Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine uden fugt? Nu med billede af maskinen i #4 og evt. klækkestart i #11  (Læst 10224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Har også fuldt lidt med på sidelinien - og hvordan gik udrugningen så.?

Offline Solsort

• Passiv bruger
Vi fik ingen levende kyllinger. Alle pånær én kylling (Det må så være den vi har hørt banke og pippe) lå inde i en sej pose med masser af væske rundt om kroppen. De har ikke været i nærheden af at klække. De var heller ikke helt færdigdannede i "numserne".
Og ja, vi skal jo nok prøve igen på et tidspunkt, men så skal det være med mere overvågning og med termostat og fugtstyring.
Øv altså, det var så synd.

Nå, men jeg ringede så til et rugeri, og han var bare så sød, så vi tog op og hentede en kasse daggamle kyllinger hos dem. Så der blev kyllingehygge alligevel.

FC-Søvind

• Gæst
Vi fik ingen levende kyllinger. Alle pånær én kylling (Det må så være den vi har hørt banke og pippe) lå inde i en sej pose med masser af væske rundt om kroppen. De har ikke været i nærheden af at klække. De var heller ikke helt færdigdannede i "numserne".
Og ja, vi skal jo nok prøve igen på et tidspunkt, men så skal det være med mere overvågning og med termostat og fugtstyring.
Øv altså, det var så synd.

Nå, men jeg ringede så til et rugeri, og han var bare så sød, så vi tog op og hentede en kasse daggamle kyllinger hos dem. Så der blev kyllingehygge alligevel.

Ren nedtur og sørgeligt - for kyllingerne altså...

FC-Søvind

• Gæst
Sv: Rugemaskine uden fugt?
« Svar #18 Dato: 04 Februar , 2012, 23:09 »
Tag en blyant og tegn en klar linie der foelger luftlommen hele vejen rundt. Hvids den IKKE gaar ned og vogser stort inden Mandag, kan du laegge ind en vaad svamp. Hvids det er synlig vekst i lommen paa den tid, koerer du bare videre til dag 18 eller 19, hvor du legger ind en vaad svamp. Jeg rugede engang ud 6 aeg udaf 6 under en varmelampe.

Lur mig om det ikke var ande eller gåseæg...

karina dj

• Gæst
Jeg har ellers rigtig gode resultater med at tørruge og først tilsætte fugt når de begynder at klække... jeg synes nu ikke KUN det var ærgerligt for kyllingerne. Op på hesten igen  /o

Offline Majbrit

• Bruger
Øv....Det var en skam :(
Bedre held næste gang :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvis man på YouTube tjekker ovennævnte opskrift på rugemaskine og hans rugeresultat, ser man, at kun et enkelt af de fire æg klækker. Historien melder ikke noget om, hvor langt henne i udviklingen de øvrige fostre døde.
Han sørgede dog for, at kyllingen kom sammen med nogle jævnaldrende kyllinger, så den i det mindste fik en opvækst sammen med andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Solsort

• Passiv bruger
Min bedste forklaring er, at der har været for koldt i rugemaskinen. Den var for lav i hvert fald et par gange over flere timer.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Når man ruger på evt lidt for lav temp. så kan kyllingerne lade vente på sig en dag eller to, ligesom de kan komme en dag eller to for tidligt hvis man ruger for varmt...
Måske de der ikke var klar, bare skulle have haft en dage mere, men så blev man jo så klog.
Jeg lader altid mine æg ligge til dag 23 så er alle de der kan komme ud, også ude, hvis man har helt styr på startdagen.
Husk altid at tælle den dag med hvor æggene komme i maskinen som dag nul, de har jo først været der en dag når der er gået et døgn.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Solsort

• Passiv bruger
Der var ikke noget at gøre, jeg lod dem ligge til dag 25, og de var døde i æggene, da jeg kiggede.