jo guld værd. Især fra én med en superonkel.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2012, 09:44 »
Så unge hus da :D Når vi kommer hen omkring foråret er det meningen at vi laver en hjemmeside.
Mest muligt selvforsynende på mindst muligt plads, og med mindst muligt arbejde.
Så i hvert fald der skal der nok komme løbende info..

Nå tilbage til emnet, Det er jo ikke kun onklens skyld - han har jo blot kunnet bekræfte og justere i vores ideer. I mange danske kommuner sidder der faktisk et uvildigt (og GRATIS) energirådgivningsorgan - måske I skulle prøve at høe dem ad? Jeg kender en del der har rigtig gode erfaringer med det i hvert fald.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline KEW

• Bruger
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2012, 13:42 »
personligt ville jeg have solvarme anlæg med en god buffer tank og samtidig et solcelle anlæg til strømmen evt kombineret med luftvarme anlæg

jeg kender ham her fra hjemmeværnet han påstår han har dk's billigste solceller jeg har ikke selv efterprøvet det da det ikke pt er aktuelt for mig men overvejer det kraftigt med en regning på22000kr for gas i et 86kvm hus fra 60'erne

http://www.rapsoliefyr.dk

masseovne er også et godt alternativ men fylder meget og skal helst stå i center at beboelse hvis de skal være mest effektive og disse er også i stor udvikling pga. stigende priser på div brændsler.

har hørt jordvarme er på tilbage tog da det er dyrt i oprettelse samt driften har overrasket mange (dyr i strøm)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #19 Dato: 21 Januar , 2012, 15:34 »
jordvarme egner sig ikk til alle jordbundstyper, derfor ikk et alternetiv for alle, skulle jeg skifte idag ville det bilve stoker til flis eller korn, samt bi konkonger, dem er der meget varme i

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 Januar , 2012, 17:29 »
Guld modellen indenfor pillefyr er Baxi's Multiheat.

KEW, skal du have udskiftet din gaskedel? Husk de nye modeller udnytter gassen op til 26% bedre end de gamle kedler (15 år og derover).

Solceller bør max koste 80.000 kr. for 3.500 kWh eller 150.000 kr. for 7.000 kWh.

Jordvarme har de sidste 2 år været en dyr fornøjelse, på grund af de laaange vintre.
I denne varme sæson bliver der vundet lidt ind.
Det største problem med jordvarme er, at folk i et almindeligt parcelhus på 800-1000 kvm grund, for det meste ikke har plads til jordvarmeslangerne.
Jordvarmeanlæg skal have service en gang om året, lovpligtigt.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline KEW

• Bruger
« Svar #21 Dato: 21 Januar , 2012, 17:43 »
@Karinath
vores gasfyr er 9år og når det skal skiftes bliver det til en tysk model som kombinere luftvarme og gas de fåes ikke her i dk endnu men jeg har en tidligere kollega som nu er fjernvarmemester. han mener det er det bedste på markedet pt.
og vi må jo ikke gå andre veje end gas hvor jeg bor sååå >:(
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 21 Januar , 2012, 17:51 »
Vi er ved at få installeret et Baxi pillefyr kombineret med baxi solvarmeanlæg. Håber det lever op til forventningerne!  :D
Mvh Marianne

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2012, 18:13 »
Guld modellen indenfor pillefyr er Baxi's Multiheat.

KEW, skal du have udskiftet din gaskedel? Husk de nye modeller udnytter gassen op til 26% bedre end de gamle kedler (15 år og derover).

Solceller bør max koste 80.000 kr. for 3.500 kWh eller 150.000 kr. for 7.000 kWh.

Jordvarme har de sidste 2 år været en dyr fornøjelse, på grund af de laaange vintre.
I denne varme sæson bliver der vundet lidt ind.
Det største problem med jordvarme er, at folk i et almindeligt parcelhus på 800-1000 kvm grund, for det meste ikke har plads til jordvarmeslangerne.

Der findes idag et jordvarmeanlæg som ikke bruger ret meget plads da det går lodret ned i jorden.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 21 Januar , 2012, 18:59 »
Helt korrekt ;)

Det koster bare det dobbelte at få slangen lodret i forhold til vandret.
Altså 70.000 i forhold til 35.000 kr.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 21 Januar , 2012, 19:43 »

Vi har en enkelt gang forsøgt at få eftersyn på vores. Ringede til det køle-varmefirma, der havde stået for installationen (det var købt gennem SEAS).
Mig: Ja, jeg vil gerne bestille eftersyn af vores jordvarmeanlæg. Det er vist efterhånden 18 måneder gammelt men jeg har glemt det med kontrollen...
Smeden: Kører det ikke?
Mig: Jo da.
Smeden: Hvad er der så galt - taber det væske? Problemer med temperaturreguleringen?
Mig: Næh, det kører fint.
Smeden: Øh, lige et øjeblik....
Smeden igen efter nogle minutter: Øhm hvad er det liiiige at vi skal se på?
Mig: Ja altså, den lovpligtige kontrol, der står i kontrakten...
Smeden: Ja, øh, det har vi ikke prøvet før.
Mig: Næh, men er der ikke en plan for det?
Smeden: Lige et øjeblik igen.
- nu kunne jeg høre mumlen af mange stemmer, derefter igen
Smeden: Ja altså, vi har talt om, hvad vi KAN kontrollere og hvis ikke der er noget galt, så kan vi ikke lige finde på noget - hvis ellers filtrene er renset?
Mig: Ja, det er de. Der var ikke noget skidt i.
Smeden: Nå, men kan vi ikke bare komme forbi en dag og se på det? I må ringe, hvis der er noget galt i mellemtiden, ikke?
Mig. Joh, det kan vi vel. Husk lige at ringe dagen før, ikke?
Smeden, tydeligt lettet: Jo, det skal vi skam nok!
Mig: I skriver lige ned at jeg har ringet, ikke? - hvis nu der bliver problemer....
Smeden: Jo, bestemt. Det er vist første gang nogen har ringet om et tilsyn til et jordvarmeanlæg... Vi har trods alt installeret dem i nogle år efterhånden.
Mig: Nå ja, men det kører da også bare. Men der står jo...
Smeden: Ja, men vi skal da også gerne komme og se på det, ikk`...
Mig: Jamen tak så.

- og næh, de er ikke dukket op endnu. Det er snart 10 år siden ;D.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 20:22 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2012, 22:04 »
vi har ahft vores pillefyr i ca. 4år, den er fra fabrik lige i baghaven CN, nu får du mine(kvindelige) oplevelser med den, hvis du spørger min mand er det nok andre ting han tænker på:
fyret kører  alt efter vejret 6-7mdr om året, resten  supplerer vi med el varme(vand) og brændeoven ved behov.
Den kan tage alt siger producenten- fra piller til træflis, småkager, korn, brænde osv, osv alt hvad sneglen kan trække.
Den er nem at betjene, nem at rense (selv for en kvinde) hvis den går ud- hvilket er sket et par gange fordi man glemte at fylde beholden op, så er den også lige til at gå til og starte op igen.
hvis vi skulle lave noget om - enten større beholder så den ikke skal fyldes op så tit(1xuge) eller beholder der sidder lidt længere ned så selv jeg kan nå op til toppen(vi fyrer med træpiller i 25kg sække og de kan blive tunge at løfte op over hovedet for at nå over kanten af beholderen)
vi har også overvejet solvarme og var jordvarme billigere var det nok foretrukket.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #27 Dato: 22 Januar , 2012, 17:12 »
Vi har kørt med en "ægte" stoker (Gejs) med en 750 l. tank i ca. 6 år og på det nærmeste uden problemer.
Vi har valgt automatisk iltstyring som styrer forbrug, luftblæser, brændseltype, m.m. afhængig af udetemp. og forbrug i huset.
Huset er fra 1914 og er delvis istandsat.
Forskellen på en "ægte" stoker og et pillefyr er, at pillefyret KUN kan køre med piller - mens stokeren er "altædende".
Vi har prøvet at fyre med korn, flis, og piller og bortset fra flisen var for fugtig, så virkede det. Forbrændingen af det fugtige flis blev reguleret af den aut. styring.

Jeg vil dog anbefale meget at du kikker på www.stokerpro.dk (den er MEGET omfattende)

Det er rigtigt, at der er lidt arbejde forbundet med en stoker, men når vi kan opvarme med varmt vand et gammelt hus på 170 m2 for ca. 10.000,-kr./årligt, så vil jeg gerne yde en indsats.
Og SÅ meget er det altså heller ikke.
Jeg skiller det hele fra hinanden en gang om sommeren og laver en hovedrengøring. Det tager en eftermiddag.
Ellers fylder jeg pt. piller på en gang om ugen (ca. 50% af indholdet er forbrugt), skraber den løse aske af vægene inde i fyret og tømmer askeskuffen. Tidsforbrug: 20 min ialt.
Skorstensfejeren har lige været her for at feje og han fortalte, at det er en rigtig fin forbrænding, for der var intet inde i skorstenen. Det tror jeg er den automatiske styring som fixer dette.

Jeg ville ikke betænke mig på at anskaffe mig en ny stoker, når den vi har ikke vil mere.

Henrik

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 27 Januar , 2012, 08:23 »
Jeg vil da også lige give mit besyv med...:

For det første: inden man vælger, bør man nok tage en dyb indånding,
og spørge sig selv......"GIDER JEG EGENTLIG DET HER ?"
For er man typen som mener at alting skal komme af sig selv, ja, så er
det da TRÆLS at man skal hælde piller på, at der skal tages aske ud, og
køres piller ind......!!!!!!!!!!!
Så, er man ikke typen som orker det, så vælg oliefyr, -  og betal det dobbelte...!!!
Jeg har selv fyret med fast brændsel i 16 år, og de seneste 6 år med pillefyr....
- og jeg føler ikke der har været arbejde med det i væsentlig grad. Det kører
bare...og, bemærk...det er ikke et stokerfyr, men, en pillebrænder. Der er en væsentlig
forskel.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #29 Dato: 27 Januar , 2012, 22:28 »
Så er der valgt  /o

Var til åbent hus hos en sælger og fik gennemgået en masse forskellige modeller - både stoker og pillefyr og det blev et pillefyr - en Baxi med 700 ltr. tank - vi er så heldige, at der er en vognport med plads til pillerne stort set lige ved siden af fyrrummet så med en masse automatik på "dyret" og pillerne inden for rækkevidde er vi overbevist om, at valget er det rigtige, men det vil fremtiden selvfølgelig vise  :) Men fulde af fortrøstning og forventning det er vi  :D
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder