Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: reger for import/export af dyr fra /til Eu lande  (Læst 1246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
reger for import/export af dyr fra /til Eu lande
« Dato: 16 Januar , 2012, 10:34 »
går lige og forsøger at finde regler for hvordan man på lovligvis får købt og indført rugeæg(avlsmateriale), eller ungdyr til DK. Siden der er mange herfra der både får købt/solgt både rugeæg og dyr håber jeg på hjælp.
jeg har læst "Eksport af levende dyr og avlsmateriale" på fødevarerstyrrelsen hjemmeside  men alt det gælder for firmaer.... hvad med private personer? ::)
høns, ænder, hunde, katte...

Zoro

• Gæst
Sv: reger for import/export af dyr fra /til Eu lande
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2012, 12:30 »
går lige og forsøger at finde regler for hvordan man på lovligvis får købt og indført rugeæg(avlsmateriale), eller ungdyr til DK. Siden der er mange herfra der både får købt/solgt både rugeæg og dyr håber jeg på hjælp.
jeg har læst "Eksport af levende dyr og avlsmateriale" på fødevarerstyrrelsen hjemmeside  men alt det gælder for firmaer.... hvad med private personer? ::)

@ Mor Anna.

Kære Anna.

Dit spørgsmål er utroligt relevant, men desværre er hverken fødevarestyrelsen, eller de forskellige fødevare regioner i Danmark, klædt ordentligt på til at besvare hvilke regler som gælder for hobby avleren, som ønsker at indføre et par Race høns, eller ruge æg fra et andet EU land.

NB: Rent umiddelbart høre høns ikke ind under kategorien om kæledeyr, hvilket så formentligt bringer dem ind under EU s Traces system , hvilket så også vil gælde for ruge æg.

NB: En nærmere opblødning af disse regler, eller en nemere forståelses udlægning af disse, er vist nok påbegyndt med D.F.f.R. som forhandler, men hvor langt det er nået ved jeg ikke noget om ???

NB: Derfor ville det være en god ide, at få Villy Littau på banen i en videre udlægning af dit spørgsmål.

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2012, 12:33 Fra Jørn Clevin »

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2012, 12:55 »
Jeg har bleven fortaldt at man skal faa exportpapirer ifra det land inden EU man vil exportere ifra. Jeg skal importere hoens til DK sener iaar, og jeg har faaet papirer ifra DEFRA (Departmen of Environment, Fishing and Rural Affairs) her i UK, og de giver tilladelse til at importere indtil 30 hoens for hobbybrug. Der er ingen dyrlege involveret, alle papirer er "egen-erklaeringer". For aeg, ved ikke, men jeg TROR disse gaar frit indenfor DE FLEDSTE (ikke alle, Sverige f.ex.) EU lande.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2012, 13:33 »
jeg har talt med fødevarerstyrrelsen i dag, og efter  at bleve omstillet nogle gange havnede jeg hos en medarbejder der også havde meget svært ved at finde ud af hvad gælder for hvad....
TIl sidst så vil han anbefale at man kontakter lokal veterinærinstitut og de skulle vide lidt mere...
hvis det nu viser sig at Traces system er også gældende for os(private personer med lille hobbybrug) så sætter det stopper for mig og mine planer om at nogensinde at finde rugeæg eller dyr i andet land- det er simpelthen for omfattende.

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2012, 13:46 »
Hej  ;D

Du skal lige huske at holde de 2 ting adskilt. Levende dyr = Store problemer. Rugeæg = ingen problemer.

Ved levende dyr kan der blive tale om certifikater - blodprøver - Osv.. For slet ikke og tale om fragten.

Den slags slipper du for ved rugeæg.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2012, 13:51 »
Jeg synes at have set noget om, at man blot skulle registreres hos Fødevarestyrelsen som importør af rugeæg, så var der ingen problemer, så længe man importerede fra EU, i hvert fald. Men jeg kan ikke finde nogen tråd herom, måske andre kan huske bedre end jeg??
Mvh Marianne

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2012, 14:14 »
jeg har en bekendt der vil måske hente noget til mig når han alligevel skal på besøg hos os i Dk, ville det så lade sig gøre at han tager rugeæg uden problemer? man kan viel altid spise dem hvis der kommer noget i vejen ;D

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2012, 14:22 »
jeg har en bekendt der vil måske hente noget til mig når han alligevel skal på besøg hos os i Dk, ville det så lade sig gøre at han tager rugeæg uden problemer? man kan viel altid spise dem hvis der kommer noget i vejen ;D
Hej igen  ;D

Ja så længe han kommer fra et EU Land er der ingen problemer. men uden for EU er det straks en anden sag. Så bliver der jo også noget med told - værdiudregning - Osv..

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2012, 14:23 »
man kan viel altid spise dem hvis der kommer noget i vejen ;D
Så skal han vel gøre det foran tolderen  ;D <R
Mvh Marianne

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2012, 14:40 »
jeg kan lige se det for mig <R *e
men hvordan gør i det... rent praktisk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Zoro

• Gæst
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2012, 17:27 »
jeg kan lige se det for mig <R *e
men hvordan gør i det... rent praktisk

@ Mor Anna.

Hej Igen Anna.

" Ja " når man ikke kan få svaret hos Fødevarestyrelsen, så må man prøve nogle af understående muligheder ???

Du kunne jo prøve at følge i sporene på de danske klubber, som arrangere ture til de større udenlandske special udstillinger for Racefjerkræ ????

NB: Eller prøve at kontakte et af de bus selskaber, som afvikler transport og rejse for selve klubberne ???

NB: Et er dog helt sikkert, du skal altid være registreret som importør, og de evt. voksne dyr som du måtte købe, skal ved en kontrol kunne leve op til dansk vaccinations status for New Castle ( Må ikke være vaccineret med vandbaseret vaccine, som desværre ikke er godkendt i dk )

Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 16 Januar , 2012, 17:38 Fra Jørn Clevin »