Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er Brahma kønsmodne  (Læst 16232 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
Hvornår er Brahma kønsmodne
« Dato: 20 Januar , 2012, 16:30 »
Hvornår begynder en Brahma hane at parre hønerne, og hvornår begynder hønerne at lægge æg?
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hvornår er Brahma kønsmodne
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2012, 23:35 »
ca 6-7 måneder tror jeg det tog hos mig

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2012, 23:44 »
Det betyder ogsaa meget hvilken tid af aaret de er foedt, om de har haft kunstigt lys i vintermaanedene, og andre faktorer som streng/mild vinter. Og selvfoelgeligt, fodret har meget at sige.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2012, 23:52 »
De 6-7 mdr passer også meget godt her. Jeg mener jeg fik et hold kyllinger i april og i slutningen af november måtte jeg slagte de 2 største af hanekyllingerne, da det gik for hårdt ud over hønsene. 2 mere blev slagtet i December og en er slagtet efter jul. Den sidste, som heller ikke skal gemmes, ryger snart samme vej.
Mvh
Erik Andersen

Offline lonesj

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2012, 21:27 »
Tak, så kan det ikke vare længe  :) De er fra sidst i juni 2011 og har haft kunstigt lys hele vinteren. De får hel hvede, piller, rester fra køkkenet og hvad de selv kan finde i haven.
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2012, 21:33 »
@Lone

De mest fremmelige haner er nok ved at være klar.
Jeg tror ikke foderet holder dem (hanerne) tilbage. MEN, du skulle nok overveje at se på din foder blanding hvis du vil have æg!!

Nu skriver du ikke noget om forholdet mellem hvede og piller. Kan du afsløre det?

Så vil jeg, og andre, kommentere på det med æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline lonesj

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2012, 10:59 »
Hanen har lige i dag hygget sig med en af de gamle damer  :o
Mht. foder får de ca. 1 kg hvede og fri adgang til piller. Der er 1 hane og 6 høns. Derudover går de løs i haven hver dag.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2012, 12:57 »
1 kg. hvede om dagen ? Det er da ret meget. ?

En stor høne skal have ca. 140-150 gram foder om dagen, så til 7 høns bliver det ca. 1  kg.

Så bliver der nok ikke spist mange hønsepiller.

Dine Brahma burde både lægge æg nu og hanen skal kunne befrugte nu også.
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2012, 13:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lonesj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2012, 23:28 »
Jamen så passer ca. 1 kg vel også, når jeg har 7 høns af stor race. Hanen er nu særdeles aktiv og hønerne har leveret de første æg  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2012, 23:49 »
Jeg tror ikke du læste (grundigt nok) hvad Lene skrev.

Ét kilo foder om dagen passer fint, MEN - det skal jo ikke være ét kilo hvede om dagen.

I langt de fleste hønsehold hvor der fodres som du gør, æder de sig mætte i hveden og rører stort set ikke pillerne. Det går sikker fint i starten, men hveden sætter sig som fedt, med deraf følgende bivirkninger, som foreksempel manglende æglægning.

Hvis jeg var dig ville jeg reducere hvedemængden til 3-400 g, og lade dem æde piller for resten.

Synes du at pillerne er for dyre kan du jo vælge at blande andre kornsorter sammen med hveden, som feks byg og havre (sidstnævnte skal helst være valset). Så kan du give op til 7-800 g korn om dagen (heraf lige mængder hvede, byg og havre), fortsat med fri adgang til piller.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2012, 07:23 »
Mine høns spiser nu gerne hel havre.

Ja, jeg mener at et kg. hvede om dagen er meget. Hvor meget af pillerne spiser de så ? Og er piller tilskuds eller fuldfoder ?

Jeg blander foder hver morgen og giver dem 150 gram pr. dyr, mere får de ikke. Jeg har ikke foder stående ad libitum.
Dette virker hos mig og mine racer høns.

Men kan jo selvføgelig gøre helt som man selv vil.
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2012, 07:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lonesj

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2012, 09:18 »
Sorry - søvnen var vist ved at sløre blikket :) Mine høns er enten for forkælede eller kræsne, for jeg har prøvet at blande med byg, og det ville de ikke spise - de pillede fint hveden fra, og lod resten ligge! Jeg vil prøve at skære lidt i mængden af hvede, så de spiser lidt flere piller (fuldfoder). De 3 voksne høner leverer fint 2-3 æg dagligt og ingen er fede. De går også løse i haven hver eftermiddag, hvor de jo går og finder lidt lækkerier. Som sagt er kyllingerne fra juni så småt i gang - specielt den sorte Orpington er produktiv - de 2 Brahma har også leveret et par stykker hver, så mon ikke de lige så stille kommer i gang. Prisen på foder er ligegyldig - jeg bliver heldigvis ikke ruineret af at fodre på 7 høns :) Jeg vil bare gerne gøre det så godt for dem som muligt  :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2012, 15:15 »
Lad maden ligge, så skal de nok spise det, hvis de bliver sultne...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline oto

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2012, 16:56 »
Brama er en stor race. Jeg kender ikke foderbehovet til en stor Brama-høne i fuld æglægning; men et gæt på 170-180 gram daglig er næppe helt forkert, så svarer det til 130-140 gram pr. dag for høns, der ikke lægger æg.

Hvis vi antager, at hønsene kan finde 20 % af foderet rundt omkring, skal der tilføres 135-145 gram foder pr. dyr daglig.

Det er nødvendigt at kende proteinindholdet i de anvendte hønsepiller, ligger proteinindholdet på ca. 19 %, skal der gives ca. 105 gram hønsepiller og 35 gram korn daglig. Til 8 dyr bliver det 840 gram æglægningsfoder og 280 gram korn daglig.

Er proteinindholdet ca. 24 % i æglægningsfoderet, skal der gives 70 gram hønsepiller og 70 gram korn pr. dyr pr. dag i alt for 8 dyr bliver det 560 gram piller og 560 gram korn pr. dag. Lidt mere eller mindre i forhold til om hønsene æder op.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2012, 22:48 »
Mine høns er enten for forkælede eller kræsne, for jeg har prøvet at blande med byg, og det ville de ikke spise - de pillede fint hveden fra, og lod resten ligge!

Høns er nok kun kræsne hvis de har foder i overflod. Prøv at reducere mængden af hvede og giv lidt større andel byg i stedet.

De 3 voksne høner leverer fint 2-3 æg dagligt og ingen er fede.

Måske, måske ikke, manglede du et 'endnu' i ovennævnte udtalelse. Måske er de kun nået 80 pct af det stadie hvor de er for fede til at lægge et fornuftigt antal æg. Om 2-3 måneder når de måske tæt på 100 pct. Så under alle omstændigheder vil det ikke skade dem at lære at spise andre, mindre fedende, kornsorter også.
Mvh
Erik Andersen