Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: luftfugtighed op i hjemmebygget rugemaskine.  (Læst 1605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
luftfugtighed op i hjemmebygget rugemaskine.
« Dato: 17 Januar , 2012, 07:29 »
Hej hønsefolk.
Jeg har nu ramt dag 19 i mit rugeprojekt, i mit (gamle) nye ombyggede køleskab. Min ide til at hæve luftfugtigheden fra i går til i dag må siges at være en fiasko - en gedigen fiasko. Ideer til at hæve luftfugtigeden med de ca. 30 % modtages med kyshånd.

På forhånd tak.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: luftfugtighed op i hjemmebygget rugemaskine.
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2012, 08:45 »
En beholder med vand ind i skabet, måske sammen med en våd klud
Hvad var din ide??
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2012, 08:48 »
Læg en våd svamp ind i skabet, eller sæt en flad men stor fad/bøtte med vand ind, der skal være en stor fordampning så der skal være stor overflade.

alm. rugetid bør have 40-50 % fugt, mens klækning bør ligge omkring 50-70 %

Når kyllingerne begynder at klække stiger fugtigheden samtidig med at der kommer flere små våde ting, så pas på at % ikke bliver for høj så du drukner de sidste.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2012, 09:04 »
Jeg havde en teori om at vådt sand ville afgive fugt relativt hurtigt, og dog jævnt. Dog var fugtigheden overhovedet ikke i nærgheden af hvor jeg har læst den skulle op.

Under udrugning har jeg haft en bakke med vand stående i bunden af rugemaskinen (kan ses i mit galleri), og mit problem er lidt at udvide fladen. Nu har jeg dog prøvet med to rugbrødsforme derinde, fyldt med nært kogende vand for at hæve luftfugtigheden betydeligt inden for kort tid, og med en hurtig høj luftfugtihed, formoder jeg også det er nemmere at bibeholde den. Lidt efter samme princip som med ens kropsvægt. Det er nemmere at holde den, end at regulere den betragteligt.

Ina...: Jeg synes ellers at have læst mig frem til, at der skulle være ca. 60% indtil dag 18, og derefter mellem 80 og 90%. Men omkring de 70% bør være nok?!
Må siges at være ret relevant, da der er begyndt at være pippen fra nogle æg i dag. Man lærer meget som ny der vil gøre det hele selv.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2012, 10:33 »
50-55 % de første 18 dage og så 60-65 % fra dag 19. 80-90 % kan betyde, at kyllingerne drukner i æggene.
Idéen med at lægge våde svampe i er suveræn, jeg bruger de små gule svampe, man får i svømmehallen. Fugtigheden stiger bare med det samme.
Der ligger en rugevejledning til download i venstre side her, prøv at se i den.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2012, 11:49 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2012, 11:29 »
50-55 % de første 18 dage og så 60-65 % fra dag 19. 80-90 % kan betyde, at kyllingerne drukner i æggene.
Idéen med at lægge våde svampe i er suveræn, jeg bruger de små gule svampe, man får i svømmehallen. Fugtigheden stiger bare med det samme.
Der ligger en rugevejledning til download i venstre side her, prøv at se i den.

Dette er ordene for en vellykket klækning,,, og aldrig kogene vand, det hæver temperaturen, og kyllingerne drukner.
læg nogle svampe ind, luk døren og afvent at det hele er overstået, sid på hænderne
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2012, 11:49 Fra Marianne Vedel »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2012, 12:57 »
Så også slut med min manuelle vending? Skal jeg batre lad døren være lukket fra nu, og til der forhåbentlig er dun über alles?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2012, 13:06 »
Så også slut med min manuelle vending? Skal jeg batre lad døren være lukket fra nu, og til der forhåbentlig er dun über alles?
jep as easy as that  /o
Venlig Hilsen INA

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2012, 13:50 »
Det lyder sørme snildt! Mange tak for hjælpen - og væk med den rugevejledning jeg troede jeg skulle bruge.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2012, 14:34 »
Hej  ;D

Ahhh Helt så nemt går det ikke altid. Der kan sagtens være nogle kyllinger der skal have førstehjælp hvis de sidder fast i skallen. Som jo typisk er et problem hvis fugtigheden svinger for meget. Og der kan være nogle som ikke selv kan få hul på skallen. Her kan man bore et lille hul. Det kan du læse mere om i Thorleifs beretning om rugning.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2012, 07:24 »
Og hvordan gik det så...

Er selv på nedtælling :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2012, 09:51 »
Jamen det går faktisk overhovedet ikke som forventet. Det er jo især det spændende aspekt ved at bygge selv. Første gang drejer sig jo især om fejlfinding.
Der er, over 3 dage (idag inkl) kommet 7 kyllinger. 2 i maskinen har prikket hul og der er rigeligt med pip fra andre æg.
Det har dog været svært at holde fugtigheden - af flere årsager.

1. Jeg har fundet ud af, at mine ægge- og klækkebakker ikke har høje kanter nok. Kyllingerne kan simpelthen hoppe ud over kanten, falde 50 cm og er de rigtig uheldige lande i en rugbrødsform fyldt med vand og drukne - det er sket for en enkelt. Derfor har jeg valgt at flytte kyllingerne over under varmelampen så snart de er tørre, hvilket medfører en ustadig luftfugtighed.

2. Jeg har ret svært ved at højne luftfugtigheden med 10% og holde den der. Dels grundet det megen åben og lukkeri, dels grundet min maglende erfaring - men det må jo bare betyde jeg skal prøve nogle flere udrugninger.

Indtil videre vil jeg dog betegne min første oplevelse med rugning som en moderat succes - det er jo ikke slut endnu.

Men jeg glæder mig meget til at bygge videre med fx. en "gribebakke", et større vindue og luftfugtigheden. Ideerne er der rigeligt af, og jeg glæder mig til at sætte endnu en tur over omkring 1/2.

Er du også hjemmebygger vbruun?

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 20 Januar , 2012, 10:32 »
Du kunne også lægge noget volierenet over rugbrødsformen, for det er skidt at åbne rugemaskinen tit, især når det i forvejen kniber med at holde fugtigheden.
Prøv at lægge nogle våde svampe ind i rugemaskinen og sprøjt evt. på indersiderne med en vandforstøver, men vigtigst af alt: HOLD DEN LUKKET! :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Januar , 2012, 10:40 »
Hej Marianne.

Det er faktisk præcis det jeg er kommet frem til også!

Men i hvert fald, så giver det noget spændende viden, til forbedringer de næste 10 dage, inden den skal prøves igen. Jeg overvejer også at prøve mig af med automatisk ægvending.

Hvorledes ligger æg egentlig bedst? Tænker af de jo bare ligger på isden under en høne, men er det bedre at luftlommen er pegende opad, eller hvorledes?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 20 Januar , 2012, 10:42 »
Jeg ved ikke, hvor vigtigt æggenes placering er, som du selv siger, ligger de jo på siden under hønen, i nogen maskiner står de på spidsen og i andre ligger de.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk