Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dilemma!  (Læst 4368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Dilemma!
« Dato: 18 Januar , 2012, 16:02 »
Jeg havde jo haft den tanke, at jeg ville gemme en hane til at forsøge på at lave nogle kyllinger selv..

Men nu er det sådan, at jeg har forelsket mig i min blandingshane (der ikke lige nåede at blive slagtet) i stedet for den maran hane, som jeg ville gemme til marandamerne og wyandotterne.. Maranhanen er grim og lidt sky og har det frygteligste gal, der er skinger og træls.. Blandingshanen er tam, kalder på damerne, gør kur og virker som om, at han ved, hvad han skal gøre, modsat den anden, selvom de to stadig ikke er så gamle  :-\

Hvem skal jeg beholde??? Har lige brug for et par input.. Indtil videre tror jeg ikke, der sker noget ved at gemme dem begge, da der ikke er den mindste optakt til slåskamp og lignende  ???

Ps. Blandingshanens mor er rød amerikaner!! Og jeg vil gerne lægge billeder ind, men vejret i dag var ikke lige til det!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Dilemma!
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2012, 16:13 »
hmmm  hvad er formål med hanen skal han "bare passe på flokken" og lave blandingskyllinger? eller vil du have  noget mere ud af dine maraner?
hvis  ham den søde er den bedste  for dig så behold ham, men ingen racerene kyllinger bliver det i denne omgang,
 hvis du beholder dem begge så skal du næsten dele hønsegården i 2 afdelinger  for at være sikker på hvem der træder hvem ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2012, 16:16 »
Maranhanen er sandsynligvis lidt langsommere i sin udvikling end blandingen. Så senere kommer udseendet og et mere tåleligt gal nok også til ham. Tamheden kan der arbejdes med.
Din blandingshane, som lige for tiden er din favorit vil give afkom der er totalt mikset og som du ikke kender egenskaberne på. Ægfarven som er så populær hos maranerne mister du, og overskudskyllingerne er nok noget sværere at komme af med end reneracede eller maran/anden racemix. Der er jo noget om at ægfarven stammer fra faderen, så selv mixede høns vil nok lægge ret mørke æg.
Umiddelbart ville jeg vente og se om ikke maranen retter sig, men hvis dens temperament og udseende ikke bliver som ønsket, så ville jeg da hellere anskaffe en ny maranhane end avle videre på en hybridkrydsning. Men man kommer jo til at holde af dem uanset herkomst, såååå  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2012, 16:19 »
hmmm  hvad er formål med hanen skal han "bare passe på flokken" og lave blandingskyllinger? eller vil du have  noget mere ud af dine maraner?
hvis  ham den søde er den bedste  for dig så behold ham, men ingen racerene kyllinger bliver det i denne omgang,
 hvis du beholder dem begge så skal du næsten dele hønsegården i 2 afdelinger  for at være sikker på hvem der træder hvem ;D

Åh hvilket dilemma..jeg er helt ude af mit sind ;) Jeg venter lidt, ser tiden an, og håber på, at maran hanen, som jo var oprindeligt tiltænkt som den blivende hane, bliver kønnere og mere tålelig i længden  /o

Ja, det var blot tænkt, at jeg ville lave nogle blandingskyllinger og spise dem..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2012, 16:22 »
Du vil også få større blandingskyllinger med en maranfar. Røde amerikanere er æglægningshybrider som er fremavlet til at være små og magre (mindst muligt foderforbrug) og lægge store æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2012, 21:13 »
Hvor gammel er din maran hane? Jeg syntes også at det tog tid før vores blev mere hane agtig at se på. Men nu er han blevet rigtig flot. Vores har nu heller ikke noget smukt skrål. Til tider syntes jeg at han galer lidt for meget  :(
Håber at vi får kyllinger i år, for jeg vil så gerne smage en maran.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2012, 22:21 »
Hvor gammel er din maran hane? Jeg syntes også at det tog tid før vores blev mere hane agtig at se på. Men nu er han blevet rigtig flot. Vores har nu heller ikke noget smukt skrål. Til tider syntes jeg at han galer lidt for meget  :(
Håber at vi får kyllinger i år, for jeg vil så gerne smage en maran.

Han er ung endnu, jeg ved det godt, det kan jo være, at han bliver flottere..han er kun fra den 1. september.. Jeg har INGEN tålmodighed, hvad det angår  ;D
Mette

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2012, 22:30 »
min er også fra september, ingen halefjer- som den gamle, alt for lidt farver... det kommer til sommer tro mig!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2012, 22:31 »
min er også fra september, ingen halefjer- som den gamle, alt for lidt farver... det kommer til sommer tro mig!

Åhh spørgsmålet er dog, om jeg kan vente så længe.. Er bange for at projekt kyllinger med egen hane må lægges på hylden.. Der er også naboer mv  >:( Satans, at man ikke bor på landet  :-\
Mette

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #9 Dato: 19 Januar , 2012, 04:25 »
Jeg ville til en hver tid vælge en raceren hane.. Der bliver avlet alt for meget på 'ikke racerene', og der gør det sværere at få nogle ordentlige racer inden for 'standarden'  :-\ men det er en helt anden diskusion  ;)
Personligt avler jeg selv kun blandingshøns, når det er til slagt  /o

Maranhanen er stadig meget ung og er formentlig 'undertrykt' af din blandingshane, og derfor virker han ikke så god som den anden hane..
Desuden udvikler de sig ikk så hurtig  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 19 Januar , 2012, 09:05 »
Husk, at de beslutninger, man træffer med hjertet er dem, man er mest tilfreds med bagefter  :D (andre kalder det "mavefornemmelse" - også en god målestok )

Og der er ingen tvivl om, hvor dit hjerte er i denne sag.

Du skal selvfølgelig beholde den dejlige blandingshane, der allerede har vist hvor godt et gemyt han har.

Og da du er ude efter blandingskyllinger er der ingen problemer i det. Det bliver iøvrigt spændende at se, hvordan de kommer til at se ud.

Og når du spørger ttil råds, vil du få forskellige svar. Husk at du ikke kan følge dem alle - den vigtigste beslutningstager er dig selv.

Held og lykke - uanset hvad du gør  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Januar , 2012, 12:57 »
Husk, at de beslutninger, man træffer med hjertet er dem, man er mest tilfreds med bagefter  :D (andre kalder det "mavefornemmelse" - også en god målestok )

Og der er ingen tvivl om, hvor dit hjerte er i denne sag.

Du skal selvfølgelig beholde den dejlige blandingshane, der allerede har vist hvor godt et gemyt han har.

Og da du er ude efter blandingskyllinger er der ingen problemer i det. Det bliver iøvrigt spændende at se, hvordan de kommer til at se ud.

Og når du spørger ttil råds, vil du få forskellige svar. Husk at du ikke kan følge dem alle - den vigtigste beslutningstager er dig selv.

Held og lykke - uanset hvad du gør  /o

Tak, jeg vil lige give det lidt tid endnu og sove på det plus afvente, om der kommer lidt vinter til DK. Jeg skal jo ikke bruge den endnu, men ville blot have lidt input herfra alle de kloge  ;)
Mette

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 19 Januar , 2012, 22:03 »
der er kun en hane i flokken, og den tillader ikk en andens haneadfær uden hakken, galet kommer nok med tiden på maranen, og kærlig bliver han måske os husk nu bliver han holdt nede af den anden, og vil derfor naturligt være lidt nervøs, men sørg for at ha muligheden for at skille den ad med tiden. hvis du ikk er til et hurtigt hug med øksen